رئیس اداره محیط زیست جزیره کیش گفت: معابر و درختان جزیره کیش، جولانگاه کلاغ‌هایی است که علاوه بر آسیب رساندن به چرخه محیط زیست باعث از بین رفتن گونه‌های مختلف پرندگان نیز شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار از سازمان منطقه آزاد کیش، کلاغ هندی گونه‌ای کلاغ بومی جنوب آسیا است که توسط انسان به بسیاری از نقاط دیگر دنیا نیز وارد شده‌است. کلاغ هندی با ۴۰ سانتی‌متر طول کمی کوچک‌تر از کلاغ ابلق، کمی بزرگ‌تر از کلاغ گردن‌بور و لاغرتر از هر دوی آن‌هاست. پیشانی، چانه و بالای سینه این پرنده مشکی براق، سینه و گردنش خاکستری مایل به قهوه‌ای و بال‌ها، دم و پاهای آن سیاه است.
این گونه با توجه به لاشه‌خواری و همه‌چیزخواری از بقایای غذاهای انسان تغذیه می‌کند.. کلاغ هندی بومی نپال، بنگلادش، هند، پاکستان، سری لانکا، جزایر مالدیو و لاکادیو، جنوب غرب تایلند، میانمار، هنگ‌کنگ، چین، بوتان، سنگاپور و سواحل جنوبی ایران است و توسط انسان به بسیاری از مناطق دیگر دنیا هم وارد شده‌است. قابلیت‌های کلاغ هندی آن را تبدیل به یک گونه مهاجم در بسیاری از این مناطق دنیا کرده که آسیب زیادی به محیط زیست بومی وارد می‌کند.
رئیس اداره محیط زیست جزیره کیش گفت: معابر و درختان جزیره کیش، جولانگاه کلاغ‌هایی است که علاوه بر آسیب رساندن به چرخه محیط زیست باعث از بین رفتن گونه‌های مختلف پرندگان نیز شده اند
مریم محمدی با اشاره به افزایش جمعیت کلاغ‌های هندی در این جزیره تاکید کرد : کلاغ‌ها معضلاتی در جزیره کیش به وجود آورده و محیط زیست را تهدید می‌کنند و ما روش‌های مختلفی را با همکاری شرکت عمران، آب و خدمات پیش گرفتیم تا لانه‌های این پرندگان تخریب و  درختان بلندی که مناسب لانه‌سازی این پرندگان است کوتاه شوند تا فرهنگ سازی مورد نیاز نیز انجام شود.
وی افزود: شکار کردن این پرندگان یکی دیگر از راه‌کارهای کم کردن جمعیت آن‌ها می‌باشد و شکار کلاغ‌ها را به صورت آزمایشی انجام داده تا مشخص شود بازده آن به چه صورت بوده و روزانه چه تعداد کلاغ می‌توان شکار کرد.
محمدی ادامه داد: با توجه به اینکه شکار کلاغ‌ها به عنوان آخرین راه‌کار در نظر گرفته شده از سوی محیط زیست کیش اراده شده است از گروه‌ها و حامیان حیوانات تقاضا کردیم تا در صورت ارائه راه‌کار بهتر در این این مورد جایگزینی برای روش کشتار این پرندگان ارائه کنند.
رئیس اداره محیط زیست کیش تاکید کرد: قصد ما از بین بردن این پرندگان نیست و تنها هدف ماکنترل جمعیت کلاغ‌ها در جزیره کیش بوده و مدت زمان انجام این کار بستگی به تعداد حذف روزانه این پرندگان از چرخه محیط زیست است.
بر اساس نظریه کارشناسان محیط زیست، از آسیب‌های ناشی از ازدیاد جمعیت کلاغ‌ها می‌توان به نا امنی آسمان کیش برای عبور سایر پرندگان، تخریب لانه‌و شکار سایر گونه‌های پرندگان، کاهش شدید جمعیت گونه‌های بومی، عدم تغذیه پرندگان شکاری، رقابت بین جمعیت کلاغ و سایر گونه‌ها، اشغال زیستگاه‌ها، آسیب جدی به نوزادان آهوان و لاک‌پشت‌های دریایی و جوجه‌های اشاره کرد.
همچنین بر طبق نظر کارشناسان، استفاده از سطل‌های زباله درب‌دار، پوشاندن فضاهای خالی موجود در نمای بیرونی ساختمان‌ها، فرهنگ سازی، تخریب لانه‌های این پرندگان، تولید صدای پرندگان شکاری و پخش آن در محیط، از جمله اقدامات و راهکارهایی است که می‌تواند از پراکنش و افزایش جمعیت این گونه‌ها در جزیره جلوگیری کند.
 سازگاری این پرندگان با انواع محیط زیست، افزایش زباله‌های انسانی، زاد و ولد بالا، طول عمر، همه چیز خوار بودن، تهاجمی بودن، نبود دشمن طبیعی، غذادهی توسط انسان‌ها از دلایل موثر ذکر شده کارشناسان در افزایش جمعیت کلاغ‌های هندی جزیره است.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 2406
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.