معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاح هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت با تاکید بر اهمیت سلامت به عنوان یکی از جنبه های اصلی حقوق بشر گفت: سلامت بزرگترین مصداق عدالت اجتماعی است که تحقق آن از مهمترین وظایف دولت هاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، اسحق جهانگیری با اشاره به اینکه سلامت مسئله نخست دیروز، امروز و فردای جامعه بشری، امنیت پایدار، توسعه همه جانبه متوازن و موزون و دستیابی به جهانی عاری از ترس، زور و خشونت بیش از هر چیزی وابسته به ذهن، زبان، اندیشه و اخلاق و به طور خلاصه اجتماع سالم عنوان کرد.

 

وی  با بیان اینکه سلامتی که سازمان جهانی بهداشت تعریف می کند معنایی فراتر از صرف نداشتن بیماری است، اظهار کرد: سلامت یکی از جنبه های اصلی حقوق بشر و بزرگترین مصداق عدالت اجتماعیست که تحقق آن از مهمترین وظایف دولت هاست.

جهانگیری با اشاره به اینکه سلامت تنها کالای عمومی است که محصول و شاخص اندازه گیری پایداری توسعه جوامع انسانی به شمار می رود، عنوان کرد: به این اعتبار تحقق سلامت برای همه به عنوان یک ارزش همگانی به یک آرمان اجتماعی و یک سیاست مشترک مورد اجماع همه ملت ها قرار می گیرد.

 

افزایش امید به زندگی از ۵۴ سال، به ۷۶ سال

 

وی افزود: با تحلیل و مفهوم سلامت جهانی، آن را لازمه توسعه پایدار با هدف عدالت و ایجاد زمینه جهت شکوفایی استعداد ها و ظرفیت های همه شهروندان و جامعه سالم به شمار می آورد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی و سیاست های کلان، نظام سلامت به عنوان حق اساسی و عمومی تمامی شهروندان تعریف شده و مسئولیت سیاست گذاری برای اجرا آن و اطمینان برای دسترسی عموم و خدمات عادلانه و با کیفیت سلامت به وزارت بهداشت و درمان پزشکی سپرده شده است.

جهانگیری با بیان اینکه با وجود تنگناها و مسائل مختلف یکی از مهمترین دستاوردهای نظام ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران در زمینه سلامت است، گفت: سود همراهی و پیشبرد نظام سلامت امروز ما افزایش امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۶ سال و کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار کودکان و نوزادان و افزایش دسترسی عادلانه به خدمات گوناگون در سطوح مختلف سلامت در تمامی مناطق کشور با هدف محرومیت زدایی توسعه، تربیت و آموزش منابع انسانی سلامت اعم از پزشک، پرستار، ماما و کارشناسان گوناگون فعال در این حوزه و در نتیجه افزایش رضایت شهروندان بوده است.

وی اظهار کرد: ایجاد شبکه مراقبت های بهداشت اولیه که بیش از سه دهه پیش در اوج جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و محرومیت های گوناگون مالی و اجرایی بر اساس مدل بهورز شکل گرفت به گواه سازمان جهانی بهداشت یکی از مدل های موثر و قابل تعمیم در جهان برای گسترش عدالت محور خدمات سلامت به مناطق محروم و دور افتاده به شمار می رود و سهم عمده ای در شاخص سلامت کشور ما داشته است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم در سال ۱۳۹۳ برنامه اصلی عدالت اجتماعی خود را با عنوان طرح تحول سلامت با هدف پوشش همگانی سلامت آغاز کرد، عنوان کرد:  این طرح یکی از اساسی ترین مبناهای دولت به شمار می رود که در دولت دوازدهم نیز ادامه یافت و به گواهی سازمان جهانی بهداشت توانسته گام های اساسی در زمینه افزایش دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت و کاهش دشواری های مالی با پوشش بیمه ای برای بیش از ۹۵ درصد شهروندان در بر گیرد.

جهانگیری خاطر نشان کرد:  صلح،حفظ کره زمین، رفاه، کرامت مردم و مشارکت پنج رکن بنیادین اهداف توسعه پایدار است در این میان نقش صلح و مشارکت و مسئول نظام حاکمیت مبتنی بر اصول پایدار و عدالت بین المللی بسیار اساسی است.

خود باوری و استقلال نتیجه تحریم های ظالمانه دشمنان

 

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در دهه چهل سال خود همواره با تحریم های ظالمانه قدرت های بزرگ به ویژه آمریکا موجهه بوده است، بیان کرد: نتیجه تحریم های ظالمانه دشمنان خود باوری و استقلال بیش از پیش ما شده  چنانچه به گزارشات سازمان های بین المللی کشور ما امروز از جهت تولید علم در رده ۲۰ کشور نخست دنیا قرار گرفته در این میان سهم سلامت ۴۰ درصد آن را تشکیل می دهد.

