کیش آخرین مقصد سفر آثار هنرهای تجسمی هنرمند آلمانی « گونتر اوکر» با موضوع « کرنش به حافظ» است و آثار این هنرمند پس از کیش راهی آلمان می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، آیین افتتاح آخرین نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی « گونتر اوکر» هنرمند آلمانی در ایران با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، « گونتر اوکر» هنرمند مشهور آلمانی و جمعی از مدیران و مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش و هنرمندان جزیره مرجانی در مجموعه هنری و موزه خلیج فارس (سایت موزه و نماد کیش) به نمایش درآمد.

هنر از ابزار کشنده، ابزاری ارتباط دهند فرهنگ و عشق می سازد

غلامحسین مظفری در این آیین با تقدیر از برگزار کنندگان نمایشگاه با بیان خاطره ای از نوع کاربرد ابزاری که در جهان وجود دارد با رویکرد جنگ و صلح اظهار کرد: دنیای عجیبی است که گاه یک ابزار کاربردی مانند میخ می تواند روزگاری توسط گروهی مانند طالبان ابزار کشنده در دستان انسان قرار گیرد و روزی ابزار خلق زیباترین آثار هنری .

وی افزود: این ابزار در جایی مغز انسان ها را متلاشی می کند و در مکانی دیگر مغزهایی را به پرواز در می آورد تا آثاری زیبا خلق کرده و میان ملت ها ارتباطی عمیق برگرفته از هنر، عشق تمدن و عرفان ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: اینجاست که باید قدر هنر را بدانیم زیرا از ابزاری کشنده و مرگبار می تواند آثاری برای پیوند هنر و اندیشه، فرهنگ و تمدن و جهان انسانی بیافریند که موزه های دنیا به آن مزین شوند.

بدون ارتباط، رابطه فرهنگی میان انسان ها از میان می رود

گونتر اوکر هنرمند 88 ساله و شهیر آلمانی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه عدم ارتباط ملت ها با یکدیگر و دوری آن ها می تواند خطر آفرین بوده و افراد تبدیل به قدرت های نابود کننده شوند افزود: اگر با یکدیگر ارتباط نگرفته و با هم روبرو نشویم رابطه فرهنگی ما از دست خواهد رفت به این دلیل ضرورت دارد که به هر زبان به ویژه زبان هنر ملت های جهان با یکدیگر ارتباط گرفته و صحبت کنند.

ارتباط فرهنگی فضای سرد سیاسی جهان را از بین می برد

مجید ملانوروزی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کیش در حوزه نمایش هنرهای تجسمی ضعیف بوده و مکان مناسبی برای نمایش این آثار در جزیره تدارک دیده نشده است تاکید کرد: آنچه امروز انجام شده در حد توان و بضاعتی است که در جزیره کیش وجود دارد و باید از داشته ها در این حوزه به خوبی بهره ببریم.

وی با اشاره به پیوندهای دیرینه فرهنگ های دو کشور ایران و آلمان به ویژه در حوزه اندیشه و هنر و ادبیات از ارتباط معنوی گوته با اشعار حافظ و ترجمه برخی آثار شعرا و نویسندگان ایرانی توسط هنرمندان آلمانی اشاره کرد و افزود: بسیاری از اندیشمندان کشور آلمان از فرهنگ شرق و هنرمندان شرقی در تالیفات و آثار خود الهام گرفته اند و فرهنگ غنی شرق در آن ها تاثیر گذار بوده است.

وی ارتباط فرهنگی میان کشورها را عامل از میان برداشته شدن فضای سرد سیاسی در جهان برشمرد و افزود: با توجه به اینکه این ارتباط می تواند جهان را با فرهنگ، عرفان و ادبیات ایران آشنا کند تلاش می کنیم این ارتباط فرهنگی میان ایران و کشورهای مختلف را که موجب همبستگی و صلح جهانی می شود تقویت کنیم.

