سامانه هوشمند شهرسازی با هدف ایجاد ارتباط موثر با مراجعان، کنترل و نظارت، تسهیل در ارائه خدمات و شفاف سازی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، آیین رونمایی از سامانه هوشمند شهرسازی در کیش با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، امام جمعه کیش، مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات و اصحاب رسانه کیش برگزار شد.

مهدی کشاورز در این مراسم با تقدیر از راه اندازی این سامانه، یکی از دغدغه های مهم کیشوندان را هوشمندسازی و دریافت خدمات الکترونیک برشمرد و اظهار کرد: شهر الکترونیک آرزوی دیرینه همه کشورها، دولت ها و تمام کسانی است که در حوزه شهری فعالیت می کنند اما متاسفانه قسمت شعاری آن نسبت به بخش های عملیاتی تا امروز بیشتر بوده است.

وی قانع شدن به دستاوردهای اولیه در یک تحقیق و پژوهش را از جمله معضلاتی عنوان کرد که به وفور شاهد آن هستیم و افزود: یکی از معضلات و مشکلات این است که ما به سرعت به دستاوردهای کسب شده رضایت داده و قانع می شویم به همین منظور دستاوردها در محدوده ای متوقف می شوند بنابراین باید به دنبال تکمیل زیرسامانه ها و کسب دستاوردهای بیشتر در این حوزه باشیم.

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر ارائه گزارش های عملکرد به صورت دقیق و شفاف به مردم توسط سامانه هوشمند شهرسازی افزود: تمامی عملکردها با عدد و رقم باید به صورت کمی و کیفی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع مردم از روند و فرآیند انجام امور در شهرسازی و جلوگیری از تضییع حقوق مردم که می تواند زمینه نارضایتی را ایجاد کند ادامه داد: باید مزیت های مستقیم و غیرمستقیم  سامانه بیان شود تا مردم از مواردی همچون صرفه جویی در زمان، هزینه تردد، تسهیل امور و ایجاد ارزش افزوده در صورت استفاده از سامانه هوشمند شهرسازی آگاه شوند.

قابلیت اتصال به دیگر سامانه ها و ازیرساخت های نرم افزاری در نخستین گام برای رسیدن به شهر هوشمند از جمله ضروریاتی است که کشاورز بر پیگیری آن تاکید کرد و افزود: در مباحثی همچون نفوذ و هک باید دقت شود زیرا این سامانه امکانی است برای دریافت خدمات که می تواند در تضییع حقوق افراد در موارد مهمی تاثیر گذار باشد.

کشاورز بر آموزش افرادی که به سامانه دسترسی دارند و کسانی که باید از این سامانه بهره برداری کنند تاکید کرد: این سامانه نباید متکی به فرد باشد ( در حوزه ارائه خدمات و پشتیبانی) تا در صورت نبود شخص مذکور مردم با مشکلاتی در دریافت خدمات مواجه شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید یک شهروند هوشمند و مسئولیت پذیر باشیم تا به شهر هوشمند برسیم خاطر نشان کرد: هدف از این سامانه ارائه خدمات دقیق، سریع و بهینه، تسهیل در انجام امور با نظارت و کنترل ببیشتر به مردم است که نباید از این هدف فاصله گرفت.

حجت الاسلام علیرضا بی نیاز امام جمعه کیش نیز در این مراسم با تقدیر از مسئولان سازمان و شرکت عمران کیش در تلاش برای خدمت به مردم یکی از مهمترین علل نارضایتی مردم را عدم وجود شفافیت در ارائه خدمات، تاخیر در انجام امور و نوع برخورد خدمات دهندگان به ارباب رجوع برشمرد و افزود: این سامانه می تواند نارضایتی مردم را کاهش داده و به تسهیل و روان سازی ارائه خدمات، کاهش نارضایتی و  نظارت کامل بر عملکرد مدیران و زیرمجموعه های مدیریتی بیانجامد.

وی راه اندازی سامانه هوشمندسازی در شهرسازی را گامی مثبت و ارزشمند در روند انجام امور و ارائه خدمات به مردم برشمرد و افزود: امید است در آینده ای نزدیک کیش در اینحوزه الگویی برای جمهوری اسلامی در حوزه خدمات رسانی شهری باشد.

