جزیره کیش با برگزاری دومین جشنواره "موسیقی نواحی جنوب ایران، خلیج فارس تا دریای عمان" میزبان نواهای مردمان خونگرم جنوب ایران خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار از ستاد خبری دومین جشنواره موسیقی کیش، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در نشست خبری که به مناسبت برگزاری جشنواره با حضور اصحاب رسانه برگزار شد با اشاره به رونمایی از برنامه راهبردی سه ساله سازمان منطقه آزاد کیش با 12 کلان برنامه در راستای توسعه و رونق جزیره کیش "توانمند سازی فرهنگی و اجتماعی جوامع محلی" را یکی از مهمترین اهداف این برنامه برشمرد.

وی افزود: ارائه خدمات عمومی با کیفیت به ذینفعان، توانمند سازی منابع و سرمایه انسانی، افزایش میزان سهم از GDP کل کشور، افزایش توان ثروت آفرینی از طریق توسعه کارآفرینی و نوآوری با مشارکت بخش خصوصی، تبدیل کیش به مقصد گردشگری بین المللی، افزایش جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی، ارتقا حمل و نقل بین المللی، توانمندسازی فرهنگی اجتماعی جوامع محلی، هوشمندسازی خدمات شهری و توسعه زیرساخت ها و سامانه های یکپارچه، محیط زیست پایدارو توسعه زیرساخت های عمرانی اهداف کلانی هستند که در این برنامه راهبردی از آنان نام برده شده است

پورعلی با اشاره به اینکه برای ارزیابی هر یک از راهبردهای برنامه سه ساله سازمان شاخصه هایی تعریف شده است که واحدها و معاونت های مربوطه براساس این شاخص ها ارزیابی های خود را از عملکرد معاونت خود انجام میدهند افزود: یکی از مهمترین شاخص های برای توانمند سازی فرهنگی اجتماعی جوامع محلی پیش بینی شده تعداد رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی برگزار شده در جوامع محلی است.

بهره گیری از مشارکت حداکثری بخش خصوصی

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه این رویداد مانند رویداد نمایشگاه کتاب توسط بخش خصوصی حمایت می شود بیان کرد: تجار کیش، دهکده خلیج فارس و جامعه هتلداران از جمله مشارکت کنندگان در این رویداد هستند و تلاش براین است تا از توان سایر جوامع نیز استفاده شود.

وی با بیان اینکه جنوب ایران یکی از حاصلخیزترین مناطق کشور در حوزه موسیقی است افزود:  هدف از برگزاری این جشنواره ترغیب و تشویق گروه های هنری موسیقی جنوب کشور در آفرینش نغمه های و ملودی های نومبتنی بر فرهنگ موسیقیایی بومی به منظور حفظ و انتقال موسیقی بومی جنوب به مخاطبان کنونی و مخاطبان آینده است.

پورعلی ادامه داد: همچنین به دنبال ایجاد فضایی برای عرضه آثار موسیقی بومی جنوب کشور در قالب جشنواره فراهم آوریم.

وی با اشاره به تفاوت های جشنواره موسیقی محلی جبوب با موسیقی نواحی افزود: کشور ایران در بخش های مختلف دارای موسیقی های بومی و محلی بسیار فاخر و ارزشمندی است اما در این جشنواره موسیقی نواحی جنوب کشور از خلیج فارس تا دریای عمان برای اجرا و مسابقه در نظر گرفته شده است.

 

کشف استعدادهای موسیقی جنوب از اهداف مهم جشنواره

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تکیه بر پیشینه و میراث موسیقی جنوب و ایجاد فضایی برای کشف استعدادها و بروز خلاقیت ها در موسیقی سواحل جنوبی کشور را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و افزود: با توجه به اینکه موسیقی جنوب کشور ریشه در شیوه های زندگی و نوع مشاغل جنوب دارد با حرکت مشاغل از سنتی به سوی مدرنیته، جایگاه موسیقی محلی جنوب کم رنگ شده است و باید شرایطی برای تثبیت این جایگاه با نوآوری و خلاقیت پیدا کنیم و این یک مسئله بسیار ضروری است.

وی کشف استعدادها در حوزه موسیقی سواحل جنوب را بسیار مهم خواند و افزود: با برگزاری جشنواره ها و ایجاد فرصت و فضای لازم برای اینکه این موسیقی بتواند خود را در سطح ملی و بین المللی معرفی کند در آینده شاهد رویدادها و اتفاقات خوبی در این بخش خواهیم بود.

پورعلی با اشاره به عمق نفوذ این نوع از موسیقی در زندگی مردم افزود: این نفوذ به حدی است که آن ها برای لحظه ها و اوقات مختلف خود نیز آواها و نواهای خاصی مانند لالایی برای زمان خواب و آرامش دارند.

وی تاکید کرد: جزیره کیش می تواند به عنوان حامی موسیقی جنوب ایران ایفای نقش و فضا آفرینی کرده و زمینه شکوفایی خلاقیت های موسیقی جنوب را فراهم آورد.

معرفی جزیره کیش با برند موسیقی جنوب به گفته معاون فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش می تواند به رونق گردشگری کیش و کشور کمک شایانی کند

جشنواره ای به وسعت صلح و مهر ورزی

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش: به دنبال مضامین شاد و جشنهای بومی و محلی و تقویت جنبه های حماسی جشنواره بودیم به همین منظور یکی از موضوعات و اهداف جشنواره "ابلاغ پیام صلح و مهرورزی " در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به تجلیل از پیشکسوتان موسیقی جنوب به عنوان یکی از برنامه های این جشنواره ادامه داد: رویکرد اصلی در این جشنواره گروه نوازی است و گروه های شرکت کننده متشکل از 4تا 7 هنرمند خواهند بود.

حضور یک گروه موسیقی از کشور عمان به عنوان میهمان این برنامه موجب شد تا این رویداد پرورش جنبه بین المللی جشنواره را نیز در برنامه های آینده خود داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره در نقاط مختلف جزیره به ویژه بازارها و ایجاد فضایی شاد برای کیشوندان و گردشگران افزود: در این راستا برنامه ریزی ها برای جشنواره سوم با رویکرد موسیقی خیابانی در طرح و برنامه آینده جشنواره موسیقی کیش قرار دارد.

دومین جشنواره موسیقی کیش با عنوان" موسیقی سواحل جنوب ایران، خلیج فارس تا دریای عمان" سی ام آبان تا یکم آذر برگزار می شود.

 

کد خبر : 1816
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.