دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با تاکید بر اینکه شأن نزول ما برای حمایت از سرمایه گذاران در مناطق آزاد است؛ از تشکیل کارگروه مناطق آزاد در قوه قضائیه خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، حمیدرضا مومنی در نشست با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جزیره کیش پس از استماع درخواست ها و مشکلات سرمایه گذاران جزیره کیش بر رفع موانع و مشکلات حوزه سرمایه گذاری در مناطق آزاد به ویژه کیش تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه باید مشکلات بدون هراس و لکنت زبان بازگو شود حتی اگر برخی از بازگویی آن خشنود نباشند افزود: حضور ما در مناطق آزاد و شان نزول ما تنها به واسطه کسانی است که امروز در این جلسه حضور دارند و ما تعهدی در قبال سرمایه گذاران داریم که باید انجام دهیم .

مومنی با تاکید بر اینکه نقاط ضعفی وجود دارد که شاید مسئولان این دوره تولید کننده آن نباشند افزود: اما آثار آن امروز در جامعه دیده می شود و باید آن را حل کرد.

وی افزود: به صراحت می توانم بگویم که کیش در بین مناطق آزاد در کارشناسی مشکلات، بیان و ارائه مطالب و تسلط به قوانین و مقررات سرآمد است و این یک مزیت بزرگ است که باید از آن برای برطرف کردن مشکلات مناطق آزاد استفاده کرد.

دبیرشواریعالی مناطق آزاد ادامه داد: انتقادات به دبیرخانه هم درست است ما از گذشته ارتباط پارلمانی خوبی نداشتیم به همین دلیل شورای پارلمانی تشکیل شده است تا در ارتباط بیشتر با مجلس باشد و خروجی خوبی هم گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد اصلاح مصوبه ارزش افزوده به مجلس را از مواردی عنوان کرد که می تواند خروجی مناسبی برای این ارتباط باشد و افزود: با توجه به اینکه از مصوبه مجلس برای هر نوع اقدامی باید 6 ماه بگذرد ما پیشنهادهای خود را آماده و ارائه کرده ایم و به محض اینکه زمان آن فرابرسد اقدامات لازم انجام خواهد شد و دیگر اینکه از طرف سران سه قوه نیز پیگیر حل این مشکل هستیم.

مومنی در رابطه با مشکلاتی که از سوی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی مطرح شد نیز تصریح کرد: مشکلات شما یا درون سازمانی است که باید توسط مسئولان و مدیران سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با طرح در جلسات که در صورت لزوم باید هر روز تکرار شود رفع شود و مسائلی که به دبیرخانه ارتباط داشته باشد ما ورود کرده و برای رفع آن تلاش می کنیم و در صورتی که به دستگاه های اجرایی و قضایی ارتباط داشته باشد به آن ها ارجاع شده و ما نیز حمایت می کنیم که سریعتر حل شود.

وی همچنین از ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروه قضایی ویژه مناطق آزاد به مسئولان خبرداد که به گفته وی مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

این مقام مسئول در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد همچنین بر اصلاح روند فرآیندهای دریافت پروانه و مجوز فعالیت اقتصادی به سرمایه گذاران و تسهیل و تسریع آن تاکید کرد و افزود: مواردی که با وضع موجود مغایر است باید ظرف یک ماه اصلاح شود. باید ببینیم می خواهیم مسائل و مشکلات حل شود یا نه و برای حل آن سماجت و پیگیری لازم را داشته باشیم.

مومنی با بیان اینکه قوانین و دستورالعمل‌های مناطق آزاد کشور را می‌توان اصلاح کرد اظهار داشت: بخشی از مشکلات نیز به دبیرخانه‌ی شورایعالی مناطق آزاد کشور ارتباط دارد که با کمک سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، این دستورالعمل‌ها اصلاح خواهند شد و مسائلی هم که به سایر حوزه‌ها مربوط است پیگیری خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری درخصوص زمان بهره برداری از سالن جدید فرودگاه کیش گفت: ساخت و تجهیز سالن جدید فرودگاه به سرعت در حال پیگیری است، اما نباید کیفیت را فدای زمان بکنیم بلکه باید بر اساس ضوابط و مقررات حرکت کنیم و احتمالا تا یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی تاکید کرد: سالن جدید فرودگاه کیش طبق زمان بندی های صورت گرفته تا یک ماه دیگر ( 15 تیرماه 1400) آماده افتتاح می شود.

