نماینده و رئیس فراکسیون سرمایه‌گذاری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت ساماندهی مناطق آزاد و کاهش فشارهای سیاسی بر این مناطق گفت: هیچ مسئولی بدون چشم‌انداز و سبقه‌ ذهنی نسبت به مناطق آزاد، قادر به مدیریت این مناطق نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، مسلم صالحی در نشست با جمعی از اعضاء مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش، با بیان اين مطلب که کیش به عنوان یکی از بهترین مناطق آزاد، ظرفیت بسزایی در سطح کشور دارد، اظهار داشت: عملکرد سایر مناطق باعث بی‌مهری به کیش شده است و دیدگاه منفی‌ای که وجود دارد نتیجه‌ ماهیت مناطق آزاد نیست، بلکه برآمده از کم‌کاری در حوزه‌های "تدوین و تبیین" و "اجرایی" می‌باشد.

مسلم صالحی ضمن تاکید بر اهمیت ساماندهی مناطق آزاد و کاهش فشارهای سیاسی نمایندگان، با اشاره به طرح اصلاح قانون ایجاد مناطق آزاد، بر عدم مخالفت با ذات مناطق آزاد تاکید و تصریح کرد: مخالفتی که وجود دارد درخصوص افزایش مناطق آزاد می‌باشد.

وی تصریح کرد: سیاست موجود، حمایت از مناطق آزاد موجود در حد امکان و پررنگ‌تر کردن مزایا و کاهش معایب است و اگر این امر نیاز به تدوین قانون جدیدی هم داشته باشد، منعی ندارد تا در قالب طرح و یا لایحه تدوین شده و به مرحله‌ اجرا برسد.

وی همچنین در حوزه‌ی نظارت بر اجرای قانون مناطق آزاد، گفت: هر خدمتی در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران از این جمع بربیاید مانند تذکر به هر وزیری و موارد مانند آن انجام خواهد شد.

صالحی در پایان تصریح کرد: هیچ مسئولی بدون چشم‌انداز و سبقه‌ ذهنی نسبت به مناطق آزاد، قادر به مدیریت این مناطق نخواهد بود.

 مجتبی توانگر، نماینده و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس نیز اعضای مجمع سازندگان کیش را مشاوران خود در مجلس عنوان کرد و با اشاره به تصویب بخشنامه‌ای خلاف قوانین بالادستی مناطق آزاد، افزود: فعالین اقتصادی در کیش مشاور نمایندگان در مجلس هستند، و ما نیز در هر حوزه‌ای هر خدمتی لازم باشد در قالب تشکیل کارگروه‌ها و موارد مشابه ارائه خواهیم کرد.

 معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، حوزه‌ اقتصاد را دارای ویژگی‌های خاصی عنوان ، و اظهار کرد: سرمایه‌گذاران مجمع در بازه‌ای از زمان، آینده‌ی کیش را دیده و اقدام به سرمایه‌گذاری کرده بودند.

ستار هاشمی بر اهمیت ارز دیجیتال در اقتصاد دنیا و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی که فرصتی مغتنم و موردتاکید مقام معظم رهبری نیز می‌باشد، تاکید کرد و با اشاره به پرداخت‌شدن دو میلیون دلار برای خرید زمین مجازی در فضای مجازی!، واقعیت دنیای امروز را دارایی‌های نامشهود عنوان کرد و با تاکید بر جذابیت این حوزه برای سرمایه‌گذاران گفت: در سراسر دنیا مطالعات راهبردی دقیقی در این حوزه انجام پذیرفته است.

وی سرمایه‌گذاران را به نگاه و سرمایه‌گذاری در این فضا دعوت و تصریح کرد: چنین فعالیتی می‌تواند نقش و کارکرد بخشهای خصوصی را به طرز فزاینده ای افزایش دهد که در جزیره کیش چنین ظرفیتی وجود دارد، و می‌تواند در سطوح بین‌المللی تسری یابد.

 درادامه نشست، محمد قاسمی، رئیس پژوهشکده اتاق بازرگانی، با تاکید بر اینکه دعواهای موجود ماهیتی ندارد و منجر به هیچ پیشبردی در جهت تعالی مناطق آزاد نخواهد شد، ضمن تاکید بر حضور سه قوه در ساختار اتاق ایران افزود: اگر مسئله‌ای در این مجموعه حل نشود به شورای گفتگو برده می‌شود که مصوبات آن ظرف یک‌ماه، لزوم اجرایی دارد.

 محمد ثاقب‌فرد با بیان این مطلب که آنچه جزیره کیش را حفظ کرده است، همین سرمایه‌گذاران هستند، گفت: سازمان منطقه آزاد کیش حتی برای تامین سوخت قایق‌های جزیره کیش، ناچار به درخواست‌های مکرر هفتگی است و این به سیاست‌گذاری‌های گذشته در مقاطعی از زمان برمی‌گردد.

وی با اشاره به نیاز به قراردادهای بلندمدت در بودجه ۱۴۰۰، با تاکید بر لزوم اخذ تدابیر ویژه در خصوص صدور قوانین برای مناطق آزاد افزود: سازمان منطقه آزاد کیش در شرایطی ناچار به مالیات بر ارزش افزوده شده است، که هم عدم رضایت سازمان مالیاتی را به علت عدم وجود زيرساخت‌های لازم، و هم فعالین اقتصادی و سازمان کیش را در پی دارد.

