دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: امروز با فشارهای مزخرفی مواجه هستیم تا در هیات مدیره‌ها افراد روی دست مانده و خاله خان‌باجی‌ها را وارد کنیم و برخی‌ها این افراد را به ما معرفی می‌کنند که البته زیر بار این فشارها نرفته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار از ایلنا، حمیدرضا مومنی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین شرکت بورس انرژی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی در زمینه تامین مالی پروژه‌های انرژی در مناطق آزاد، تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده توسط مناطق آزاد برای گسترش رینگ بین المللی بورس انرژی، استفاه از ظرفیت‌های دو طرف در توسعه بانک رینگ کشور، بررسی ظرفیت‌های مشترک و توسعه مکانیزم‌های تامین مالی و ایجاد بازار در حوزه آب از موضوعات این تفاهم‌نامه است.

وی ادامه داد: همچنین توسعه همکاری‌ها در زمینه تامین مالی بخش‌های تولید، توزیع و صادرات برق و استفاده از ظرفیت‌های گمرکی مناطق آزاد برای ایجاد و توسعه کریدورهای ترانزیت نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی، همکاری‌های مشترک در زمینه تسهیل و تسریع در فرآیند انتشار گواهی سپرده کالایی و همچنین ارائه خدمات و تسهیلات از سوی مناطق آزاد برای تشویق و ترغیب کارگزاران، عرصه‌کنندگان و سایر ذینفعان برای توسعه این دست از فعالیت‌ها در مناطق آزاد از جمله بندهای دیگر این تفاهم‌نامه است. همچنین بند مهم دیگراین تفاهم‌نامه ایجاد کارگروه تخصصی برای راهبری امور مرتبط و همچنین ارایه گزارشات منظم ماهانه از پیشرفت اقدامات اجرایی مصوبات تفاهم نامه است.

مومنی با بیان اینکه باید مذکرات و همکاری‌هایمان را با چهار بورس افزایش دهیم و جلسات متعدد برای توسعه همکاری‌ها داشته باشیم گفت: امروز فاصله بسیار زیادی با بازارهای تامین مالی داریم و از آنجایی با تنگنای مالی مو اجه هستیم استفاده از بازارهای تامین مالی یک اجبار است که می‌تواند مناطق آزاد فعلی و به ویژه مناطق آزاد جدید را نجات دهد.

مشاور رییس جمهور افزود: می‌دانیم که وضعیت خوبی نداریم و مناطق آزاد جدید هم با مشکلات مالی مواجه هستند، بنابراین باید از بازارهای تامین مالی از جمله بازار سرمایه برای رفع این مشکلات استفاده کنیم.

مومنی با اشاره به خلا جدی در سازمان‌های مناطق آزاد مبنی بر عدم تمرکز بر ماموریت‌ها و ظرفیت‌های غالب در این مناطق اظهار داشت: آن چیزی که مناطق آزاد از آن بسیار آسیب جدی می‌بیند این است که معمولا برنامه‌ها بر اساس ظرفیت‌های مناطق آزد نیست و باید برای مناطق آزاد جدید وفعلی براساس ظرفیت‌های غالب که فعالیت‌های آن در چارچوب تخصصی تعریف شده از بالا به پایین ورود کنیم. برای مثال ظرفیت گردشگری کیش برجسته است و باید به صورت تخصصی و حرفه‌ای زنجیره تامین آن را ببینیم و تصویری از پنج سال آینده این ظرفیت در کیش داشته باشیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه عدم برنامه‌ریزی بر اساس ظرفیت‌های مناطق آزاد چالش‌های جدی به وجود می‌آورود گفت: در حال حاضر در منطقه آزاد قشم 32 هزار واحد مسکونی مازاد وجود دارد اما با این حال تقاضای وحشتناکی برای مسکن انباشته شده است چراکه امروز بخش قابل توجهی از جمعیت قشم نیروی انسانی برای پروژه‌های عمرانی و کارگری است که توان خرید این واحدهای مسکونی را ندارند. از سوی دیگر ساخت و سازهایی که در قشم انجام می‌شود بسیار گران است و نمی‌تواند تقاضای انباشت شده را جواب دهد.

مومنی ادامه داد: در منطقه آزاد قشمه از 92 کیلومتر این منطقه فقط 1500 هکتار زمین باقی مانده که این یک فاجعه است چرا که این جزیره و منطقه باید پشتیبان داشته باشد البته در یک مقطع زمانی عقل به خرج دادند و به جزیره هندورابی توجه کردند تا نقش پشتیبان به جزیره کیش داشته باشد اما واقعیت این است که هندورابی بخشی از کیش نیست.

مشاور رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ترکیب هیات مدیره مناطق آزاد باید معطوف به فعالیت‌های تخصصی آن منطقه باشند گفت: در برخی از مناطق مانند قشم که فعالیت‌های تخصصی در حوزه نفت و گاز داشتند هیچ کارشناسی نداشتیم و در این زمینه بسیار فقیر بودیم و به مرور زمان توانستیم مجموعه تخصصی برای این فعالیت‌ها ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: امروز با فشارهای مزخرفی مواجه هستیم تا در هیات مدیره‌ها افراد روی دست مانده و خاله خان‌باجی‌ها را وارد کنیم و برخی‌ها این افراد را به ما معرفی می‌کنند که البته زیر بار این فشارها نرفته‌ایم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه هیات مدیره مناطق آزاد باید ک ارشناسانه باشند ادا مه داد: ایجاد مجموعه‌های تخصصی کار بسیار سختی است اما ما این اقدامات را شروع کرده‌ایم.

وی با اشاره به توسعه مالی در دو ماه گذشته گفت:‌ باورم نمی‌کنم که در دو ماه گذشته توانستیم ا قدامات توسعه مالی 5500 میلیارد تومانی را تمام کنیم و در این حجم از تامین مالی موفق شویم.

مومنی با بیان اینکه کاسبی عده‌ا ی را متوقف کردیم و دیگر کسی زمین در مناطق آزاد نمی‌خرد گفت: باید از ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد بهره ببریم در حال حاضر 15 نقطه مرزی کشور دست مناطق آزاد است اما از آن هیچ استفاده‌ای نکرده‌ایم. در لجستیک ظرفیت بسیار خوبی داریم که سیاست ما استفاده از این ظرفیت‌ها است.

مومنی تاکید کرد: معتقدم استفاده از بورس برای تامین مالی باقیات صالحات است و باید از این ظرفیت در این شرایط کنونی استفاده کنیم.

کد خبر : 2475
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.