سخنگوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: از کل واردات کشور در یکسال تنها ۲ درصد آن متعلق به محدوده‌های تعیین شده است که عمده آن نیز کالاهای اساسی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار از ایرنا، مرتضی شیخ زاده روز دوشنبه در نشستی خبری با خبرنگاران با بیان اینکه از ویژگی‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حذف مالیات و مالیات بر ارزش افزوده بوده است، اظهار داشت: فعالان اقتصادی دارای مجوز که مراحل قانونی را طی کرده باشند، مطابق قانون مشمول پرداخت انواع مالیات نمی‌شوند در حالی که در مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی فعالان در این محدوده‌ها را شامل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کرده است.

وی افزود: مذاکراتی در این زمینه انجام شده تا این قانون جدید بازنگری شود اما ۶ ماه زمان نیاز است تا این مصوبه بار دیگر به صحن مجلس بازگردد. در این مدت نیز فعالان اقتصادی مطابق قانون، مشمول پرداخت مالیات هستند که البته بر قیمت نهایی تولید تاثیرگذار خواهد بود.

سخنگوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص علت تعدیل عده‌ای از نیروهای دبیرخانه شورایعالی پس حضور دبیر جدید، تصریح کرد: بر اساس جدول ابلاغ شده، افراد حاضر در ستاد باید کمتر از ۶۰ نفر باشند در حالی که تعداد کارکنان مشغول کار به بیش از ۱۵۰ نفر رسیده بود و بار دیگر مطابق قانون، افراد در جایگاه رسمی خود قرار گرفتند.

وی همچنین درباره استخدام چندین نفر در مناطق آزاد کشور، اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰، مناطق آزاد نباید هیچ جذب نیرویی داشته باشند اما در همین زمان می توان نیروی جایگزین برای افرادی که از مناطق آزاد رفته‌اند، تعیین کرد.

شیخ زاده با بیان اینکه در سال ۹۲ با آغاز دولت یازدهم تراز تجاری مناطق آزاد منفی یک میلیارد دلار بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در زمینه صادرات افزایش چشمگیری را شاهد بودیم و بیش از ۱۵۰ میلیون دلار تراز تجاری مثبت را در پایان سال ۹۹ به ثبت رساندیم.

وی با بیان اینکه در مناطق ویژه اقتصادی چهار میلیارد دلار صادرات و یک میلیارد دلار واردات طی ۶ ماه دوم سال ۹۹ داشتیم، تصریح کرد: کالاهای وارداتی صرفا مربوط به تولید است تا مشکلات در این زمینه مرتفع شود.

سخنگوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه واردات تمامی کالاها به جز کالاهای ممنوعه به مناطق، آزاد است، تصریح کرد: بر همین اساس استفاده از کلمه قاچاق برای کالاهای وارداتی به این محدوده ها صحیح نیست زیرا گمرک مرزی کنترل مداومی بر ورود کالاها دارد.

وی افزود: با تجهیز و تعیین دو هزار و  ۲۴۰ انبار در مناطق آزاد و  ۷۱۵ انبار در مناطق ویژه رصد کالا تسهیل شد، این در حالی است که این روزها ورود کالا با عنوان قاچاق معنا ندارد بلکه خروج تولیدات داخلی است که گاهی به صورت قاچاق انجام می شود.

شیخ زاده همچنین در خصوص واردات خودرو نیز گفت: حدود ۲ هزار خودرو در گمرک باقی مانده است و اجازه ترخیص ندارد اما بر اساس پیشنهادات مقرر شده سازمان املاک تملیکی این وسایل نقلیه را به عنوان تاکسی برای بهبود زیرساخت های گردشگری در اختیار مناطق قرار دهد که همچنان منتظر صدور مجوزها و طی مراحل قانونی در این زمینه هستیم.

وی درخصوص مناطق آزاد جدید نیز گفت: ایجاد محدوده های جدید بدون فراهم کردن زیرساخت ها فرصت نیست بلکه مشکلات فراوانی را به کشور تحمیل می کند.

شیخ زاده افزود: برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید باید فاکتورهای اصلی را فراهم کنیم تا هفت هزار هکتار جدید به صورت هدفمند به ساختار اقتصادی کشور افزوده شوند.

وی همچنین با اشاره به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری با پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ درصد در مناطق آزاد گفت: این پروژه ها به زودی آماده افتتاح و ورود به چرخه تولیدی و اقتصادی هستند که ۱۵ هزار میلیارد تومان آن در شهریورماه افتتاح می شود.

به گزارش ایرنا، ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و طی ماه های گذشته تشکیل هفت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی جدید نیز تصویب شد و در دستور کار دولت قرار گرفت.

کد خبر : 2524
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.