مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه موضوع پسماند امروز به یکی از  چالش های جدی جامعه بشری تبدیل شده است گفت: تولید روزانه میلیون ها تن زبانه که بخش اعظم آن تجدید پذیرنیست تهدیدی جدی محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، غلامحسین مظفری در سمینار تخصصی مدیریت آب، فاضلاب، پسماند و سرمایه گذاری با تاکید بر الگوهای برنامه ریزی و طراحی شهری که با حضور سفیر هلند برگزار شد با اشاره به مذاکراتی که در خصوص همکاری های مشترک بین کیش و هلند افزود: با وجود اینکه پیشرفت قابل ملاحظه ای در حل چالش حوزه پسماند با استفاده از تکنولوژی در جزیره کیش داشتیم اما باید تلاش کنیم فرهنگ کاهش تولید پسماند و زباله را در جامعه نهادینه کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه اقتصاد پسماند یا همان آماده سازی مواد قابل استفاده مجدد از پسماند حجم قابل توجهی از اقتصاد برخی کشورها را تشکیل می دهد تاکید کرد: این اتفاق فرصت خوبی برای تولید ثروت در این حوزه است.

وی با اشاره به آمارهایی از کشور ژاپن و سوئیس افزود: در ژاپن تنها 3 درصد پسماند دفن، 17 درصد بازیافت و 74 درصد به انرژی تبدیل می شود که در سوئیس تنها یک درصد زباله ها دفن، 33 درصد بازیافت و تبدیل به مواد اولیه، 16 درصد کمپوست و 50 درصد بازیافت انرژی می شود.

مظفری تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد کیش در نظر دارد تا با استفاده از تجربیات کشور هلند و تازه های این صنعت در برگزاری سمینار مشترک با محوریت پسماند با کشور هلند، کیش را به عنوان جزیره سبز و دوستدار محیط زیست معرفی کند.

وی با بیان اینکه در جزیره کیش آمار دفن زباله نسبت به سرزمین اصلی از شرایط مناسب تری برخوردار است اما توقع ما بیش از این است افزود: باید به سمت حذف پلاستیک از چرخه مصرف در جزیره کیش پیش برویم و این مسئله را در دستور کار قرار داده و اجرایی کنیم.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با تصریح بر اینکه تولید 9 تن زباله پلاستیک در جزیره کیش آمار بالایی است که باید به حداقل و صفر برسد تاکید کرد: باید با راه اندازی کمپین ها و نهضت هایی در این راستا، فرهنگ سازی، بهره گیری از مشارکت مردم و تجربیات کشورهای دیگر به ویژه هلند در زمینه کاهش تولید زباله و پسماند این رویداد را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.

وی استفاده از ظرفیت های دانش آموزی در مدارس، نگارش کتاب های آموزشی در این حوزه، ایجاد پویش های مردمی و استفاده از ظرفیت NGO را از راهکارهای نهادینه سازی این فرهنگ در جامعه برشمرد.

 مظفری با تاکید بر اینکه در جزیره کیش بخش عمده ای از فاضلاب با استفاده از تصفیه خانه به چرخه مصرف در فضای سبز کیش باز می گردد بیان کرد: در کیش در حوزه زیرساخت و ضرورت توجه به آن با جدیت پیش خواهیم رفت و از حوزه فعالیت های زیربنایی مقطعی و کوتاه مدت خارج شده و پیش بینی های خود را براساس بازه زمانی 30 ساله انجام می دهیم

 وی خاطر نشان کرد: کیش در سه حوزه آب، انرژی و غذا با کشور هلند مشترکات زیادی دارد مانند آفتاب دائم کیش که در طول سال امکان استفاده از آن در حوزه انرژی های تجدید پذیر و پاک و تولیدات وسیع گلخانه ای وجود دارد .

انتهای پیام/

کد خبر : 1833
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.