معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سرانه دانش آموزی در کشور 5.2 و در کیش 4.4 است گفت: سرانه دانش آموزی جزیره کیش با ساخت 6 مدرسه در آینده حدود 8.3 و به استانداردهای جهانی نزدیک خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، سیدجواد حسینی در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره بیان اینکه حدود 153 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه یا استثنایی در کشور وجود دارد که 83 هزار نفر از آن ها در 1600 مدرسه کودکان استثنایی در طیف آسیب های نابینایی، ناشنوایی، ناتوانی جسمی و حرکتی، ذهنی، اوتیسم، جند معلولیتی و اختلالات یادگیری در حال آموزش هستند اظهار داشت: حدود بیش از 70 هزار دانش آموز استثنایی نیز به صورت فراگیر با نیازهای ویژه که از هوشبر معمولی برخوردارند در مدارس عادی تحصیل می کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش دو سیاست اصلی را در این بخش دنبال می کند افزود: این سازمان تلاش می کند تا جایی که امکان دارد دانش آموزان استثنایی درصورتی که توان درس خواندن در مدارس عادی را داشته باشند به مدارس استثنایی فرستاده نشوند مگر دانش آموزانی که مبتلا به اوتیسم، چند معلولیتی و کم توان ذهنی هستند که امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارند که بنابر این سیاست طی 8 سال گذشته تعداد فراگیران افزایش 82 برابر داشته است .

طرح رتبه بندی نیروهای توانبخشی

وی سیاست دوم این سازمان را « مناسب سازی » مدارس عادی در مباحث کتب و فضای آموزشی، نیروی انسانی و تجهیزات برای تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد.

حسینی با بیان اینکه جزیره کیش به رغم  داشتن حدود 10 هزار دانش آموز و شرایط مناسبی که در بخش های مختلف دارد به دلیل سرعت رشد جمعیت توسعه متوازنی در خصوص فضای فیزیکی در حوزه آموزش و پرورش نداشته است و با وجود اینکه سرانه آموزش هر دانش آموز در کشور 5.2 است در جزیره کیش این سرانه تا 4.4 کاهش داشته که با ساخت 6 مدرسه ای که در برنامه مشترک وزارتخانه و سازمان منطقه آزاد کیش وجود دارد این سرانه تا 8.3 افزایش یافته و به استانداردهای جهانی خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان استثنایی نسبت به دانش آموزان عادی از امکانات آموزشی، هزینه های اقتصادی، فضای فیزیکی و نیروی انسانی کارآزموده به میزان  5 برابر نیاز دارند ادامه داد: سرانه شاخص های جهانی برای کودکان استثنایی به ازاء هر کودک 22.5 متر مربع و در ایران 10 متر مربع است و با ساخت مجتمع آموزشی کودکان استثنایی در کیش با متراژ حداقل 1500 مترمربع به نسبت تعداد دانش آموزان استثنایی جزیره کیش این سرانه به شاخص جهانی نزدیک خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طرح ممیزی که صورت گرفته است برای نخستین بار در کشور نیروهای توانبخشی در طرح رتبه بندی قرار گرفته اند تاکید کرد: 864 نیرو به عنوان نیروی توانبخشی در طرح رتبه بندی قرار گرفته اند که در تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی تاثیر گذار خواهد بود.