حذف مالیات بر حقوق کارکنان و مالیات بر ارزش افزوده، از بین رفتن مزیت سرمایه گذاری در مناطق آزاد، فرآیند‌های طولانی اداری، ارتباط ضعیف پارلمانی دبیر خانه مناطق آزاد، بالا رفتن هزینه‌های سفر، اجاره بهای سنگین، تجدید نظر در شیوه نامه‌ها و اجرای قوانین مناطق آزاد تجاری و صنعتی از مهمترین مواردی بود که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کیش مطرح کردند.

مومنی خاطرنشان کرد: سه موضوع مهم راه اندازی مناطق آزاد جدید، برنامه توسعه هفتم، و اصلاح قوانین مناطق آزاد وجود دارد که باید برای رسیدن به ان ها هم افزایی میان دبیرخانه، مناطق آزاد و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی صورت گیرد.

جعفر آهنگران نیز در این مراسم با تقدیر از تلاش های حمید رضا مومنی برای حل مشکلات مناطق آزاد به ویژه کیش، دغدغه سرمایه گذاران منطقه آزاد کیش را برای حفظ مزیت ها و ارتقاء ظرفیت های اقتصادی کیش بسیار ارزشمند توصیف کرد و اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد مناطق آزاد درخواست می شود که به کیش و قشم به عنوان دو منطقه آزاد که کاملا محصور در میان آب های آزاد هستند و محدودیت اتصال با سرزمین اصلی دارند نگاه ویژه ای شود.

در ادامه این نشست سرمایه گذاران دغدغه ها و نگرانی های خود را مطرح کردند.

هجمه به مناطق آزاد هر روز افزوده می شود

رحمان سادات نجفی رئیس جامعه بازاریان و بازرگانان کیش نیز در این نشست با اشاره به اینکه مناطق آزاد کشور هر روز مورد هجمه های مختلف قرار می گیرند و از مزیت های سرمایه گذاری در این مناطق هر روز کاسته می شود افزود: با روندی که در دولت و مجلس پیش گرفته شده است دیگر کسی برای سرمایه گذاری به کیش نخواهد آمد و تمام سرمایه ها به سوی کشورهای حاشیه ای خواهد رفت و مناطق آزاد زمینگیر خواهند شد.

وی با تقدیر از دبیر شورایعالی مناطق آزاد در راستای تشکیل کارگروه مانع زدایی در دبیرخانه تاکید کرد: برای حل مشکل مالیات بر حقوق و دستمزد کارکنان مناطق آزاد راهکاری مناسب وجود دارد که می تواند موثر واقع شود.

سادات نجفی تعریف دریافت مجوز فعالیت اقتصادی معاف از مالیات را برای کارکنان به عنوان یک راهکار پیشنهادی مطرح کرد.

تحمیل درآمدهای ناپایدار سازمان بر دوش سرمایه گذاران بخش خصوصی

احمد کتابفروش دبیر سندیکای صاحبان صنایع کیش نیز با تاکید بر اینکه همه مزیت های قانونی مناطق آزاد در حال حذف یا محدود شدن است افزود: ما در تلاش برای کاهش التهاب به وجود آمده از سوی مصوبه های بی ضابطه هستیم که شاهد تصویب قانون جدیدی هستیم که به مناطق آزاد تسری داده می شود و مشکلات را چند برابر می کند.

وی فرآیندهای اداری زائد را از دیگر مواردی برشمرد که نیرو و انرژی سرمایه گذاران را مصروف خود می کند و افزود: آنقدر فرآیندهای اداری پیچیده ای برای سرمایه گذاران تعریف شده است که نیمی از سال را صرف گرفتن مجوز یکساله می کنیم.

