رئیس اداره آموزش و پرورش کیش با اشاره به راه اندازی مدرسه سمپاد در جزیره کیش گفت: با راه اندازی مدرسه سمپاد گام های مثبتی به سوی کیفیت بخشی در آموزش و پرورش کیش برداشته می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، سیدجواد قوامی نژاد در نشست خبری روز دوشنبه با تسلیت ایام فاطمیه(س) با اشاره به اینکه در مدت زمان کوتاه حضور خود تلاش کرده ایم که نسبت به وضعیت آموزش و پرورش و داشته ها، کمبودها، چالش ها و آمار دانش آموزان شناخت کافی کسب کنیم؛ این روند را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: سعی شده است با بهره گیری از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری برنامه ای سه ساله با هدف تبدیل آموزش و پرورش کیش به یکی از 5 آموزش و پرورش برتر کشور تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه شعار سال جاری با عنوان« مدرسه صالح زمینه ساز تحقق حیات طیبه است » برگزیده شده است افزود: در مسیر تحقق این هدف نیازمند مشارکت تمامی ارگان های دولتی (وزارتخانه، آموزش و پرورش استان، سازمان منطقه آزاد کیش و دیگرنهادهای دولتی)، بخش خصوصی و خانواده های دانش آموزان هستیم تا بتوانیم با برنامه ریزی های دقیق در مسیر توسعه گام برداریم.

تدوین راهبرد 5 ساله براساس اسناد بالا دستی

رئیس اداره آموزش و پرورش کیش ادامه داد: در همین زمینه با بهره گیری از تحقیق و بررسی های صورت گرفته از وضعیت آموزش و پرورش از سال 92 تاکنون و کسب شناخت مناسب در حال تدوین راهبرد 5 ساله ای براساس اسناد بالادستی هستیم.

وی با اشاره به برخی فعالیت های انجام شده از ابتدای سال تحصیلی 98 تاکنون استقرار آموزش و پرورش در ساختمان مستقل، دریافت مجوز رشته تربیت بدنی پسران، دریافت مجوز راه اندازی کانون فرهنگی تربیتی امام خمینی(ره) در راستای پر کردن خلاء های موجود در ساعت های غیر آموزشی مدارس و اوقات فراغت تابستان های دانش آموزان، دریافت مجوز دارالقرآن در کیش و راه اندازی مرکز مشاور در آموزش و پرورش را از مواردی عنوان کرد  که برای نخستین بار با تلاش های صورت گرفته توسط آموزش و پرورش کیش صورت گرفته است.

قوامی نژاد با بیان اینکه پرسش مهردانش آموزان جزیره کیش با موضوع« جلوگیری از اسراف» و صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع تا اسفند ماه تمدید شده است به راه اندازی کانون فارغ التحصیلان جزیره کیش با هدف شناخت و بهره مندی از توانمندی های جوانانی که در جزیره کیش دوران تحصیل خود را گذرانده و در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند اشاره کرد.

خانه ریاضیات و باغ فیزیک در کیش

ایجاد مرکز شاهد پژوهی( مصوب کنکره 1500 شهید استان هرمزگان)، راه اندازی خانه ریاضیات و باغ فیزیک، برآورد هزینه طراحی و راه اندازی پارک ربات ها، تدوین تفاهم نامه بین آموزش و پرورش کیش، بنیادعلمی نخبگان وزارتخانه و سازمان منطقه آزاد کیش در راستای ایجاد مدارس سمپاد( تیزهوشان) در کیش برای نخستین بار، ایجاد نمایشگاه دائمی آثار  نوجوانان و جوانان شرکت کننده در جشنواره خوارزمی، اجرای طرح شهاب و خواهر خواندگی مدارس جزیره کیش با مدارس سمپاد خراسان رضوی از دیگر مواردی است که قوامی نژاد به آن اشاره کرد.

کیش کمترین سرانه آموزشی در کشور را دارد

وی با تاکید بر اینکه تراکم دانش آموزان در جزیره کیش نسبت به استان و سرزمین اصلی در بالاترین میزان قرار دارد و کیش از کمترین سرانه فضای آموزشی برای دانش آموزان نسبت به سرزمین اصلی برخوردار است افزود: در کشور میزان تراکم دانش آموزان  25 تا 26 نفر، استان 24 نفر و در جزیره کیش 30 نفر در هر کلاس است که به این ترتیب سرانه فضای آموزشی نیز در کشور به ازاء هر دانش آموز 8.1 در هرمزگان5.1 و در جزیره کیش 4.5 مترمربع است.

رئیس اداره آموزش و پرورش کیش ادامه داد: بی تردید پایین بودن سرانه فضای آموزشی کار معلمان را سخت تر کرده و موجب کاهش رشد کیفیت آموزشی می شود.

