گردشگری سلامت از جمله مواردی است که می تواند در کسب درآمد پایدار ستونی استوار بوده و رونق اقتصادی برای جزیره مرجانی کیش به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، افتتاح دفتر گردشگری سلامت(I.D.P)و گسترش بخش های درمانی بیمارستان کیش، در روزهای گذشته یکی از مواردی است که می تواند موجب رونق بیشتر ورود گردشگران سلامت به جزیره کیش باشد.

بنابر خبر سازمان منطقه آزاد کیش همزمان با گسترش بخشهاي درماني،ارتقاء تجهيزات پزشكي و شروع به فعاليت بخش پذيرش بيماران بين الملل در بیمارستان کیش،  پنج گردشگر سلامت به منظور دريافت خدمات پزشكي به این مجموعه مراجعه کردند.

بهره گیری 4 بیمار از كشورهاي كانادا، ايرلند، آلمان و انگليس از خدمات اعمال زيبايي صورت و زايمان در ماه های گذشته از افزایش متقاضیان بهره گیری از خدمات سلامت بیمارستان کیش خبر می دهد.

براساس اخبار سازمان منطقه آزاد کیش؛توسعه گردشگری سلامت، رویکرد هدفمند این بیمارستان با توجه به سیاست های سازمان منطقه آزاد کیش در سال های اخیر است که به صورت جدی در حال پیگیری است و عقد قرارداد با شرکت های تسهیل گر در امر ارجاع بیمار، بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، از جمله اقدامات انجام شده برای رونق هر چه بیشتر گردشگری سلامت در جزیره است.

عدم نیاز به صدور روادید، هزینه های درمانی پایین ، خدمات با کیفیت ،کادر درمانی مجرب، امکانات خوب شهری و اقامتی، آرامش وامنیت جزیره کیش از مهمترین دلایل ذکر شده از سوی مراجعان خارجی برای انتخاب این منطقه آزاد  جهت انجام اعمال جراحی و اموردرمانی است.

تاریخچه شکل گیری گردشگری سلامت

شکل گیری گردشگری که امروز به عنوان یک صنعت بسیار ثروت ساز در جهان مطرح شده حاصل تمایل انسان به تفریح و مشاهده تفاوت های جهان با محیط کار و زندگی است و گردشگری سلامت بخشی از این محصول است که روز به روز در این عرصه جایگاه ویژه ای برای خود باز می کند.

شاید با گشت و گذاری در تاریخ جایگاه این نوع از گردشگری را در چشمه های آب گرم سومریان و 4 هزار سال پیش از میلاد بیابیم و یا پیش از آن در هند با طب آیورودا و یوگا و شاید هم در رم با ایجاد حمام ها و چشمه های آب گرم که مرکز درمانی برای ثروتمندان آن زمان و آموزش طب به دانشجویان بوده است.

در دنیای اسلام(1248 میلادی) نیز بیمارستان منصوری قاهر نمونه ای از ارائه خدمات درمانی به خارجی ها بوده همچنان که اروپا، انگلستان توانست اولین درآمدهای هنگفت را از گردشگری سلامت به دست آورد.

امروزه گردشگری سلامت نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول سلامت جسمی و ذهنی افراد صورت می گیرد.

از مهمترین مواردی که اهمیت توجه، توسعه و رونق گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع سودآور جهان به ویژه گردشگری سلامت در ایران را بیش از پیش نمایان می سازد کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایداری همچون نفت و صدور کالا یا خدمات است که امروز اقتصاد ایران را به خود وابسته کرده است.

ایران با وجود دارا بودن سرمایه های بی نظیر طبیعی، تاریخی، باستانی و آب و هوای چهار فصل در گوشه و کنار خود می تواند یکی از قطب های بی نظیر گردشگری جهان باشد.

علاوه بر تمام جاذبه های طبیعی که در جای جای ایران وجود دارد با نگاهی به تاریخ ایران از دوردست ها تاکنون وجود دانشمندان در حوزه های مختلف به ویژه طب رتبه و جایگاه ویژه ایران در میان کشورهایی که در این عرصه گام نهادند را نشان می دهد.

 

گردشگری سلامت، دستگاه متولی مشخص ندارد

یکی ازمهمترین موانع در رونق گردشگری سلامت در ایران به گفته رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت این است که گردشگری سلامت، دستگاه متولی مشخصی ندارد.

سعید هاشم زاده در نخستین سمینار گردشگری سلامت در یزد با بیان اینکه براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران در سال 2000 میلادی از نظر مراقبت های بهداشتی و درمانی رتبه 58 و از نظر عملکرد سامانه سلامت رتبه 93 را کسب کرده افزود: شکاف و فقدان اطلاعاتی بزرگی بین گردشگری سلامت و ارائه کنندگان خدمت به آنها وجود دارد که ساماندهی، آگاهی سازی و ارائه اطلاعات کاربردی به بیماران خارجی را ضروری می‌سازد.

به گفته وی نبود نظام مشترک و یکنواخت قیمت گذاری، بی توجهی به مقوله پژوهش در حوزه گردشگری سلامت، نبود همگرایی لازم و کافی بین دستگاه‌های اصلی متولی در این حوزه از جمله نقاط ضعف کشور در این بخش است.

از جمله دلایل سفر با هدف درمان می توان به هزینه های پایین مراقبت های پزشکی، جستجو برای یافتن پزشک متخصص و با تجربه، کیفیت مناسب خدمات درمانی، ایمنی و کوتاه کردن زمان درمان اشاره کرد.