اختصاص 90 میلیارد ریال هزینه ایاب و ذهاب به دانش آموزان استثنایی

وی با اشاره به اختصاص مبلغ 90 میلیارد ریال اعتبار به هزینه ایاب و ذهاب کودکان استثنایی که یکی از دغدغه های خانواده ها و هزینه های سنگینی است که به آن ها تحمیل می شود افزود: این اعتبار به استان ها ابلاغ شده است ضمن اینکه در شهرداری ها و شوراهای شهر در استان ها کمک شایانی در این زمینه به آموزش و پرورش دارند؛ در کیش نیز سازمان منطقه آزاد کیش نیمی از هزینه های ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را بر عهده گرفته و نیم دیگر توسط آموزش و پرورش تامین خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی با تاکید بر گزینش و آموزش راننده سرویس های مدارس استثثنایی، این وسیله نقلیه را کلاس سیار توصیف کرد و افزود: راننده این وسیله نیز مانند خانواده های این دانش آموزان باید از مهارت های فنی و حرفه ای در این حوزه برخوردار باشد تا ضریب تعلیم و تربیت دانش آموزان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه با شکل گیری « مدیرکل شورا و مناطق آزاد» در وزارت آموزش و پرورش، ارتباط مستقیم آموزش و پرورش کیش با این وزارتخانه در حال پیگیری است افزود: با اجرایی شدن این روند شاهد ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت در مناطق آژاد کشور خواهیم بود.

ریزش منفی معضل نیروی انسانی آموزش و پرورش

حسینی در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش با اشاره به ریزش منفی در این حوزه تشریح کرد: آموزش و پرورش با افزایش جمعیت دانش آموزش با یک ریزش منفی منابع انسانی روبرو شده است که این روند از سال 96 آاز شده و تا 1402 ادامه خواهد داشت و از سال 1406 به یک ثبات خواهد رسید.

وی در رابطه با ایجاد زیرساخت های جذب نیروی انسانی در جزیره کیش گفت: در مناطق مرزی، روستایی، چند پایه، مناطق آزاد، جذب و توزیع و پاداش دهی همه به صورت یکسان دیده شده است که موجب شده برخی مکان ها با خلاء نیروی انسانی مواجه شوند که این موضوع در وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی است تا بحث نیروی انسانی به صورت پایدار در آموزش و پرورش حل شود.

معاون وزیر و آموزش و پرورش همچنین از اختصاص  2700 میلیارد تومان سهم مشارکت برای ساخت مدرسه  از سوی سازمان نوسازی مدارس آموزش و پرورش توسط خیرین خبرداد که بنابر این رقم سازمان نوسازی به صورت 50 درصدی با خیرین مشارکت خواهد داشت.

غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با تقدیر از معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد با نگاه ویژه مسئولان ارشد نظام تعلیم و تربیت کشور قدم های عملیاتی در راستای افزایش فضای آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش در کیش برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان منطقه آزاد کیش بنابر احساس مسئولیت اجتماعی از سال های گذشته قدم های بسیاری در حمایت از آموزش و پرورش کیش برداشته و به نوعی تمام بار مسئولیت این نهاد در جزیره بر دوش سازمان بوده است اظهار کرد: با توجه به رشد سریع جمعیت آموزش و پرورش در بخش های توسعه ای با یک عقب ماندگی فیزیکی و سخت افزاری شده که به همین میزان نیروی انسانی و ارتقاء کیفی نیز با مشکلاتی همراه بوده است.

تاکید بر ضرورت حمایت وزارت آموزش و پرورش

مظفری با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد کیش به صورت درآمد هزینه اداره شده و بودجه دولتی دریافت نمی کند افزود: سازمان منطقه آزاد کیش در حد توان تلاش کرده است تا نیازهای آموزش و پرورش را تامین کند اما بدون همکاری وزاتخانه این مهم امکان پذیر نیست و نمی توان به جایگاه مناسب با شاخص های ملی و به روز تبدیل شد.

وی ساخت 6 مدرسه جدید پس از سال ها در کیش و قرار گرفتن در شاخص های استاندارد کشور وجهانی را مایه مسرت و خشنودی عنوان کرد و افزود: سازمان منطقه آزاد کیش آمادگی دارد تا با واگذاری زمین در حوزه آموزش و پرورش برای ساخت توسط سازمان نوسازی، خیرین و حتی مدارس غیرانتفاعی مشارکت داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در گذشته مشکلاتی در مسیر واگذاری زمین وجود داشت که هم اکنون مرتفع شده است تاکید کرد: برای تامین هزینه های رفت و آمد دانش آموزان استثنایی نیز پیشنهاد خرید یک دستگاه خودروی ویژه با طراحی مخصوص و آموزش راننده دارم که در زمان تعطیلی مدارس نیز به عنوان خودروی گردشگری، گردشگران را با زندگی و نحوه برخورد با دانش آموزان استثنایی بیشتر آشنا کرده و فرهنگ سازی های لازم در این خصوص را انجام دهد و به نوعی یک آموزشگاه سیارباشد.