وی از ساخت 3 باب مدرسه توسط سازمان نوسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش خبرداد و افزود: کلنگ دو مدرسه در دهه فجر زده خواهد شد و مدرسه سوم نیز، مدرسه هاجر سابق است که از چند روز آینده تخریب و به زودی بازسازی می شود

به گفته قوامی نژاد در توافق سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان نوسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش همزمان با ساخت 3 مدرسه یاد شده به صورت موازی 3 باب مدرسه دیگرنیز توسط سازمان منطقه آزاد کیش به ساختار آموزشی جزیره افزوده خواهد شد که یکی از این مدارس در حال ساخت است.

وی با اشاره به شرکت بیش از 90 درصد دانش آموزان جزیره کیش در پرسش مهر از اهداء بیش از 120 میلیون تومان کتاب به مدارس در نمایشگاه بزرگ کتاب کیش گفت: درطول مدت برگزاری این نمایشگاه حدود 130 میلیون تومان بن کتاب به دانش آموزان کم بضاعت اهداء و بیش از 8 هزار نفر از دانش آموزان کیش از نمایشگاه دیدار کردند.

رئیس اداره آموزش و پرورش در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در رابطه با سوال خبرنگار روزنامه اخبار کیش مبنی بر راه اندازی مدارس سمپاد به صورت کارشناسی شده توضیح داد: با ورود مدارس سمپاد به جزیره کیش سطح کیفی و کمی آموزش و پرورش مدارس کیش افزایش یافته و رقابت در میان دانش آموزان جدی تر خواهد شد.

قوامی نژاد با تاکید بر اینکه برخی از دانش آموزان کیش به دلیل پایین بودن کیفیت آموزش در کیش در سال های آخر تحصیل به اجبار جزیره کیش را ترک می کنند افزود: خانواده ها با توجه به اهمیت سال های پایانی دبیرستان و ایجاد شرایط پذیرش فرزندان خود در دانشگاه های برتر کشور اقدام به ترک جزیره می کنند که با وجود مدارس سمپاد نه تنها این خانواده ها از جزیره کیش خارج نخواهند شد بلکه تمایل به استفاده از امکانات این مراکز موجب جذب دانش آموزان علاقمند به آموزش های کیفی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اختصاص 2700 میلیارد تومان بودجه به صورت شناور برای ساخت مدارس در مشارکت با خیرین سراسر کشور افزود: براساس طرح های سازمان نوسازی به هر میزان که خیرین بودجه ای برای ساخت یک مدرسه در نظر بگیرند به همان میزان نیز سازمان نوسازی مشارکت خواهد کرد اما در جزیره کیش به دلیل اینکه این رویکرد تا کنون توسط سازمان نوسازی صورت نگرفته این سازمان آماده مشارکت 60 درصدی است و در صورت تمایل خیرین تنها 40درصد از هزینه ها را پرداخت خواهند کرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش کیش در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه دوره اول متوسطه مدارس نمونه دولتی از سال دیگر در کیش پذیرش نخواهد داشت وجود مدارس سمپاد را جایگزینی بسیار مناسب برشمرد و افزود: مدارس سمپاد باعث ماندگاری دانش آموزان در کیش می شود.

تامین نیروی انسانی و زیرساخت های مدارس سمپاد

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تامین نیروی انسانی و دیگر زیرساخت های مورد نیاز مدارس سمپاد نیز افزود: با توجه به اینکه از سال آینده حق مسکن به شکل حق کیفیت بخشی به معلمان اختصاص می یابد وضعیت این دریافتی بهتر شده و معلمان رغبت بیشتری برای حضور در جزیره کیش خواهند داشت.

به گفته این مسئول در اداره آموزش و پرورش کیش حق مسکن فرهنگیان که چند ماهی است پرداخت نشده است در دهه مبارک فجر به حساب آنان واریز خواهد شد.

قوامی نژاد با اشاره به تامین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز مدارس کیش از طریق خرید خدمت و به کار گیری 30 نفر از ساکنان جزیره کیش که تحصیلات مرتبط با مقطع ابتدایی داشتند افزود: 14 نفر از این معلمان از سال گذشته با آموزش و پرورش کیش همکاری می کنند و 16 نفر دیگر جذب جدید هستند که همزمان با تدریس در مقطع مورد نظر آموزش های لازم را به صورت ضمن خدمت هر هفته می گذرانند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر دریافت پول از خانواده ها به بهانه شارژ در یکی از مدارس کیش تاکید کرد: هیچ یک از مدیران مدارس حق دریافت پول به صورت اجباری به هر عنوان از خانواده ها را ندارند و چنین موردی تخلف محسوب شده  و در صورت مشاهده و یا شکایت خانواده ها پیگیری می شود اما با توجه به اینکه مدارس برای تامین برخی از نیازهای آموزشی به کمک خانواده ها نیاز دارد از دریافت کمک های داوطلبانه استقبال می شود.

جزیره کیش با 91.5 کیلومتر مربع مساحت در میان آب های نیلگون خلیج فارس هم اکنون نزدیک به 10هزار دانش آموز در مقاطع تحصیلی و پایه های آموزشی مختلف دارد.

 

انتهای پیام/

 

کد خبر : 1872
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.