معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در آیین افتتاح کمپ کارگری کیش در مجموعه اسکان پدیده گفت: کارگر و کارفرما را باید جزء یک مجموعه بدانیم که در کنار یکدیگر برای عمران و آبادانی کشور تلاش می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، سعید پورعلی در این مراسم با تاکید بر اینکه کارگر و کارفرما دو روی یک سکه هستند اظهار کرد: نباید بین کارگر و کارفرما تفاوت قائل شد و فاصله بین آن ها ایجاد کرد زیرا آن ها در کار و تلاش با هم سهیم هستند.

وی با بیان اینکه کار بزرگترین تفریح انسان و بیکاری بزرگترین بلیه ای است که انسان را تهدید می کند افزود: همه در تلاشند تاهیچ جامعه ای دچار این بلیه بزرگ نشود.

پورعلی با تاکید بر اینکه در ایام کرونا مراقبت از فعالیت های اقتصادی و فضای کسب و کار یکی از دغدغه های جدی مسئولان بود که با همدلی و همراهی عبور از این مهم محقق شد اگر چه همچنان نیاز به همراهی احساس می شود.

وی با تقدیر از همراهی و همدلی مسئولان پروژه بزرگ پدیده کیش در قرنطینه بیماران کرونایی از ابتدای شیوع بیماری از نظارت و بازرسی سازمان در راستای رعایت اصول بهداشتی و استانداردهای لازم در فضای کسب و کار توسط اداره کار و خدمات اشتغال سازمان تاکید خبرداد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان با اشاره به اینکه در سال 73 قانون بیمه مناطق آزاد توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در 51 ماده مصوب شد اظهار کرد: این 51 ماده قانونی مواردی همچون بیمه تامین اجتماعی، قرارداد کار، بازرسی ونظارت بر ایمنی کار و ... را شامل می شود.

وی خاطر نشان کرد: آموزش مقررات و قوانین که ضامن حفظ و صیانت از حقوق هر دو طرف است باید برای کارفرمایان و کارگران در دستور اداره کار و اشتغال جزیره کیش قرار گیرد.

شیخ یعقوب شمس، امام جمعه اهل سنت کیش نیز در این مراسم با تبریک روز جهانی کارگر، کارگران را با ل های پرواز و رشد و توسعه کشور برشمرد و افزود: اگر امروز جزیره ای آباد داریم این آبادانی و زیبایی را مرهون تلاش کارگران در بخش های مختلف هستیم. 

محمدعلی جلایر رئیس اداره کار و اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این مراسم با اشاره به ثبت اطلاعات بیش 13 هزار کارگر در کیش افزود: از این تعداد 2500 قرارداد در سامانه بارگذاری شده است است.

وی بارگذاری اطلاعات در سامانه کار و اشتغال کیش را عامل صیانت از حقوق کارگر و کارفرمایان عنوان کرد و افزود: با ثبت قراردادها در سامانه کار، از امضاء قراردادهای سفید امضاء جلوگیری شده و در صورت امتناع کارفرما از ثبت قرارداد کارگران می توانند با خوداظهاری، قراردادهای کاری خودو یا هر مدرکی دال بر همکاری در بخش مربوطه را بارگذاری کرده و به حقوق خود دست یابد.

جلایر، افزایش انگیزه در فلی ها، پشتیبانی از حقوق کارگران و کارفرمایان، کاهش دعاوی میان کارگران و کارفرمایان، و حمایت از ایمنی کارگران را از موارد مهم و ضروری عنوان کرد که با ثبت اطلاعات و قرار دادها در سامانه کار به نفع کارگران و کارفرمایان روی خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه رعایت استانداردهای ایمنی در کار بسیار مهم و ضروری است افزود: متاسفانه در 40 روز گذشته شاهد دو مورد حادثه منجر به فوت در بخش کارگری به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی و استفاده از کلاه ایمنی در کیش بودیم.

وی ادامه داد: دو حادثه دیگر در کارگاه های کیش به دلیل حضور افراد غیرکارگری نیز طی 40 روز گذشته به وقوع پیوسته است که منجر به فوت شده .

رئیس اداره کار سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در سال 94 تعداد 10 مورد سال 95 تعداد 11 مورد، سال 96 تعداد 7 مورد، سال 97 تعداد 6 مورد، سال 98 تعداد 5 مورد، سال 99 تعداد 7 مورد و ابتدای سال 1400 تعداد 2 مورد حادثه منجر به فوت در جزیره کیش صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: رعایت نظامات ایمنی در کارگاه ها عامل مهم حفظ جان انسان ها بوده و از ضروریات است.

جلایر با تاکید بر اهمیت بازرسی و رصد فعالیت های کارگاهی توسط بازرسان و ناظران اداره کار اظهار کرد: می خواهیم فرهنگی در کیش ایجاد کنیم که رعایت اصول ایمنی و توجه به استاندارد در کارگاه ها از سوی کارفرمایان در اولویت قرار گرفته و از کارفرمایان نمونه در این خصوص تقدیر شود.

مجموعه اسکان کارگری پدیده کیش شامل 168 اتاق خواب 4 نفره ويژه کارگران مجرد، 24 اتاق خواب خانوادگي و 50 اتاق خوابگاهی برای سرپرستان و مهندسان طرح های عمرانی است.

به گفته مسئولان این کمپ کارگری هم اکنون حدود 760 نفر در این مکان اسکان دارند که می تواند این ظرفیت به 2 هزار نفر افزایش یابد.

در پایان اين مراسم با اهدا گل از کارگران و کارفرمایان هتل داریوش،شرکت آب و برق کیش، هتل ویدا و کارفرمایانی که با ثبت بیشترین قرارداد در سامانه کار و اشتغال از حقوق کارگر پشتیبانی و صیانت کردند،  قدردانی شد.

کد خبر : 2430
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.