وی با اشاره به وجود پردیس های بین الملل دانشگاه های برتر کشور در جزیره کیش تاکید کرد: در مبحث آموزش و پرورش در تلاش هستیم تا فاصله آموزش عالی و تحصیلات عمومی را کاهش دهیم و از فرصت وجود مرکز نوآوری و فناوری کیش در راستای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش جزیره کیش بهره ببریم.

مظفری با اشاره به شورای راهبردی مرکز نوآوری و فناوری کیش که متشکل از برترین اساتید و روسای دانشگاه های معتبر کشور است تاکید کرد: اصرار براین است که ارتباط مناسبی میان دانش آموزان و دانشجویان برقرار شده و خلاء های آموزشی در تحصیلات عمومی از بین برود.

سازمان آماده اختصاص فضا به موزه های دائمی

وی از آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای ایجاد موزه های دائمی و اختصاص فضا به تم پارک ها و پارک های فضایی خبرداد و افزود: با توجه به امکان تردد مسافران و گردشگران از سراسر کشور به جزیره کیش و حتی از کشورهای خارجی وظیفه اخلاقی، ملی و انسانی خود می دانیم که در این مسیر اعلام همکاری و آمادگی کنیم.

سعید پورزادی، مدیر فنی و عمران شهری معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با اشاره به اینکه با هماهنگی های صورت گرفته در ایام الله دهه فجر کلنگ 4 باب مدرسه به زمین زده خواهد شد افزود: یک باب مدرسه توسط یکی از خیرین ساخته خواهد شد که پیش بینی های بودجه انجام و اعتبارها اختصاص داده شده است.

وی مدرسه هاجر با قدمت 30 ساله را مورد دیگری عنوان کرد که به زودی تخریب وباسازی آن آغاز خواهد شد و افزود: در کنار این واحد، مدرسه دیگری توسط یکی از خیرین ساخته خواهد شد که صحبت های لازم توسط امام جمعه کیش انجام شده و زمین نیز در هفته آینده به این خیر تحویل شده و کلنگ آن در دهه فجر زده خواهد شد.

پورزادی افزود: سومین مدرسه که کلنگ آن در دهه فجر زده خواهد شده دبیرستان پسرانه در فاز 7 صدف است که نقشه های آن نیز آماده بوده و در این نشست تحویل آموزش و پرورش خواهد شد و مدرسه چهارم نیز ابتدایی و پسرانه در همان فاز 7 صدف جانمایی شده که نقشه های آن نیز آماده تحویل است.

وی به مدرسه در حال ساخت 18 کلاسه نوبنیاد نیز اشاره کرد و افزود:  این مدرسه با کاربری هنرستان به طور کامل توسط سازمان منطقه آزاد کیش و از محل دریافت عوارض ساخته و تحویل آموزش و پرورش کیش می شود.

مدیر فنی و عمران شهری معاونت عمرانی سازمان با بیان اینکه به این ترتیب 5 مدرسه در دستور کار داریم افزود: مدرسه ششم، اختصاص به دانش آموزان استثنایی دارد که به صورت یک مجموعه آموزشی و با حداقل وسعت 1500 متر مربع ساخته و تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه متراژ زمین مدرسه هاجر 4 هزار متر مربع است افزود: این مدرسه در مقطع دبستان و به عنوان مدرسه سبز با امکانات کامل آزمایشگاه ها و کتب مورد نیاز و براساس فناوری های نوین بهینه سازی انرژی طراحی و ساخته می شود که رویکرد اصلی آن آشنایی دانش آموزان با محیط زیست، آب و حفاظت از زمین خواهد بود.

در پایان این نشست تفاهم نامه ساخت 6 مدرسه با مشارکت سازمان نوسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش و سازمان منطقه آزاد کیش امضاء شد.

 

 

 

 

 

 

کد خبر : 1876
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.