عضو هیات مدیره و دبیر سندیکای صنایع کیش گفت: اگر وزارت صمت آمار دقیق صنایع فعال در مناطق آزاد را ندارد که وامصیبتا! و اگر آمار را دارد و آگاهانه به صورت وارونه یا به غلط در اختیار افکار عمومی قرار می دهد عملی غیرحرفه ای، و تعمدی است که در راستای تضعیف جایگاه مناطق آزاد صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، احمد کتابفروش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با ابراز تاسف از اعلام آمار غیر صحیح در خصوص میزان صنایع فعال تولیدی و صنعتی در مناطق آزاد به ویژه کیش از سوی وزارت صمت اظهار کرد: برایم مبهم است که این خبر براساس کدام آمار از سوی وزارت صمت منتشر شده است اما آنچه مسلم است اینکه، این آمار از اساس بی پایه است و هیچ همخوانی با آمار واحدهای تولیدی و صنعتی در کیش ندارد.

وی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی مناطق آزاد طی سال های اخیر به ویژه دو سال گذشته با چالش های فراوانی روبرو بوده اند، مهمترین این چالش ها را تسری قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد برشمرد و افزود: در بین مناطق آزاد جزیره کیش بیشترین آسیب را از تسری این قوانین دیده است.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع کیش تاکید کرد: پیگیری رفع تسری این قانون به مناطق آزاد انرژی بسیاری زا صاحبان صنایع و جامعه بازاریان گرفت زیرا حدود دوسال از وقت و زمان ما صرف پیگیری های ضروری برای شفاف سازی در خصوص مغایرت این مصوبه با روح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در جمهوری اسلامی شد. مصوبه ای که به نظر بنده بانک مرکزی به عمد آن را صادر کرده بود و به واسطه تصویب این قانون بسیاری از واحدهای تولید ما برای ورود مواد اولیه تولیدات خود که جزء گروه 4 کالایی می شد با مشکلات فراوانی روبرو شدند و عملا فعالیت آن ها را با نقصان مواجه کرد.

وی ادامه داد: این مصوبه موجب شد تا بسیاری از واحدهای تولیدی ما به حالت نیمه تعطیل درآید که در نهایت با حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بخشنامه تسری ثبت سفارش در مناطق آزاد این مشکل حل شده و ما امیدواریم پس از این واحدهای تولیدی و صنایع ماا بتوانند در این زمینه به فعالیت های خود ادامه داده و نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

کتابفروش با تاکید بر اینکه به نسبت جمعیت و سرمایه گذاری های صورت گرفته در کیش، تراز تجاری کیش در حوزه واردات و صادرات مثبت است تصریح کرد: صنعت در منطقه آزاد کیش از جایگاه ویژه ای برخوردار است و ما یکی از مناطقی هستیم که در حوزه صادرات داخلی و خارجی در میان مناطق آزاد همواره پیشتاز بوده ایم.

وی با بیان اینکه در جزیره کیش واحدهای تولیدی نمونه ای وجود دارد اضافه کرد: کیش در حوزه تولید دارو و لوازم بهداشتی و آرایشی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و تولیدات شرکت هایی مانند مدیفارم، همانند ساز بافت و چند شرکت تولیدی آرایشی و بهداشتی در حال حاضر به صورت گسترده به سرزمین اصلی و دیگر کشورها صادر می شوند.

دبیر سندیکای صاحبان صنایع کیش با تصریح بر اینکه زیرسوال بردن جایگاه تولید و صنعت در مناطق آزاد یک حرکت آگاهانه و در جهت تضعیف مناطق آزاد است تاکید کرد: اگر وزارت صمت به آمار دقیق صنایع در این منطقه دسترسی ندارد که وامصیبتا! و اگر آمار را دارد و آگاهانه گزارش وارونه داده یا به غلط آمار را در اختیار افکار عمومی قرار می دهد عملی تعمدی و غیرحرفه ای در جهت تضعیف مناطق آزاد و دور کردن آن ها از ماموریت های تعریف شده صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: اگر هر بخش دولتی یا رسانه ای با هدف ارائه آمار یا شفاف سازی نیاز به آمار دقیق دارد می تواند آن را از موثق ترین منابع دریافت کند که در خصوص مناطق آزاد این آمار باید از دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد یا سازمان هر منطقه آزاد است.

کتابفروش با بیان اینکه امیدواریم که دیگر چنین مسائلی تکرار نشود اظهار کرد: امیدوارم که ما در کنار تحریم های ظالمانه خارجی دچار خود تحریمی نشویم و رسانه های داخلی به جای کمک به جریان تولید و تحقق شعار سال در مسیر خلاف آن حرکت نکنند.

وی مباحثی مانند انواع مالیات به ویژه مالیات بر ارزش افزوده را از دیگر چالش های مناطق آزاد برشمرد که مشکلات عدیده ای برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی این مناطق ایجاد کرده است و افزود: علاوه بر این ها، مواردی همچون نقل و انتقالات مالی عرصه را بر واحدهای تولیدی و فعالیت های اقتصادی در این مناطق تنگ کرده اند و امید این است که مسئولان به ویژه در وزارت صمت برای ایجاد فرصت های کار و فعالیت در مناطق آزاد گام های مثبتی برداشته و راهگشا باشند تا تولید کنندگان در سنگر تولید بتوانند وظیفه مقدس تولید را به خوبی انجام داده و بیش از این به بیکاری در واحدهای تولیدی دامن زده نشود.

گفتنی است هم اکنون 380 واحد صنعتی، 27 واحد سردخانه و 45 انبار ( در مجموع 452 واحد) در جزیره کیش در حال فعاللیت هستند که به گفته مدیر تسهیل تولید و صنایع سازمان منطقه آزاد کیش 37  پروژه نیز در دست احداث است.

سید یاسر جبرائیلی رییس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام در خبری که هفته گذشته در رسانه ها منعکس شد رتبه کیش در تعداد واحدهای صنعتی را طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در رتبه آخر اعلام کرده بود.

کد خبر : 2525
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.