جزیره کیش نخستین منطقه آزاد کشور سرزمین خورشید درخشان تجارت و مأمن سرمایه گذاری، امروز درحالی در بستر بیماری اقتصادی گرفتار آمده است که علاوه بر نجات خود می توانست بازوی قدرتمندی برای استوار سازی ستون های اقتصادی کشور باشد؛ اگر متولیان و مسئولان نیم نگاهی هر چند نامطمئن به این نقره فام آسمان اقتصاد ایران داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار؛ جزیره کیش سال های متمادی است که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند، مشکلاتی که با تغییر رویکرد تعریف شده برای این منطقه آزاد از تجارت به گردشگری آغاز شد و با عدم ثبات درمدیریت عامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه یافت و پیامد این تغییرات و بی ثباتی ها شد ضعف اقتصاد و افول گردشگری در جزیره مرجانی.

پس از تغییر و تحولات مداوم مدیریتی و ضربه هایی که از این بی ثباتی به جزیره کیش وارد شد، بروز تحریم های ناجوانمردانه آمریکا و تاثیرات آن در اقتصاد کشور که جزیره کیش نیز از آن بی نصیب نماند، عدم اجرایی شدن قوانین مناطق آزاد و در نهایت تصمیم گیریهای مدیران و تصمیم سازان ارشد کشور دلیل دیگری شد بر ضعف و بیماری اقتصاد جزیره کیش.

تصمیم گیری های آنی، سلیقه ای و بی ثبات توسط مسئولان و مدیران بدون توجه به نیاز تجار و سرمایه گذارن  و وضعیت اقتصادی، گردشگری و سرمایه گذاری در کیش موجب شد تا بسیاری از سرمایه گذاران در اتمام پروژه ها و تجار در تامین کالاهای مورد نیاز بازار به دلیل افزایش قیمت ارز با مشکلات فراوانی روبرو شوند؛ مشکلاتی که همچنان با وجود تلاش های مدیران عامل سازمان منطقه آزاد کیش و وعده های مسئولان کشوری در پیچ و خم های اداری وامانده است.

افزایش قیمت کالاها، مسکن، تردد به سرزمین اصلی، تحصیل در دانشگاه های جزیره، عدم توانایی بازاریان در تهیه کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب، کاهش توان سرمایه گذاران و عدم اطمینان به سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بازگشت اصل وسود سرمایه، امروز اقتصاد جزیره مرجانی را در بستر بیماری قرار داده است در حالیکه محمد ابراهیم انصاری لاری مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش و غلامحسین مظفری مدیرعامل کنونی بارها به مسئولان کشوری در دیدارهای حضوری و غیرحضوری و در مصاحبه های اعلام کرده اند که آمادگی کمک به اقتصاد کشور را دارند به شرط اینکه مسئولان نیز آمادگی خود را برای حمایت از این دیدگاه داشته باشند لیکن دریغ از پاسخی عملی.

امروز با وجود اینکه مسئولان همواره وعده حمایت داده اند و حتی کارگروهی به پیشنهاد یکی از مسئولان ارشد کشور تشکیل شده است تا راهی برای این مسائل بیابند، با قرار گرفتن در آستانه جشنواره تابستانی مشکلات همچنان باقی است و تجار جزیره کیش برای ثبت سفارشات حتی با ارز آزاد در بلاتکلیفی به سر می برند.

اینک طبیبی نیاز است تا در این وانفسای تحریم های جدید استکبار راهکاری برای درمان اقتصاد بیمار این خاکپاره مرجانی بیابد شاید که عدو شود سبب خیر و با وجود همه کاستی ها بار دیگر قلب بیمار اقتصاد کیش تپشی دوباره یافته، جان گرفته و مرهمی باشد بر مشکلات اقتصادی ایران اسلامی.

 

انتهای پیام/

 

کد خبر : 1594
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.