مدیر امور مجلس دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از پیشنهاد طرح ورود خودروهای هیبریدی و برقی به مناطق آزاد در صحن علنی مجلس خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، اواخر دی ماه بود که در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 براساس درخواست کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مقرر شد تا دولت خودروهای خارجی غیر آمریکایی مناطق آزاد را شناسایی کرده و زمینه ورود آن ها را به کشور فراهم کند.

از دیگر سو از سال 97 ورود خودرو به مناطق آزاد ممنوع شده و این مناطق به ویژه جزیره کیش با مشکلات بسیاری برای تامین خودروهای مورد نیاز خود روبرو شده اند.

با توجه به اینکه در جزیره کیش به دلیل گرما و شرجی بالای هوا خودروهای داخلی امکان ماندگاری بالا ندارند و به سرعت فرسوده می شوند، همچنین ناوگان حمل ونقل عمومی جزیره کیش نسبت به سرزمین اصلی روزانه مدت زمان طولانی تری در حال فعالیت است و به همین دلیل طول عمر کمتری دارد به گونه ای که در سال های گذشته بیش از 8 و در نهایت 9 سال در بهترین شرایط امکان بهره برداری از یک تاکسی وجود نداشت، اکنون هزینه بالای تعمیرات و کمبود قطعات در کیش به یک معضل تبدیل شده است.

مدتی پیش صحبت از تامین خودروهای مورد نیاز جزیره کیش و تبادل خودرو بین مناطق آزاد مطرح شد که به سرعت تبدیل به مبحث ورود خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی و کسب درآمد دولت از این راه شد که البته با افزایش قیمت خودرو در مناطق آزاد به خصوص کیش این اتفاق به نظر می رسد جوابگوی خواسته دولت نباشد ( البته در مجلس مورد موافقت قرارنگرفت) اما مسئله مهم این است آیا کسی به نحوه تامین نیازهای خودرویی در مناطق آزاد هم فکر کرده است؟

حجت الاسلام محمد احمدی مدیر امور مجلس دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حاشیه افتتاح طرح تصفیه و صادرات روغن های پسماند خوراکی از کیش به آلمان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه پیشنهاد بازگشت مالیات های ارزش افزوده دریافتی از کیش به حساب منطقه آزاد کیش و ورود خودرو به مناطق آزاد در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است اظهار کرد: این پیشنهاد با این شرط ارائه شده و در صحن علنی مجلس نیز مطرح خواهد شد که خودروهای وارد شده به مناطق آزاد هیبریدی ( دارای موتور دوگانه) و یا کاملا برقی باشد.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله که باید مورد بررسی قرار گیرد بودجه مورد نیاز برای ورود این خودروها و نحوه تامین بودجه است افزود: با توجه به اینکه مدتی است ورود خودروی خارجی به کشور ممنوع شده است خودروها در این فرسوده شده اند به همین دلیل به دنبال راهکاری برای تامین خودروهای مورد نیاز این مناطق هستیم و البته خودروها های هیبریدی یا برقی که از سوخت های پاک و غیرآلاینده استفاده می کنند.

احمدی افزود: خودروهایی که در مناطق آزاد استفاده می شوند باید مطابق به آخرین استانداردهای جهانی باشند تا جاذبه ای برای گردشگران داشته باشد و این فرآیند نیاز به بحث و بررسی دارد.

مدیر امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در خصوص میزان نهایی شدن ورود خودروهای هیبریدی و برقی به مناطق آزاد خاطر نشان کرد: مسئله اصلی بودجه است که پیشنهادهای کمیسیون تلفیق و پیشنهادهایی که ما ارائه کرده ایم با هم عجین شده و در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد و امیدواریم که راهکار مناسبی برای حل این مشکل یافت شود.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 2368
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.