معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در آیین رونمایی از دو اثر فرهنگی کتاب « بابا الهوا » و  سی دی « موسیقی کیش» در خانه بومیان کیش گفت: زبان فرهنگ خویشاوند ساز است و  هر چه فرهنگ را گسترش دهیم دایره این خویشاوندی گسترده تر می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، سعید پور علی در آیین رونمایی کتاب " بابا الهوا " نوشته محسن شریفیان با شاره به اینکه خلیج فارس و جنوب همواره میزبان فرهنگ های متنوع و سنت های متکثر بوده و شهرها و جزایر پررونقی داشته است اظهار کرد: بخشی از این رونق برگرفته از فرهنگ بوده و از کل فلات ایران متاثر شده و منحصر به محدوده زندگی آن ها نیز نبوده است.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ فلات ایران زمین نقش مادر را دارد اما در سواحل خلیج فارس، دریاست که صفت های مادرانه دارد و در زندگی مردم نقش باروری و زایندگی داشته و بالندگی و روش و حیات را در اختیار آنان قرار می دهد افزود: ساکنان سواحل خلیج فارس با دریا زندگی و کار کرده اند و دریا مانند مادر بخشنده ای برای آنان ایفای نقش کرده است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره با اینکه کار و زندگی ساحل نشینان با دریا گره خورده است تاکید کرد: مردم بنادر خلیج فارس به فرهنگ سواحل وابسته اند، نگرش ها، ارزش ها، باورها، آداب و رسوم، سنن و هنجارهای زندگی آنان همه حول محور دریا  و فرهنگ شکل گرفته و این فرهنگ بسیار غنی، مولد و گسترده ای است.

وی با اشاره به قرابت و نزدیکی که زبان فرهنگ در میان افراد ایجاد می کند تصریح کرد: این فرهنگ تمام ابعاد زندگی ملموس و ناملموس ساکنان خلیج فارس را تحت تاثیر قرار داده و ما را وارد فضای گسترده تر  فرهنگی وارد می کند که ناشی از مرزهای جنوبی  جهان فرهنگی ایران است.

پورعلی تاکید کرد: ایران فرهنگی بزرگتر از ایران جغرافیایی است و از شبه قاره هند، آسیای میانه تا قفقاز خود را گسترده وبسیاری از کسانی را که در این فضا سیر می کنند با ما خویش کرده است  اگر چه همواره بسیاری تلاش کرده اند که این خویشاوندی را از میان ببرند اما عنصر پیوند دهنده ایران فرهنگی فرهنگ سواحل است و هر چه این فرهنگ گسترده تر شود دایره خانواده و خویشاوندی خود را گسترش داده ایم و این همان چیزی است که امروز به آن نیاز داریم.

وی با تصریح بر اینکه زبان فرهنگ خویشاوند ساز است و ارتباط ایجاد می کند افزود: فرهنگ خویشاوندی ما را از حرکت های خشن و غیرمسالمت آمیز  و تند که بروح زندگی اجتماعی انسان ها سازگاری ندارد دور می کند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان با بیان اینکه پرداختن به این قرابت فرهنگی برای اثبات همزیستی و آرامش در منطقه پرتنشی که امروز زندگی می کنیم ضروری و حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه مردم کیش با موسیقی میانه خوبی داشته اند افزود: از گذشته در مراسم و مولودی های ساکنان اهل سنت و شیعیان کیش نواختن ساز و خواندن اشعار بومی مرسوم بوده است همچنان که در کار صید و صیادی و دریانوردی نیز موسیقی نقش دستوری داشته و برای هماهنگی در به آب انداختن لنج، بالا بردن بادبان ها، پارو زدن و دیگر دستورات از آن بهره می گرفتند.

پورعلی تالیف کتاب بابا الهوا را که برگرفته از موسیقی و فرهنگ بومیان کیش است اتفاق فرخنده ای برای کیش برشمرد و اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد استمرار چنین حرکت های فرهنگی و برگزاری جشنواره هایی با محوریت موسیقی جنوب و فرهنگ سواحل در جزیره کیش باشیم.

خسرو نشان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این آیین با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در راستای چاپ کتاب بابا الهوا، بر جذابیت های موسیقیایی کیش که منجر به آفرینش این اثر ارزشمند شده تاکید کرد.

وی بر ثبت آثارارزشمند فرهنگ بومی کیش تاکید کرد و افزود: مستند سازی و توجه به فرهنگ بومی در بخش های مختلف از جمله معماری و موسیقی می تواند جزیره کیش را در سطح بین المللی مطرح کند.

محسن شریفیان نویسنده کتاب بابا الهوا نیز با تاکید بر اهمیت توجه به داشته های فرهنگ موسیقی بومی در کیش بهره گیری از این ظرفیت ها را در جذب گردشگران به ویژه گردشگران حوزه فرهنگی مثبت ارزیابی کرد و افزود: باید معرفی « بیت الزار» و « بیت الهوا » در برنامه های گردشگری کیش قرار بگیرد.

« بابا الهوا» به قلم محسن شریفیان از نویسندگان وپژوهشگران به نام کشوربه تحریر در آمده و در دوازده فصل به معرفی فرهنگ بومی و تاثیر موسیقی در کار و زندگی، مناسبت ها و مراسم مذهبی، صید و صیادی مردمان جزیره کیش پرداخته است.

آلبوم موسیقی کیش نیز از اثر دیگری بود که در این آیین رونمایی شد. این اثر با تلاش محسن شریفیان و هنرمندی صالح احمدپور، عبدالله حاجی زاده و محمد اکبری که هرسه در زمینه نواختن نی انبان ساز سنتی جنوب کشورمهارت دارند، تهیه شده و با ارائه 19 قطعه شنیدنی، موسیقی بومیان کیش را معرفی می کند.

در این آیین علاوه بر اجرای موسیقی توسط بومیان جزیره کیش از محسن شریفیان، صالح احمد پور، عبدالله حاجی زاده و محمد اکبری تهیه کنندگان آلبوم موسیقی جزیره و حسن خلدونی مدیرگروه" جمعه فرج" موسسه نشر نگاه و دست اندرکاران چاپ کتاب بابا الهوا و آلبوم موسیقی جزیره کیش تقدیر شد.

 

کد خبر : 2270
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.