معاون اول رییس جمهور  با بیان اینکه امروز شاهد رفتار مخرب غیر سازنده و ضد بشری دولت آمریکا علیه مردم ایران هستیم، گفت: آنها به بهانه های واهی تحت تاثیر رژیم صهیونستی از برجام به عنوان یک تفاهم نامه و دستاورد مهم بین المللی که صلح و امنیت منطقه و جهان کمک می کند خارج شده اند.

جهانگیری افزود: ایران در چارچوب توافقنامه برجام به تمامی تعهداتش عمل کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع زیر صلاح نیز بارها و بارها پایبندی کشور ما را نیز تایید کرده؛ اما دولت آمریکا نه تنها به تعهداتش عمل نکرد بلکه به اذعان خودشان سخت ترین تحریم های ممکن را علیه ملت ما اعمال کردند.

تحریم ها بیشترین فشار را بر ملت ایران و معیشت آنها وارد می کند

 

وی افزود: آمریکایی ها دروغ می گویند که هدف تحریم ها دولت ایران است زیرا تحریم ها بیشترین فشار را بر ملت ایران و معیشت آنها وارد می کند،

جهانگیری ادامه داد: با وجود قوانین حقوق بشری، آمریکا با دست زدن به اقدامات ضد انسانی و وضع سخت ترین تحریم ها در بخش سلامت کشور به خصوص واردات داروهای مورد نیاز بیماران خاص و تجهیزات پزشکی را با مشکلات جدی مواجه کرده و جان بیماران زیادی را به خطر انداخته است.

وی با بیان اینکه امروز با افتخار اعلام می کنیم که با تلاش نخبگان و دانشمندان کشورمان بخش قابل توجهی از نیاز های دارویی کشور در داخل تولید می شود تاکید کرد: حتی مازاد نیاز های داخلی قابلیت صادرات به کشورهای نیازمند را دارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه مشکل واردات ما مربوط به مواردی خاص و تهیه مواد اولیه بوده که کارشکنی دولت آمریکا به تحریم شرکت ها برای قطع همکاری با ایران مانع خرید و انتقال این اقلام به کشور شده است، خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر محققین جوان کشورمان برای دانش بنیان شدن بخش سلامت موفقیت های چشمگیری داشته اند که از این میان به دستاوردهای فراوان در حوزه پزشکی ، هسته ای، سلول های بنیادی و ترمیم سیستم های عصبی و تولید داروهای مختلف برای درمان بیماری های صعب العلاج و ده ها دستاورد دیگر می توان اشاره کرد.

جوامع بین المللی در مقابل تحریم دارویی آمریکا سکوت نکنند

وی بیان کرد: ما از جوامع بین المللی انتظار داریم به ویژه مجمع جهانی سلامت این است که در مقابل سیاست های یک جانبه و غیر قانونی دولت آمریکا به خصوص در حوزه سلامت که ارتباط مستقیمی با جان مردم دارد و موضوعی کاملا انسانی است سکوت نکند و از اهرم های در اختیار علیه سیایت های غیر انسانی و ضد بشری دولت آمریکا استفاده کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: از کشورهای منطقه خواستاریم که با گسترش در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی و نیز ایجاد زیر ساخت ها تعامل همکاری میان مراجع و شرکت های فعال در بخش سلامت در کشور های منطقه بتوانیم بر مشکلات فرا منطقه ای نظیر تحریم ها غلبه کنیم چرا که نقش ایران در بخش تامین نیازهای دارویی منطقه تحریم بخش سلامت ایران به معنای تحریم حوزه های سلامت منطقه است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دانشمندان ما در رده های به ویژه در علوم سلامت، در بسیاری از مناطق جهان سرآمد هستند، گفت: دانشگاه‌های ایران با جود تحریم و دشواری‌های آن هزاران دانشجو از سراسر دنیا را به خود جذب کرده‌اند و طرح های پژوهشی فراوانی با مشارکت دانشمندان دانشگاه‌های برتر جهان در این کشور در حال اجرا است.

وی عنوان کرد:  لازمه تحقق سلامت و پیشبرد آن به مفهوم متعالی‌اش، برخورداری از فضای ایمن، همزیستی و صلح است و ایران در تمام تاریخ چند هزار ساله خود، سرزمین مهر و دوستی و مهد علم و دانش و هنر و ادبیات بوده است.