افشین درمبخش دبیر نمایشگاه نیز با اشاره به اینکه آثار گونتر اوکر در 8 نمایشگاه در ایران و 6 نمایشگاه در اروپا به نمایش درآمده است افزود: در نمایشگاه های آثار گونتر اوکر در شهرهای مختلف ایران یک هنرمند بومی نیز این هنرمند مشهور آلمانی را همراهی کرده و برخی از آثار هنرمند بومی نیز در کنار این آثار به نمایش گذاشته می شد که در جزیره کیش ندا آیتی هنرمند جوان مجسمه ساز جزیره کیش هنرمند آلمانی را همراهی می کند.

این هنرمند آلمانی از سنین جوانی با اشعار حافظ آشنا شد و پس از آن در سال ٢٠١٥ منتخبی از اشعار این شاعر ایرانی را با انتخاب احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران دریافت کرد و مجموعه "کرنش به حافظ" را با برداشت از این غزل‌ها به وجود آورد.

گونتر اوکر در سال ١٩٣٠ در آلمان شرقى در خانوادهاى روستایى و کشاورز متولد شد. سال‌هاى نوجوانی‌اش همزمان با جنگ جهانى دوم بود. تجربه‌ جنگ، خشونت و ویرانی ناشی از آن، تأثیری عمیق بر روح او بر جای گذاشت. در جوانى گرایش‌های سیاسی‌اش او را راهى آلمان غربى کرد. در شروع دهه 60 میلادی به اتو پینه و هاینس مایک در گروه هنری «صفر» (زیرو) پیوست. اوکر همراه گروه «صفر» که جریانی پیشرو پس از جنگ ‌جهانی دوم در آلمان بود، راه هنر را از نقاشی سنتی به سوی هنری رهنمون ساختند که از مواد، رسانه‌ها و تکنیک‌های نو بهره می‌جست. اوکر در حال حاضر یکی از مهمترین هنرمندان معاصر و سرشناس آلمانی است و آثارش با قیمت‌های میلیون یورویی در حراجی‌ها فروخته می‌شود. او در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان هنرمند برتر کشور آلمان برگزیده شده است.

مجموعه «کرنش به حافظ» آثاری را در برمی‌گیرد که اوکر با الهام از غزلیات حافظ خلق کرده است.

همچنین این آثار در کتابی با همین نام توسط انتشارات هنر معاصر منتشر شده که شامل 42 اثر چاپی با الهام از ۳۰ غزل حافظ است. نسخه‌ای از این آثار چاپی نیز به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شده است..

روند شکل‌گیری آثار اوکر همواره متأثر از تجربیات زندگی‌اش بوده است. در آثار او زندگی و هنر چنان در هم تنیده‌اند که گویی هیچ کدام موجودیت مستقلی ندارند. یکی از ویژگی‌های این هنرمند، گرایش او به برگرفتن مفاهیم از حوزه‌های گوناگون فرهنگی و وارد کردن آنها به جهان آثار خود است. او این تمهید را به شیوه‌ای برای اندیشیدن در مورد خود هنر تبدیل کرده است.

آثار اوکر با اینکه در نگاه اول ساده می‌نمایند، اما عمیقاً دارای پیچیدگی‌های فکری هستند. اوکر علاقه‌ زیادی به فرهنگ‌های جهان دارد و حاصل این علاقه سفرهای بسیار او به اقصی نقاط جهان است. سفرهایی که تجربه آنها، جوهره بسیاری از آثارش را در بر گرفته‌اند و آثارش باز نمود رنج آدمی است.

آیین افتتاح نمایشگاه« کرنش به حافظ» اثر گونتر اوکر در مجموعه هنری و موزه خلیج فارس (سایت موزه و نماد کیش) برگزار شد.

علاقمندان به این آثار می توانند به مجموعه هنری و موزه خلیج فارس( سایت موزه و نمادکیش) واقع در بلوار جهان روبروی کشتی یونانی  همه روزه از ساعت 11 الی 14 و 18 الی 22 مراجعه کنند.

گفتنی است، در این موزه 80 تابلو و 10 اثر حجمی از این هنرمند آلمانی به نمایش درآمده است.

عکس: یاقوتی

انتهای پیام/

 

 

 

 

کد خبر : 1879
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.