رباطی انحصار در بازارهای مالی مانند شرکت های کارگزاری و شرکت های سبد گردان و صندوقهای سرمایه گذاری را یکی از مواردی عنوان کرد که مردم را وادار به ورود مستقیم به بازار سرمایه می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، مدیرعامل کارگزاری بورس بانک بیمه ایران در حاشیه برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس در جمع خبرنگاران به تاثیرات بازارهای مالی از شیب منفی اقتصاد خبرداد و گفت: یکی از تاثیرات شیب منفی اقتصاد افت بنگاه های مالی در خرید و فروش واقعی است.

، مهدی رباطی افزود: اینکه چشم اندازی که بازار سرمایه با آن روبروست رشد از محل تورم است نه از محل رشد اقتصادی و خلق ارزش ها.

وی با یادآوری قبل از سال 90 دوره های شوک تورمی و افزایش نرخ ارز هر 5 یا 10 سال یکبار اتفاق می افتاد اما از سال 90 تاکنون ما با سه شوک در نرخ ارز روبرو بوده ایم که امری بی سابقه است و دلیل اصی آن افزایش پایه پولی کشور در کنار رشد منفی اقتصاد است تاکید کرد: نه تنها در بحث بورس بلکه در کلیه بازارها اعم از مسکن، طلا و بورس با شوک ارزی کمتر از دوسال آینده روبرو خواهمی بود که با این روند بازار نیز با یک رشد قابل توجه از محل تورم خواهد شد.

رباطی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی امروز برای مردم بسیار مهم است که بدانند در برابر شوک های تورمی چگونه از دارایی های خود مراقبت کنند افزود: با وجود شوک هایی که به بازار پولی و مالی کشور وارد شده است بالاترین بازدهی به بورس تعلق داشته است و به رغم این بازدهی حقیقی و قابل توجه، مردم همچنان از بورس گریزان هستند

وی همچنین با اشاره به اینکه رشد منفی اقتصاد کشور دولت را با کسری بودجه و به ناچار با استقراض از بانک مرکزی مواجه خواهد کرد افزود: یکی از اثرات این رشد اقتصاد منفی افزایش پایه پولی کشور است و در نتیجه در دوسال آینده با شوک تورمی بزرگی ناشی از این تصمیم گیری ها در دولت روبرو خواهیم بود.

مدیرعامل کارگزاری بورس بانک، بیمه ایران ورود افراد به بازار سرمایه با سواد مالی پایین را از معضلاتی برشمرد که در حوزه های مالی با آن روبرو هستیم افزود: در کشورهای توسعه یافته آموزش های مرتبط با سواد مالی از اولین سالهای ورود افراد به آموزش رسمی در میان کتب درسی گنجانده می شود که این اتفاق در کشور ما وجود ندارد و مردم عادی از سواد مالی پایینی برخوردار هستند و در ورود به بازارهای مالی با انتخاب های اشتباه در سبدگردان های غیرمجاز یا ورود مستقیم به بازار سرمایه متضرر می شوند.

وی تاکید کرد: مردم با کمترین سواد مالی وارد بورش شده و انتظار برداشت سریع از این بازار را دارند در حالیکه بازار سرمایه و بورس یک بازار زود بازده نیست اما امنیت سرمایه گذاری در آن نسبت به بازارهای مالی دیگر از ریسک کمتری برخوردار است.

رباطی انحصار در بازارهای مالی مانند شرکت های کارگزاری و شرکت های سبد گردان و صندوقهای سرمایه گذاری را یکی از مواردی عنوان کرد که مردم را وادار به ورود مستقیم به بازار سرمایه می کند.

وی تصریح کرد: وقتی رقابت وجود نداشته باشد کیفیت خدمات نهادهای مالی افت می کند و این مسئله موجب می شود مردم به سمت سرمایه گذاری غیر مستقیم حرکت نکرده و یا با سبد گردان های غیررسمی کار کنند یا خودشان وارد بازار سرمایه بشوند که متضرر می شوند.

به نظر می رسد تسهیل شرایط تضاد منافع در ارائه مجوز شرکت های سبدگران مالی می تواند رقابت بین نهادهای مالی را در راستای افزایش کیفیت بازار ایجاد کند.

کد خبر : 2729
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.