معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش از تدوین کتاب " در- کلاس- کیشوندی" با هدف ارتقاء فرهنگ کیشوندی و تدریس در پایه های اول و ششم ابتدایی خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، یاسر شاه پیری با اشاره به اینکه از 6 ماه گذشته مطالعه و پژوهش بر روی موضوع ارتقاء فرهنگ کیشوندی با عنوان در – کلاس- کیش آغاز شده است اظهار کرد: کیش در مباحثی همچون ترافیک، بازیافت، پرهیز از ریختن زباله در معابر و سطح شهر و ... دارای فرهنگ بالایی است که به مرور کم رنگ شده است.

وی افزود: طرح در- کلاس- کیش با پژوهش و مطالعه در بخش های مختلفی و با تبلیغات در سطح شهر از مدت ها پیش آغاز شده است و با شیوه های دیگری علاوه بر تدوین کتاب برای آموزش در دو پایه اول و ششم ابتدایی مانند راه اندازی پویش در شبکه های اجتماعی، ساخت تیزر و کلیپ، بهره گیری از ظرفیت رسانه ها، برگزاری دوره های آموزشی ادامه خواهد یافت.

شاه پیری با تاکید بر بهره گیری از تمامی اقشار جامعه در دست یابی به این هدف افزود: اموزش های فرهنگ کیشوندی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید آداب کیشوندی بیش از گذشته ترویج شود تا علاوه بر رعایت توسط کیشوندان گردشگران نیز با آن آشنا شده و این فرهنگ به مرور در سطح کشور نیز ترویج شود.

وی با اشاره به تدوین کتاب در-کلاس- کیشوندی و تدریس آن در مدارس کیش گفت: کتاب در- کلاس- کیشوندی ویژه دو پایه اول و ششم ابتدایی در حال تدوین است و تا چند هفته دیگر رونمایی خواهد شد.

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، مفهوم کیشوندی همواره در بین مردم و مسئولان بیان می شود اما تعریف روشن و مصداقی از آن به طور مشخص وجود ندارد و با تدوین این کتاب ها و آموزش آن در مدارس و دوره های مختلف می تواند به نهادینه شدن این مفهوم و فرهنگ کمک شایانی داشته باشد.

وی افزود: منطقه آزاد کیش تنها منطقه آزادی است که توانسته است سبک نوین، مدرن، توسعه یافته و ویژه ای از فرهنگ را برای خود ایجاد کند که بدون آموزش به مرور ممکن است کم رنگ و فراموش شود.

شاه پیری انتخاب عنوان در-کلاس- کیش برای آموزش های فرهنگ کیشوندی را برگرفته از پیوست های مطالعاتی و فرهنگی عنوان کرد که می تواند بیانگر جایگاه فرهنگ و شایستگی شهروندی در سطحی ارتقاء یافته باشد.

وی وجود بیش از 10 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف و استفاده از این ظرفیت در توسعه و ارتقاء فرهنگ کیشوندی را فرصتی ارزشمند برشمرد و افزود: آموزش فرهنگ کیشوندی باید ابتدا از مدارس آغاز شود.

{image path="images/2023/01/2181b6c1d3.jpg"}

رضا اردلان مدیر فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز با اشاره به اینکه درگذشته تلاش های بسیاری صورت گرفته است تا فرهنگ کیشوندی ارتقاء یابد اما برنامه ای مدون در این خصوص وجود نداشته است افزود: با انجام مطالعات بر روی مدل های مختلف برنامه ای مدون آماده و به صورت کتاب در حال تدوین است که به زودی رونمایی و در مدارس کیش تدریس خواهد شد.

آشنایی با فرهنگ بومیان کیش، ترافیک و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، حقوق شهروندی، حفظ محیط زیست، گردشگری، ... از جمله مواردی است که توسط این کتاب به دانش آموزان ارائه خواهد شد.

 

 

کد خبر : 3223
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.