رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه دشمنان اعتراف می‌کنند که فکر می‌کردند با فشار حداکثری می‌توانند نظام را به زانو درآورند، گفت: اما آنها اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری نیز کارساز نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار از کیش، عبدالناصر همتی عصر امروز در نشست با فعالان اقتصادی که پس از بازدید از برخی واحدهای صنعتی و تولیدی که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران برگزار شد با تاکید براینکه شرایط کشور امروز شرایط ویژه و خاصی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر یکی از بی سابقه‌ترین تحریم‌های ۴۰ سال گذشته را تحمل می کنیم هم از نظر بانکی و هم از نظر صادرات نفت و درآمد کشور توانسته ایم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه تا سال گذشته ۲ میلیون و هشتصد هزار بشکه صادرات نفت که در حدود ماهی نزدیک به ۵ میلیارد دلار درآمد ارزی برای ما به همراه داشت که با تحریم‌ها در این حوزه دچار محدودیت شده‌ایم، تصریح کرد: دشمنان با وجود تحریم‌ها نتوانستند به هدف خود که نابودی نظام و فروپاشی اقتصاد کشور بود دست پیدا کنند.

دشمنان اذعان دارند فشار حداکثری نیز کارساز نبوده است

همتی با بیان اینکه ترامپ و رؤسای کشورهای متحد با آمریکا امروز اعتراف می‌کنند که فکر می‌کردند با فشار حداکثری می‌توانند نظام را به زانو درآورند اما به این نتیجه رسیدند که فشار حداکثری نیز کارساز نیست.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل بروز مشکلات اقتصادی در کشور و تحریم های اعمال شده از سوی دشمنان مجبور به اتخاذ تصمیماتی شدیم تا در مقابل جنگ اقتصادی تمام عیار دشمنان توان مقابله داشته باشیم و اگر اجازه می دادیم اقتصاد بی رویه حرکت کند کنترل از دست ما خارج می شد و امروز نمی توانستیم برنامه ریزی کنیم.

رئیس بانک مرکزی با تأکید بر اینکه در بازدید از برخی واحدهای صنعتی فعال و تولیدی در جزیره کیش با مشکلات موجود در حوزه صنعت و تولید در این مناطق آشنا شدیم، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر حدود ۵ هزار واحد صنعتی و تولیدی با ظرفیت اشتغال یکصد هزار نفر در مناطق آزاد کشور در حال فعالیت هستند به دنبال حل مشکلات این مناطق برای رونق بیشتر و شکوفایی اقتصادی در آن ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه با وجود مشکلات کشور و کاهش درآمدهای ارزی به دلیل تحریم صادرات نفت، افزود: در ۶ ماهه اول سال توانستیم ۲۰ میلیارد دلار از ارز مورد نیاز واردات کشور را تامین کنیم که حدود ۱۱ میلیارد دلار آن از منابع غیرنفتی تامین شده که برای نیمه دوم سال نیز تلاش می کنیم ارز مورد نیاز را تامین کنیم.

همتی با بیان اینکه ۸ میلیارد دلار از ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو از ابتدای سال توسط بانک مرکزی تامین شده است، افزود: در این جنگ اقتصادی که دولت‌های اروپایی نیز اراده ای برای کمک به ما و حل مشکلات خود ندارند و در حالی که کشور محکم ایستاده برای عبور از این مرحله باید همه دست به دست هم داده و به هم کمک کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و ماهانه اشاره کرد و گفت: حضور تیم مدیران بانک مرکزی در جزیره کیش به معنای اهمیت مناطق آزاد است.

وی با بیان اینکه امروز طبقات پایین جامعه نیز دچار مشکل هستند و باید به آن ها و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کنند فکر کنیم، افزود: تمام هم و غم بانک مرکزی این است که ثبات نسبی ایجاد شده در کشور را مدیریت کند تا دچار تزلزل نشده و از بین نرود.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی بانک مرکزی تامین ارز کالاهای اساسی و دارو است تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده ذخیره کالاهای اساسی و دارو در کشور مطلوب است.

به گفته این مقام مسؤول در بانک مرکزی کشور در شرایط نسبی اقتصادی است به همین دلیل می توان با برنامه ریزی مشکلات موجود به ویژه در مناطق آزاد را بررسی و حل کرد. وی افزود: به عنوان یکی از اعضاء دولت پیگیر مشکلات دوستان هستم و مواردی که به بانک مرکزی ارتباط نداشته باشد انتقال می دهیم تا تولید کننده و سرمایه گذاران در مناطق آزاد احساس امنیت کنند.