محسن نظرپور مدیرعامل شرکت عمران، آب وخدمات کیش نیز در این مراسم با اشاره به وقوع زمین لرزه های مکرر درابتدای سال جاری در جزیره کیش افزود: بنابر دستور مستقیم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت نظام مهندسی در جزیره کیش؛ بازدیدهای دوره ای انجام و گزارش از ساختمان های کیش آماده شد تا در ارائه خدمات و تصمیم گیری و تصمیم سازی ها از این گزارش ها استفاده شود.

وی با تاکید بر ارائه خدمات شبانه روزی در این سامانه به مراجعان افزود: راه اندازی سامانه هوشمند با هدف تسهیل در ارائه خدمات به صورت شبانه روزی، دقیق و شفاف انجام شد تا مشوقی برای سرمایه گذاران باشد.

حمیدرضا طبی مسرور، سرپرست معاونت معماری و شهرسازی کیش نیز با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 63 هزار و پانصد واحد در جزیره کیش دارای مجوز، 48 هزار و پانصد واحد دارای پایان کار هستند افزود: 15 هزار واحد نیز در حال ساخت یا به هر دلیل فاقد پایان کار هستند.

وی با تاکید بر اینکه سامانه هوشمند شهرسازی در کیش در راستای سیاست های کلان کشور مبنی بر تحقق شهر الکترونیک و افزایش خدمات غیرحضور به مردم طراحی و اجرایی می شود افزود: با راه اندازی این سامانه دریافت کنندگان خدمات از شهرسازی می توانند بدون حضور فیزیکی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

طبی مسرور با اشاره به اینکه سالیانه 8 تا 9 هزار مراجعه به بخش شهرسازی شرکت عمران و خدمات صورت می گیرد افزود: با راه اندازی سامانه هوشمند شهرسازی علاوه بر دریافت خدمات به صورت غیرحضوری اهدافی همچون تسهیل در امور، صرفه جویی در وقت و هزینه، شفاف سازی و افزایش راندمان کار را شاهد خواهیم بود.

وی کاهش حجم پرونده های کاغذی و جلوگیری از نابودی پرونده ها با اتفاقاتی همچون آتش سوزی را از دیگر مزایای بهره گیری از سیتسم هوشمندسازی خدمات شهرسازی عنوان و خاطر نشان کرد: سرعت و دقت در ارائه خدمات، مدیریت صدور پروانه، مدیریت صدور پایان کار ساختمان ها، کنترل و نظارت، مدیریت امور مهندسان، ارتباط با دیگر سامانه ها و نهادها، افزایش ایمنی و تحقق حقوق متقابل شهروندان و حاکمیت از دیگر مزایایی این سامانه است.

در پایان این مراسم، پروانه ساختمان یکی از سرمایه گذاران جزیره کیش در سامانه هوشمند شهرسازی کیش ثبت، صادر و توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تحویل وی شد.

{image path="images/2022/10/5fc7a5d4e8.jpg"}

گفتنی است در سال 1394 و مدیریت علی اصغر مونسان، مدیرعامل وقت سازمان سه سامانه هوشمند شهرسازی، اشتغال و راهنمایی و رانندگی کیش رونمایی شد.

در این رونمایی گفته شد این سامانه در برگیرنده زیرسامانه های تشکیل پرونده، مستندات دیجیتال، امور مهندسین، ارجاع و گردش کار، اطلاعات پایه و ضوابط، محاسبات مالی، کنترل معماری، سازه، برق و مکانیک و صدور پروانه ها و گواهی ها خواهد بود.

قابلیت پشتیبانی کامل سامانه جامع اتوماسیون از امضاء دیجیتال منطبق بر استانداردهای وزارت صنعت و قانون تجارت الکترونیک، امکان استفاده از توکن امنیتی (Security Token) به منظور تصدیق اصالت و احراز هویت کاربران سیستم، راه اندازی سیستم اطلاع رسانی مبتنی بر پیام کوتاه، امکان استفاده از کد QR در کلیه بخش های سامانه به منظور سهولت رهگیری پرونده ها و ارجاعات آن ، امکان ورود ضوابط و فرم های مرتبط با مجوزهای جدید بدون نیاز به شرکت پیمانکار به صورت پویا و اخذ گزارش های متنوع از جمله امکانات مهم این سامانه در آن زمان عنوان شد که در عمل چنین روندی مشاهده نشد.

 

 

 

 

.

 

کد خبر : 2897
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.