ثاقب‌فرد با اشاره به ممنوعیت کالاهای کره‌ای به کشور، بر بررسی دقیق نامه‌ مقام معظم رهبری در این خصوص تصریح کرد و گفت: مقام رهبری در هیچ‌کجای این نامه، نظر و دستور بر ممنوعیت ورود کالا نداشته و تنها مسئولان را  دعوت به اخذ تدابیر کرده‌اند.

رئیس هیت مدیره مجمع سازندگان کیش با بیان اين مطلب که ما همه ایرانی و علاقه‌مند به چهارچوب نظام هستیم، اظهار داشت: کیش، گوشه‌ای از مملکت اما به منزله‌ ایرانی کوچک است.

نادر کشتکار از نگاه غلط به کیش و سرمایه‌گذاران گله کرد و ادامه داد: تا چه زمانی باید تاوان تصمیم‌های اشتباه را بدهیم، و زمان و انرژی خود را صرف رفع اتهام قاچاقچی بودن کنیم!

وی مسیر سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اینوکس را هم از کانال سرمایه‌گذاران عنوان کرد و افزود: هرکدام از اعضا، ساعت‌ها تجربه و صحبت برای ارائه مشورت به آنان که قصد سرمایه‌گذاری دارند، داشته و همیشه در این حوزه پای کار بوده‌اند.

مديرعامل و مالک مجموعه میکامال در پایان اعضای مجمع سازندگان را مشاورین صدیقی برای آنان که می‌توانند در  تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند عنوان کرد.

 سرمایه‌گذار مجموعه هتل و بازارهای مریم با بیان این مطلب که ما همیشه دست‌مان روی زانوی خودمان بوده است، تصریح کرد: باید از ظرفیت منطقه آزاد کیش به نفع کل ایران استفاده کنیم.

علیرضا نوری با اشاره به سرمایه‌ی خرد پراکنده در خانه‌های مردم و ارزش جمع آنها، کیش را بین مناطق آزاد، ممتاز و خاص دانست و تصریح کرد: نگاه به کیش باید همانند نگاه به یک کشور باشد چرا که تمام زیرساخت‌های یک‌کشور از جمله ایرلاین را دارد و تمام آن هم توسط مردم و بخش خصوصی تامین شده است.

وی در پایان با اشاره به ابتدای حضورشان در کیش و نبود هرگونه زیرساختی، پیگیری و تفکر سازنده‌ی مدیرعامل وقت آن‌زمان را ستود.

 مالک و سرمایه‌گذار دهکده ساحلی خلیج‌فارس با اشاره به حکایتی با نتیجه‌ی لزوم تلاش در حد بضاعت خود، بی‌کسی را کشنده‌تر از گرسنگی عنوان کرد و گفت: امروز فعالین اقتصادی، همان رزمندگان دیروز هستند.

محمد احمدپور، عدم ثبات مدیریتی را از اصلی‌ترین معضلات جزیره عنوان کرد و با تاکید بر اینکه در جزیره کیش با همین مساحت اندکش بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش می‌باشد، گفت: آیا چنین منطقه‌ای سزاوار حضورتوجه جدی مسئولین و اقتدار مدیریتی نیست؟

وی به شرایط حساس کشور اشاره، و ابراز امیدواری کرد: همه ما مکلفیم در حد توان خود به ممکلت‌مان خدمت کنیم

 سید مرسل جلالی، سرمایه‌گذار برج‌های دوقلوی کیش و کیش‌مال با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از سرمایه‌گذاران گفت: ما سرمایه‌گذاران در فشار زیادی هستیم و هیچ حمایتی را شاهد نبوده‌ایم. انتظار بخش خصوصی از سازمان منطقه تسهیل گری و بهبود فضای کسب و کار است؛ نه اینکه به انحاء ی مختلف در اجرای پروژه های سرمایه گذاری کارآفرینان سنگ اندازی شود که در نتیجه آن هم به منافع ملی و هم به منافع بخش خصوص آسیبهایی وارد شود که قابل جبران نباشد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری برج‌های ساحلی پرشین کیش، و سازنده‌ی ساختمان بورس کیش با تاکید بر اینکه هر ایرانی‌ای برای توسعه‌ی مملکت خود موظف به تلاش است، ۸۱درصد سرمایه‌گذاری کیش را متعلق به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های سرمایه‌گذاران کیش در چهارچوب قوانین حاکمیتی است و تمام آنچه برای توسعه‌ی مملکت متصور است در کیش نیز اهمیت دارد و اجرا می‌شود.

نصراله حاتمی کیش را بین مناطق آزاد ممتاز و پیشرو دانست و افزود: علت این امر، سرمایه‌گذاران آن هستند که البته ظرفیت بسیار بیشتری داشتند و اگر موانع وجود نداشت، ثمرات بیشتری داشتند.

وی بر هدف مشترک تبدیل کیش به الگویی در سطح ملی تاکید، و خاطر نشان کرد: این امر نیازمند نگرش متفاوت دولت خصوصا در شرایط تحریم است.

گزارش: مریم اکبرپور

 

کد خبر : 2736
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.