کتابفروش با اشاره به اینکه منطقه آزاد کیش از سه نقش مهمی که بر عهده دارد تنها به بنگاه اقتصادی تبدیل شده است که به دنبال کسب درآمدهای ناپایدار است که بر دوش سرمایه گذاران بخش خصوصی تحمیل می شود.

افزایش قیمت نهادهای اولیه در تولید، مشکلات گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، افزایش نرخ خدمات و تاثیر نامطلوب بر منابع و سرمایه های انسانی، ایجاد موانع در مسیر صادرات و تشویق بر واردات، فرآیند بنگاه محوری سازمان منطقه آزاد کیش که باید اصلاح شود و تسهیل در فرآیندهای دریافت مجوز و پروانه کسب از دیگر مسائلی بود که کتابفروش به آن ها اشاره کرد.

نادر کشتکار، رئیس مجمع توسعه و سازندگان کیش نیز با تقدیر از مدیرعامل سازمان در تشریک مساعی با گروه های صنعتی، و نگاه توسعه ای به کیش و تقدیر از دبیر شورایعالی مناطق آزاد در نگاه عملگرایانه به این مناطق تاکید کرد: تردد به دادگاه ها، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری و دیگر نهادهای این حوزه از وظایف بخش خصوصی نیست.

وی با گلایه از عدم ارتباط پارلمانی مناسب میان دبیرخانه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر عدم محدودیت در روند فعالیت های اداری و ارائه خدمات به بخش خصوصی به دلیل تغییرات حاکمیتی تاکید کرد.

مسیح الله صفا رئیس جامعه هتلداران نیز در این شست بر افزایش هزینه های سفر به کیش به عنوان یک عامل موثر در کاهش درآمدها و متضرر شدن صنعت گردشگری کیش اشاره کرد و افزود: مصوبات غیر تخصصی به مناطق آزاد و گردشگری ضربه های جبران ناپذیری وارد می کند که باید جلوی آن گرفته شود.

عملیاتی سازی سفرارزان به کیش، پرهیز از ادغام معاونت های گردشگری و فرهنگی در کیش، افزایش بی رویه اجاره بها که موجب ترک جزیره از سوی منابع و سرمایه های انسانی صورت می گیرد، حل معضل مکان های استیجاری سرمایه گذاران حوزه پذیرایی و اجاره های بالا از سوی سازمان با اجرای مزایده های سنگین و آسیب های جبران ناپذیر در سرمایه های فعالان اقتصادی به این واسطه، مشکلات تامین مواد اولیه برای مراکز پذیرایی و عدم اختصاص سهمیه از سوی وزارت صمت به جزیره کیش به عنوان بخشی از استان هرمزگان، استهلاک وسایط نقلیه به ویژه در حوزه توزیع ( مواد غذایی، آب معدنی، خدمات) و ضعف در ارائه خدمات رسانی پیک به مشتریان، زمان کم مجوزهای فعالیت اقتصادی و روند پرهزینه و طولانی دریافت مجوز، عدم حمایت از تامین مواد اولیه و صادرات کالاهای تولید شده به ویژه تولیدات شرکت همانندساز بافت به عنوان محصولات پرطرفدار خارجی و عدم همکاری های لازم از سوی مسئولان گمرک و وزارت صمت، عدم حمایت های بانکی در دریافت وام های مورد نیاز واحدهای تولیدی و خدماتی، عدم همراهی با سرمایه گذاران هتل های کیش در دریافت وام ها و ارائه مجوزها که میزان زمان ساخت را افزایش داده و آنان را با چالش های بسیار روبرو می کند.از دیگر مواردی بود که سرمایه گذاران در این نشست به آن اشاره کردند.

مهدی اطیابی یکی از سرمایه گذاران جزیره کیش نیز در این نشست به مشکلاتی در حوزه معاونت های سازمان مبنی بر واگذاری بی ضابطه زمین های سازمان با قیمت های نامتعارف به نورچشمی ها سخن گفت و افزود: مدارک لازم جهت بررسی و ارائه موجود است.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 2453
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.