همتی ادامه داد: مشکلات موجود بخشی مربوط به مقررات است بخشی خصلتی است و بخشی به دلیل ناهماهنگی های برخی واحدهاست که همه به نظر بنده قابل حل است.

وی مشکلات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی را، ثبت سفارش، کالای همراه مسافر، تامین ارز گروه‌های کالایی یک و دو، پذیرش اسناد (پروانه های کسب و مجوزها) کیش به عنوان ضمانت نامه بانکی و تامین ارز مورد نیاز تهیه مواد اولیه از محل صادرات محصولات جزیره کیش، ترانزیت کالا و صادرات محصولات عنوان کرد و افزود: همه هدف ما این است که اینجا که از نام آن پیداست و منطقه آزاد است تجارت آزادی عمل بیشتری داشته باشد ولی باید دوستان شرایط کشور را درک کنند که ما با وجود تحریم ها قصد محدود کردن مناطق آزاد را نداریم و مجبوریم برخی اولویت بندی ها را در نظر بگیریم تا بتوانیم کشور را اداره کنیم.

مناطق آزاد محل مناسبی برای استفاده از ارزهای دیجیتال است

وی در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران نیز در رابطه با سوال خبرنگار فارس مبنی بر وضعیت ارزهای دیجیتال در کشور اظهار داشت: تولید ارز دیجیتال براساس مصوب دولت امکان‌پذیر است و کسانی که مجوز دریافت کرده باشند می‌توانند اقدام به تولید ارز دیجیتال کنند اما با رعایت شرایطی که اعلام شده است.

همتی با تاکید براینکه خرید و فروش ارز دیجیتال ممنوع است افزود: کسانی که امکان تولید داشته باشند یعنی به منابع ارزی دسترسی پیدا می‌کنند پس باید برای معافیت از مالیات آن را به داخل کشور وارد کنند که مناطق آزاد جای خوبی برای آن است.

وی با تاکید بر اینکه باید راه حلی برای مشکل تامین برق آن را پیدا کنند تاکید کرد: در این صورت ارزهای دیجیتالی می تواند مفید بوده و از ارز تولید شده برای تامین مواد اولیه استفاده کنند که در این صورت حتما با آن موافق هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۲۵ هزار واحد تجاری در مناطق آزاد فعال هستند افزود: دغدغه‌های واحد های مورد بازدید در کیش بررسی می‌شود تا با توجه به تامین مواد اولیه مورد نیاز این واحدها، واحدهای تجاری و تولیدی رونق بیشتری بگیرند که نتیجه آن رونق کیش و دیگر مناطق آزاد کشور باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده واحدهای تولیدی کیش از ارزی که به واسطه صادرات محصولات آن‌ها به کشور باز می‌گردد انجام خواهد شد، افزود: تصمیم بر این است که با همکاری دبیرخانه مناطق آزاد، بخشی از ارزی که از محل صادرات محصولات مناطق آزاد تامین می‌شود و رقم قابل توجهی است به واحدهای این مناطق تخصیص داده شود تا برای تامین مواد اولیه آن ها مورد استفاده قرار گیرد.

تخصیص بخشی از درآمد صادرات مناطق آزاد به تامین مواد اولیه این مناطق

به گفته غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، سال گذشته در جزیره کیش سیصد و بیست میلیون دلار صادرات انجام شده که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان این مطلب افزود: در صورتی که بخشی از این ارز به تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی کیش اختصاص داده شود و سهمیه ارزی نیز به تجار برای واردات داده شود بسیاری از مشکلات فعالان و سرمایه گذاران جزیره کیش برطرف می‌شود.

در نشست رئیس کل بانک مرکزی و دبیرشورای عالی مناطق آزاد، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران جزیره کیش با بیان برخی مشکلات و معضلات موجود در تامین ارز، ثبت سفارش گروه‌های ۴ کالایی، تامین ارز مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه، عدم پذیرش اسناد جزیره کیش به عنوان تضمین بانکی، عدم امکان ترانزیت کالا و صادرات تولیدات در مناطق آزاد به سرزمین اصلی و خارج از کشور با مسؤولان حاضر مطرح شد.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی و مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد از روز گذشته با هدف بررسی مشکلات فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران جزیره کیش از واحدهای صنعتی و تولیدی کیش بازدید و با مدیران و معاونان سازمان منطقه آزاد کیش و فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران طی نشستی در مرکز همایش‌های بین المللی کیش دیدار و گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام/

کد خبر : 1748
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.