توانمندی حرفه های مرتبط با درمان و پزشکی، تکنولوژی های روز، استانداردهای جهانی و اقتصاد درمان و هزینه های درمانی در کنار مقررات داخلی کشورها از عوامل مهم گردشگری سلامت هستند که باید همواره به آن ها توجه کرد و کشور ایران نسبت به کشورهای همجوار و خاورمیانه در این رابطه از توانمندی های بهتری برخوردار است اما آنچه موجب جا ماندن ایران در این ثروت سرشار است عدم تبلیفات و معرفی مناسب توانمندی های ایران در حوزه گردشگری به خصوص گردشگری سلامت است.

بنابر گفته برخی مسئولان  تا پیش از بحران سیاسی شکل گرفته در روابط ایران و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گردشگران ورودی به ایران بیشتر از کشورهای آذربایجان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، کویت، سوریه، لبنان، بحرین، عربستان و ترکیه بودند و ایران طی یک دهه گذشته پیشرفتی در حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد در حوزه توریسم سلامت داشته و ناباروری، دندانپزشکی، جراحی پلاستیک، جراحی قلب، بیماری‌های مرتبط با سرطان، جراحی چشم و و گردشگری در آب‌های شفا بخش از مهمترین علل سفر گردشگران سلامت به ایران بوده است.

براین اساس، به گفته محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در سمینار گردشگری سلامت و ظرفیت های آن برای توسعه گردشگری حوزه اکو و همسایگان در بیرجند؛ ایران در استفاده از بسیاری از فرصت ها و ظرفیت ها چون گردشگری سلامت کم کاری کرده است.

1.2 میلیارد دلار درآمد گردشگری ایران از حوزه سلامت

به گفته این مقام مسئول در نظام سلامت کشور ایران در سال گذشته از گذرگاه گردشگری سلامت درآمد یک میلیارد دلاری کسب کرده است که البته با وجود رشدی که در این حوزه صورت گرفته بی تردید ایران با وجود اینکه جزء 10 کشور دارای برترین جاذبه های طبیعی و تننوع آب و هوایی و فرهنگی است نتوانسته از جاذبه ها و داشته های خود به خوبی بهره بگیرد.

جهانگیری با بیان اینکه ایران با ۵۰۰ میلیون نفر همسایه و همجوار است که یک جمعیت مهم برای جذب گردشگر محسوب می‌شود، ادامه داد: دو هزار میلیارد دلار گردش مالی به صورت مستقیم در حوزه گردشگری وجود دارد که سهم جمهوری اسلامی تنها هفت میلیارد دلار است، در حالی که با توجه به ظرفیت‌ها سهم ما باید پنج درصد این میزان می‌بود.

جزیره کیش توانمند درکسب درآمد از گردشگری سلامت

جزیره کیش با توجه به قرار گرفتن در حصار امن آب های گرم و نیلگون خلیج فارس اگر چه از ارتباط با بسیاری از زیبایی های طبیعی سرزمین اصلی محروم است اما وجود آب و هوای مملو از اکسیژن خالص و دوری از آلاینده های محیطی، زیبایی و پاکی، دریای زلال و شفاف و ساحل پاکیزه و عاری از زباله های محیطی، فرهنگ بالای مردم در رعایت قوانین و مقررات به ویژه در حوزه راهنمایی ورانندگی در کنار نیروی متخصص و باتجربه و بهره گیری از تکنولوژی و دستگاه ها و تجهیزات به روز می تواند در حوزه سلامت بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

اما آنچه بیش از داشته ها مهم به نظر می رسد نداشته های ضروری است  که باید برای جذب بیشتر گردشگران در حوزه های مختلف به آن توجه کرد.

تعریف گردشگری در حوزه های مختلف به عنوان یک ماموریت برای منطقه آزاد کیش بدون ایجاد پیش زمینه های لازم در حالیکه سال های متمادی کیش به عنوان یک مرکز تجارت چمدانی شناخته شده بود و قالب طرح و برنامه های ایجاد شده برای این منطقه در این حوزه شکل گرفته بود، جزیره کیش را با نوعی دوگانگی روبرو کرده است به ویژه با ایجاد شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی که در کشور به وجود آمد و موجب رکود در به سرانجام رسیدن پروژه های تجاری و گردشگری شد یکی از محل های گریز و بازگشت به دوران رونق و شکوفایی در جزیره کیش می تواند توسعه و رونق گردشگری سلامت و جذب توریسم درمانی به این خاکپاره مرجانی باشد.

انعقاد تفاهم نامه ها و ارتباط با کشورهای همسایه مانند عمان و برخی کشورهای هم مرز مانند افغانستان و ترکیه برای ارائه خدمات درمانی می تواند راهگشای گره های به وجود آمده در اقتصاد کیش باشد اما باید توجه کرد علاوه بر تخصص، تکنولوژی و توان حرفه ای مواردی همچون کیفیت خدمات گردشگری سلامت در بیمارستان و دوران پس از نقاهت، محل اقامت خانواده و همراهان بیمار، وجود منوهای غذای بین المللی و مطابق با سلیقه بیماران، حمل ونقل و تردد، شرکت های تسهیلگر و بیمه از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

باید فراموش نکنیم در واقع چرخه صحیح گردشگری سلامت از لحظه تماس بیمار با مرکز درمانی کشور مقصد، تا لحظه بازگشت بیمار به کشور خود و حتی ارتباطات پس از بازگشت به مبدا است.

در کل می‌توانیم با بررسی نقاط‌ضعف و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها، جایگاهی به مراتب بالاتر در عرصه رقابت جهانی صنعت توریسم سلامت، به‌دست آوریم.

 انتهای پیام/

کد خبر : 1718
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.