مدیرعامل سازمان منطقه ازاد کیش با اشاره به اینکه خیام شخصیتی جهانی و متعلق به کل بشریت است گفت: شناخت خیام، می تواند مسیری برای نهادینه کردن شوق پرواز در ژرفای جان شیفته و شیدای جوانان قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خیری تحلیلی فیدار،  بی تردید برای گرامی داشت و بزرگداشت، دانشمندان و اندیشمندان حوزه های مختلف تنها به یک روز، یک هفته یا ماه و سال خاصی نباید بسنده کرد و نامگذاری یک روز به نام آنان تنها نشان از اهمیت توجه به آن ها دارد.

غلامحسین مظفری که یکی از دوستداران ادبیات و فرهنگ و هنر ایران اسلامی و از مدیران فرهیخته است در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به مناسبت بزرگداشت روز حکیم عمر خیام با اشاره به اینکه خیام از شاعران برجسته ایرانی است که شهرت جهانی دارد اظهار کرد: شهرت جهانی خیام به دلیل رباعیات وی است اگر چه وی هیچگاه نخواسته است که شاعر باشد و در کنار دیگر فعالیت های خود همچون فلسفه، ریاضیات، ستاره شناسی و دیگر فعالیت ها شعر هم گفته است.

وی با اشاره به اینکه رباعیات خیام به زبان های مختلف جهان ترجمه شده است افزود: خیام شخصیتی جهانی است و در رتبه سیزدهم از میان یکصد شاعر برتر دنیا قرار گرفته است.

مظفری با اشاره به فعالیت در انجمن خیام و برگزاری بزرگداشت و همایش هایی در راستای شناخت این شاعر و حکیم بزرگ ایرانی بیان کرد: یکی از کارهای ماندگار در قالب این انجمن خیام، نامگذاری روز ملی خیام در تقویم جمهوری اسلامی همزمان با روز جهانی موزه است که موجب شد در این روز در ایران و جهان، مراسم بزرگداشتی برای این حکیم بزرگ ایرانی برگزار شده و بیش از پیش شناخته شود.

غلامحسین مظفری تاکید کرد: خیام متعلق به کل بشریت است و برگزاری کنگره خیام  با حضور پزوهشگرانی از چهار سوی جهان در کشور و در دیگر کشور بهترین گواه بر این نکته است.

وی افزود: امیدواریم پاسداشت حکیم عمر خیام مقدمه ای برای بازشناسی هویت خیام و طراحی سیمای راستین آن حجه الحق جهان اسلام باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: بیهقی، سنایی، غزنوی و نظامی عروضی که از نزدیک خیام را می شناخته اند با نهایت تواضع، تکریم وی را برخود فرض دانسته و بر گورش اشک تحسر ریخته اند

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری همایش های بزرگ برای گرامی داشت و بزرگداشت حکیم عمر خیام این است که آن همه عظمت و توانمندی و پویایی تمدن اسلام را که توانست کهکشانی از مردان علم و فرزانگی را به جهان تقدیم کند به اهرم قدرتی تبدیل کنیم برای نهادینه کردن شوق پرواژ در ژرفای جان شیفته و شیدای جوانان و انتقال این همه حیرت انگیزی که توانسته بود نیشابور آن زمان را از مسیر تمدن و نه در حاشیه آن قرار دهد

وی خاطر نشان کرد: استخراج و پالایش عناصر حرکت آفرین آن تمدنی که حدود 5 قرن سکاندار کشتی اقتثانوس پیمای علم بود از لجه سیاهی ها و شقاوت ها یکی از مهترین وظایف امروز ماست.

گفتنی است، عُمَر خَیّام نیشابوری فیلسوف، ریاضیدان، ستاره شناس و رباعی سرای ایرانی در دوره سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و لقبش «حجّةالحق» بوده‌ است، ولی آوازه وی بیشتر با انگیزه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد.

غیاث الدین ابوالفتح، عمر بن ابراهیم خیام (خیامی) در سال 439 هجری (1048 میلادی) در شهر نیشابور و در زمانی به دنیا آمد که ترکان سلجوقی بر خراسان، ناحیه ای وسیع در شرق ایران، تسلط داشتند. وی در زادگاه خویش به آموختن علم پرداخت و نزد عالمان و استادان برجسته آن شهر از جمله امام موفق نیشابوری علوم زمانه خویش را فراگرفت و چنانکه گفته اند بسیار جوان بود که در فلسفه و ریاضیات تبحر یافت. خیام در سال 461 هجری به قصد سمرقند، نیشابور را ترک کرد و در آنجا تحت حمایت ابوطاهر عبدالرحمن بن احمد , قاضی القضات سمرقند اثربرجسته خودرادر جبرتألیف کرد.

انتهای پیام/

 

خیام سپس به اصفهان رفت و مدت 18 سال در آنجا اقامت گزید و با حمایت ملک شاه سلجوقی و وزیرش نظام الملک، به همراه جمعی از دانشمندان و ریاضیدانان معروف زمانه خود، در رصد خانه ای که به دستور ملکشاه تأسیس شده بود، به انجام تحقیقات نجومی پرداخت. حاصل این تحقیقات اصلاح تقویم رایج در آن زمان و تنظیم تقویم جلالی (لقب سلطان ملکشاه سلجوقی) بود.

 

کد خبر : 1924
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.