با بروز حوادث و  گسترش رویدادها و وقایع در مناطق مختلف همواره مشاهده می شود که عده ای افراد فرصت طلب و سودجو و شاید نادان و جاهل برای گذران وقت و سرگرمی اقدام به شایعه پراکنی کرده و گاه بازار شایعه آنچنان داغ می شود که برخی سایت ها و کانال های خبری نیز بدون اطلاع از صحت و سقم این اخبار دست به انتشار آن می زنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار؛ شایعه و شایعه پراکنی از گذشته ای دور بوده و ضرب المثل یک کلاغ چهل کلاغ نیز ریشه در این اتفاق دارد؛ اتفاقی که گاه مشکلات عدیده ای را برای دیگران فراهم کرده است.

شب گذشته شاهد پخش ویدئویی در فضای مجازی با عنوان سیل در جزیره کیش بودیم که موجب نگرانی بسیاری از خانواده های ساکن در سرزمین اصلی که فرزندان یا برخی از اعضای خانواده آن ها در کیش اقامت داشته و یا به کیش سفر کرده اند شد.

همچنین عده ای که قصد سفر به جزیره کیش را داشتند با نگرانی به دنبال راهی برای اطلاع از درستی یا نادرستی این شایعه بودند که با اطلاع رسانی به موقع اصحاب رسانه و سازمان منطقه آزاد کیش، اداره آب و برق کیش و هلال احمر از گسترش این شایعه و بروز نگرانی در مردم جلوگیری شد.

در اطلاعیه ای که در پاسخ به شایعات مذکور از سوی سازمان منطقه آزاد کیش منتشر شد آمده است؛

جزيره كيش در وضعيت عادي بسر مي برد .

 در روزهاي اخير شرايط نامساعد جوي وبارندگي هاي زياد در مناطقي از كشور باعث بروز سيل شده است .

در اين شرايط برخي افراد مغرض بي توجه به ناراحتي هموطنانمان از آسيب هاي ناشي از بلاياي طبيعي ، با انتشار فيلمي با محتواي تصويري از سيل و ترافيك ناشي از آن كه با قطعي برق همراه است تلاش كرده اند اين تصوير را به جزيره كيش نسبت دهند .

روابط عمومي وامور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش ضمن تكذيب اين شايعه و فيلم نسبت داده شده به جزيره كيش اعلام مي دارد اين منطقه آزاد كشور يكي از امن ترين مناطق گردشگري كشور است و در شرايط عادي بسر مي برد .

در پايان ضمن ابراز همدردي با هموطنانمان در مناطق سيل زده، اعلام مي شود ستاد بحران جزيره كيش هم در آمادگي كامل بسر مي برد تا در صورت شرايط جوي نامناسب خدمات دهي كند.

هیچگونه قطعی آب و برق در کیش نداریم

سلطانی مدیرعامل شرکت آب و برق کیش نیز در این رابطه با اشاره به برقراری آرامش و امنیت در کیش گفت: به اطلاع مردم عزیز می رسانم تا این لحظه هیچ گونه بارندگی، آب گرفتگی، طوفان و ... در کیش به وجود نیامده است و شرایط کاملا عادی است.

اگر چه در نیمه شب شاهد بارش باران رحمت الهی در کیش بودیم اما این بارش ها به صورت عادی بوده و هیچگونه مشکلاتی را برای کیشوندان و گردشگران به وجود نیاورد و هم اکنون که ساعت حدود 10 صبح چهارشنبه 7 فروردین است شرایط جوی در کیش مناسب و هوا آفتابی است.

در شرایطی که کشور دچار بحران و ناملایمات شده است و نیاز است تا با ایجاد آرامش و همکاری با امدادرسانان و مسئولان شرایط مدیریت بحران صورت گیرد متاسفانه در کشور علاوه بر کم کاری برخی مسئولان وجود شایعات و ایجاد بحران های مضاعف مشکلات مردم و نگرانی آن ها را افزایش می دهد.

بی تردید همراهی و همکاری مردم، مسئولان و اصحاب رسانه می تواند علاوه بر ایجاد آرامش و در این شرایط بحرانی مشکلات را به حداقل رسانده و در امدادرسانی به آسیب دیدگان موثر واقع شود.

آگاهی از صحت و سقم خبرها و کسب اطلاعات دقیق پیش از انتشار آن ها از مواردی است که موچب کاهش استرس و اضطراب در مردم و امدادرسانان خواهد شد و این مهم بر دوش اصحاب رسانه است.

شایعه پراکنی در فضای مجازی جرم است

نظر پلیس فتا ردراین رابطه این است که، برای جلوگیری از گسترش مطالب کذب باید افراد همواره به صحت و سقم اخبار دریافتی توجه کنند و منبع خبر را بررسی کنند و تا زمانی که اطمینان حاصل نکرده اند، آن خبر را باور نکرده و اقدام به گسترش آن ننمایند.

به گفته پلیس فتا: همچنین افرادی که اقدام به پخش مطالب کذب و دروغین در سطح جامعه می نمایند باید آگاه باشند که برابر ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه ای هرکس به قصد تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی اخبار خلاف واقع را منتشر نماید مجرم محسوب شده و افزون بر اعاده حیثیت به حبس از ۹۱ روز تا دو سال زندان یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال محکوم خواهد شد.

امید است پس از بیداری مسئولانی که همچنان در خواب سنگین به سر می برند و یا درگیر بازی های سیاسی هستند دست در دست یکدیگر مصیبت وارده به خانواده های آسیب دیده را کاهش داده و باری از دوش آنان برداریم.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 1524
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.