رئیس هیئت مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد کشور گفت: معافیت های گمرگی و مالیاتی از جمله مشوق هایی است که موجب جذب سرمایه گذاران به مناطق آزاد می شود که با تسری قوانین بیشترین آسیب را به این مناطق وارد کرده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تسری قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد موجب بی رمق خدشه دار شدن قوانین مناطق آزاد و سرمایه گذاری در این منطقه شده است اظهار کرد: در طی چند سال اخیرمناطق آزاد کشور با مشکلاتی از جمله برخوردهای سلیقه ای، تسری قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد، کاهش مشوق های مالیاتی و گمرکی، بخشنامه های مغایر با قوانین و ... موارد دیگری شده اند که آسیب های جدی به این مناطق وارد کرده است.

وی ادامه داد: برای رفع این چالش ها شورای هماهنگی و همکاری مناطق آزاد با حضور فعالان اقتصادی این مناطق به نمایندگی از بخش خصوصی تشکیل شد.

رئیس هیئت مدیره شورای هماهنگی فعالین اقتصادی مناطق آزاد با بیان اینکه این شورا تاکنون موفق به دریافت 2 حکم از دیوان عدالت اداری در رابطه با بخشنامه های مغایر با قوانین که مشوق های این مناطق را تحت تاثیر قرار می داد افزود: ابطال تسری ثبت سفارش در مناطق آزاد و انحلال گمرک کشور در این مناطق که موجب استقلال گمرکات مناطق آزاد شد از جمله اقداماتی است که توسط این شورا انجام شده است.

وی با اشاره به عضویت شورا در کارگروه های تخصصی دبیرخانه و پیگیری برخی از مصوبات با حضور نمایندگان بخض خصوصی افزود: اصلاح قانون مالیات های مستقیم یکی از اولویت هایی است که این کارگروه دنبال می کند و سعی می کنیم به عنوان نمایندگان بخش خصوصی با ارائه نظرات کارشناسی تصمیم های درستی در خصوص این مناطق اتخاذ شود.

تشکیل شورای گفتگوی فعالان بخش خصوصی با دولت در این مناطق از دیگر اولویت های این شوراست که سادات نجفی به آن اشاره کرد و بر حضور نمایندگان بخش خصوصی و مشارکت در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها برای این مناطق تصریح کرد.

وی بزرگترین چالش پیش روی مناطق آزاد را عدم اجرای صحیح قوانین مناطق آزاد کشور به عنوان یکی از مترقی ترین قوانین در جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: شاید بهترین کاری که برای مناطق آزاد از سوی بخش های حاکمیتی در سرزمین اصلی می تواند صورت پذیرد اجرای درست و کامل قوانین مناطق آزاد است که تا امروز شاید تنها 30 درصد این قوانین به مرحله اجرا رسیده است در حالیکه قانون چگونگی اداره مناطق آزاد باید به عنوان فصل الخطاب تصمیم گیری برای این مناطق باشد.

سادات نجفی با اشاره به اینکه معافیت های مالیاتی و گمرکی از مشوق های سرمایه گذاری است که در مناطق آزاد نادیده گرفته شده و به درستی اجرا نشده است افزود: بانک آفشور، بورس و بیمه بین الملل از دیگر مشوق های سرمایه گذاری در این مناطق است که تا کنون عملیاتی نشده و این درحالی است که با توجه ماهیت مناطق آزاد خدمات مالی بین المللی یکی از اصول اساسی حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای حضور در بازارهای خارجی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون سه فرصت شامل تدوین برنامه هفتم توسعه، اصلاح قانون مالیات های مستقیم و اصلاح قاننون مناطق ازاد پیش روی ماست افوزد: این سه فرصت در رفع چالش های مناطق آزاد و نقش آفرینی در اقتصاد کشور و بین الملل موثر است.

مدیرعامل جامعه بازاریان کیش حضور نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون های تخصصی مرتبط با مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی در راستای جلوگیری از تسری قوانین، بازگشت مشوق ها، تقویت مزیت ها و اصلاح نقطا ضعف را ضروری خواند و خاطر نشان کرد: حضور نمایندگان این مناطق در کمیسیون ها می تواند به علت آشنایی آنها منجر به اتخاذ تصمیمات مناسب و جلوگیری از هدر رفت هزینه های بخش خصوصی و دولتی در منطق آزاد شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 3273
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.