معاون اول رییس جمهور اظهار کرد: اقوام ایرانی با رنگین کمانی از فرهنگ‌ها، زبان‌ها، گویش‌ها و اعتقادات مختلف در سراسر تاریخ، پذیرای ملل و اقوام دیگر بوده و میهمان‌نوازی آنها زبانزد جهانیان بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه ما به دنبال دور کردن همه تهدید‌ها و تحریم‌ها و نزدیک کردن دنیایی عاری از زور و خشونت و ناامنی هستیم، گفت: برای ما مایه خوشنودی و برای دشمنان مایه نا امیدی است که شرایط سخت تحریم، دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها عضو از منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا توانسته در مجمع جهانی سلامت حضور یابد و در فرایند دستورسازی سلامت جهان به عنوان سفیر ایران، نقش معنادار و فعال ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در هنگامه‌ای که ایران آماج ناجوانمردانه‌ترین و شدید‌ترین تحریم‌های تاریخ خود قرار گرفته در خور تقدیر است، عنوان کرد: حضور بیش از یکصد دانشمند صاحب‌نظر جهانی از حدود ۵۰ کشور جهان در این نشست مهم نشانه آن است که اگرچه سلامت نیز امروز مقوله‌ای سیاسی شده، اما دانشمندان و صاحب نظران نظام سلامت، با هدف بهبود زندگی انسان، فارغ از مرزهای سیاسی و بر اساس اصول مشارکت علمی و التزام اجتماعی می اندیشند و می ‌کوشند.

وقوع سیل آزمونی جدی برای محک شعارهای پر طمطراق حقوق بشری دولت آمریکا بود

 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه کشور ما و منطقه‌ای که در آن قرار داریم از جهت موقعیت اقلیمی و مناسبات سیاسی در معرض تحولات گسترده و عمیق قرار دارد اما توانسته دشواری‌های گوناگون را با موفقیت پشت سر بگذارد، تصریح کرد:  منطقه ما بیشترین ضربه را از افراطی‌گری و تروریسم بین‌المللی متحمل شده اما در آستانه زدودن کشورها از این خطر ضد انسانی است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه وقوع سیل اخیر در ایران، آزمونی جدی برای محک شعارهای پر طمطراق حقوق بشری دولت آمریکا بود، گفت: در حالی که ایران درگیر سیل ویرانگر بود و به بیش از نیمی از کشور ما خسارت های سنگینی وارد شد، اما مانع تراشی ها و تحریم های ظالمانه آمریکا مانع از کمک رسانی سایر کشورها و سازمان های بین المللی به سیل زدگان شد.

وی تصریح کرد: در این میان حتی سازمان های امدادی نظیر هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هم از تحریم ها مستثنی نشدند و در مسیر امداد رسانی های بین المللی به سیل زدگان، محدودیت های زیادی ایجاد شده است. معاون اول رییس جمهور عنوان کرد:  البته این افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است که با وجود همه این کارشکنی‌ها و مانع تراشی ها، به همت همه دست اندرکاران بخش سلامت اعم پزشکان،‌ پرستاران، بهیاران و مدیران این بخش، ‌تاکنون هیچگونه بیماری اپیدمی و همه گیری در این مناطق مشاهده نشده است.

جهانگیری با بیان اینکه اکنون در معرض بحران‌های گوناگون طبیعی حاصل از دخالت انسان‌ها قرار گرفته‌ایم، تاکید کرد: سیلی فراگیر در هفته‌های گذشته کشور ما را دچار مشکلات گوناگونی از جمله در زمینه سلامت کرده است، اما ملت و دولت و حاکمیت در امداد و کمک چیزی فروگذار نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: بیش از نیمی از پناهندگان و آوارگان حاصل از جنگ و تروریسم دنیا در این منطقه از جهان هستند و ایران نیز در طول چهار دهه گذشته، بیش از سه میلیون نفر مهاجر و پناهنده را در خود جای داده و با گشاده‌رویی، خدمات سلامت و سایر نیازهای مهاجران را با کمترین استفاده از کمک‌های بین‌المللی در اختیار آنان قرار داده است.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: اکنون مدیریت اجرایی کشور در کنار همه مردم و نهادهای مدنی به دنبال آن هستند که شهروندان آسیب دیده از حادثه سیل از تهدید سلامت چه جسمی، چه روانی و چه فردی و چه اجتماعی دور شوند؛ مساله امروز ما بازسازی سالم شهرها و روستاها در مسیر توسعه‌ای پایدار است.

 

انتهای پیام/

 

کد خبر : 1577
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.