• رو تیتر: در بازدید خبرنگاران از نیروگاه شرکت آب و برق کیش مطرح شد؛

معاون تولید برق شرکت آب و برق کیش گفت: حذف گازوئیل از چرخه سوخت نیروگاهی از اقدامات مهمی است که علاوه بر صرفه جویی در هزینه به حفظ پایداری محیط زیست کمک می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، مهدی توسل در بازدید جمعی از خبرنگاران از فعالیت ها و ظرفیت های شرکت آب و برق کیش با تاکید بر حذف سوخت مایع( گازوئیل) از چرخه سوخت نیروگاهی این شرکت با پیگیرهای هیئت مدیره و حمایت مالی بانک شهر اظهار کرد: نیروگاه آب و برق کیش با بهره گیری از ظرفیت سوخت گاز که از ابتدای تیرماه سال 1401 وارد مدار سوخت آب و برق شده است قابلیت استفاده از دو سوخت گاز و گازوئیل را دارد.

وی با اشاره به حمایت های بانک شهر در تامین تجهیزات و ارتقاء سطح فنی و کیفی در شرکت آب و برق کیش با بیان اینکه یک ایستگاه فشار گاز با هزینه ای بالغ بر 200 میلیارد ریال در نیروگاه کیش نصب و راه اندازی شده است تاکید کرد: در حال حاضر مصرف سوخت گازوئیل در نیروگاه شرکت به صفر رسیده است که این یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه نیروگاهی این شرکت بوده است.

حفظ و پایداری محیط زیست، راندمان بالا، افزایش توان تولید و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری به گفته توسلی از جمله مزایای بهره گیری از ظرفیت گاز به عنوان سوخت نیروگاهی نسبت به گازوئیل است.

وی افزود: در شرکت آب و برق کیش 8 واحد نیروگاهی به صورت لحظه ای میزان مصرف برق و وضعیت شبکه توزیع را رصد کرده و به محض هر گونه تغییر و بروز مشکل در مصرف برق به سرعت برای رفع مشکل اقدام می کنند

توسلی با اشاره به اینکه نیروگاه کیش از نوع سیکل ترکیبی است  افزود: برای اولین بار در کشور با استفاده از بویلر بازیافت، از حرارت خروجی گاز توربین‌ها بخار آب تولید شده و این بخار در واحدهای آب شیرین کن مورد استفاده قرار می گیرد که با این کار روزانه بالغ بر 140هزار لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود.

وی در توضیح بروز خاموشی ها در روزهای گذشته، با تقدیر از تلاش های شبانه روزی پرسنل آب و برق کیش  افزود: براساس آمارهای اعلام شده توسط شرکت توانیز و وزارت نیرو همچنین سازمان هواشناسی امسال از گرمترین سال های قرن است از 14 تیرماه شاهد گرمتر شدن هوا بودیم که علاوه بر افزایش روند مصرف برق توسط مشترکان، این موج گرما باعث کاهش توان تولید در توربین های گازی شده است.

معاون تولید برق شرکت آب و برق کیش تاکید کرد: جزیره کیش به گواه شرکت توانیر ثابت ترین فرکانس برق را دارد و به صورت شبانه روزی وضعیت فرکانس رصد می شود و تلاش بر ثبات بر روی عدد 50 به عنوان استاندارد فرکانس است

وی اوج مصرف برق در جزیره کیش را مابین ساعت های 11 صبح تا 18 عصر برشمرد و افزود: بیشترین مصرف ساعت 12:30 تا 13:30 ثبت شده است و میزان مصرف در بالاترین حالت 189 مگاوات است که در حال حاضر بین 185 تا 186 مگاوات در روز شاهد مصرف برق از سوی شهروندان هستیم در حالیکه توان تولید کنونی نیروگاه 179 مگاوات است.

معاون تولید برق نیروگاه آب و برق کیش با تاکید بر اینکه ظرفیت نیروگاه 270 مگاوات است اما به دلیل گرمای هوا توان تولید تا 175 مگاوات کاهش دارد اضافه کرد: در صورتی که دمای هوا تا 35 درجه باشد امکان تولید 200 مگاوات برق نیز وجود دارد اما با دمای بیش از 43 درجه که هم اکنون با آن روبرو هستیم میزان تولید کاهش می یابد.

توسلی با بیان اینکه در کل کشور شاهد افزایش مصرف برق هستیم افزود: در کشور میزان افزایش مصرف برق 5.5 درصد ثبت شده  که این میزان در جزیره کیش به  8 درصد رسیده است.

وی در خصوص علل قطعی برق نیز افزود: برق به دو علت حوادث یا فرسودگی شبکه ممکن است قطع شود که سعی می شود در کمترین زمان ممکن علل آن شناسایی و رفع شود.

به گفته توسلی شرکت آب و برق کیش به صورت دوره ای اقدام به تعمیر و اورهال نیروگاه ها و پست های برق می کند تا در زمان افزایش مصرف شاهد کمترین مشکل خدمات رسانی به مشترکین باشد.

وی ضمن تاکید بر مصرف بهینه برق در راستای جلوگیری از افزایش خاموشی و بروز مشکل برای شهروندان درخواست کرد تا استفاده از لوازم برقی پرمصرف به قبل یا بعد از زمان اوج مصرف برق موکول شود.

یاسر نوذری رئیس بهره برداری از آب شیرین کن های شرکت آب و برق کیش نیزدر حاشیه این بازدید با اشاره به وجود دو نوع آب شیرین کن در این شرکت افزود: حدود 22 هزار لیتر آب شرب در این نیروگاه تولید می شود که تقریبا به همین میزان مصرف روزانه داریم و حدود 500 متر مکعب از آب تولیدی روزانه امکان ذخیره دارد که از این مقدار نیز در صورت نیاز بخشی وارد مدار مصرف می شود

وی اوج مصرف آب در جزیره کیش را ایام نوروز و تعطیلی و در مواقع عادی نیز روزهای جمعه و اوج مصرف روزانه را ساعت 9 صبح تا 11 همزمان با ساعت اولیه آبگیری مخازن خانگی برشمرد.

جزیره کیش دارای دو نیروگاه تولید آب و برق شمال و جنوب است که تامین برق و آب مورد نیاز جزیره را بر عهده دارند.

کد خبر : 4078
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.