آیین افتتاح همایش و نمایشگاه کیش اینوکس 2023 با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجمعی از مدیران سازمان ها و نهادهای مالی و پولی کشور در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا در این مراسم حجت عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه این رویداد اقتصادی مهم و راهبردی است افزود: تولید در کنترل تورم و خلق درآمد برای کشور نقش ویژه دارد. حجت الله عبدالملکی با بیان اینکه تولید، خالق قدرت اقتصادی است و عنصر سرمایه گذاری مهمترین نقش در تولید را دارد افزود: هر کشوری که تولید بالایی دارد، قدرت برتر نیز است.

عبدالملكى با تشریح انواع سرمایه گذاری در دنيا، گفت: در دنیا 243 نوع سرمایه گذاری به ارزش سرمایه 10 تا 13 تریلیون دلار وجود دارد که میتوان برای استفاده از این سرمایه ها برنامه ریزی کرد.

وی با اعلام صادرات سالانه 18 میلیارد دلار از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: هم اکنون 700 هزار نفر در این مناطق اشتغال دارند و 70 درصد ترانزیت دریایی نیز از مناطق آزاد انجام مى شود.

مشاور رییس جمهور، از مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد در سال 1401 خبر داد افزود: تراز این مناطق 770 میلیون یورو و مثبت شده است.

عبدالملكى، از رفع مشکلات بنیادین مناطق آزاد در دولت مردمی سيزدهم خبر داد و گفت: در این مناطق دیگر قاچاق کالا وجود ندارد چون کالای سرگردان در مناطق نداریم و این مناطق تبدیل به سکوی صادرات شده اند.

وى، همچنین از اصلاح فرآيند ثبت شرکت در مناطق آزاد خبرداد و افزود: مناطق آزاد پایلوت قدرتمند برای سرمایه گذاری اند و در این مناطق فضای کسب و کار و بهبود شاخص سهولت کسب و کار بهتر است.

دبیرشورایعالى مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: طراحی بسته های سرمایه گذاری 850 بسته به ارزش 15 میلیارد یورو در این دولت انجام گرفت.

عبدالملكى خاطرنشان کرد: معنقدیم مناطق آزاد و ویژه اقتصادى در سطح بین المللی و جهانی بهشت سرمایه گذاری هستند.

در این مراسم، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: امیدوارم که نمایشگاه کیش اینوکس به حل مسائل مالی کمک کند.

وی با بیان اینکه بازارسرمایه در تامین مالی اقتصاد کشور نقش مهمی دارد، افزود: طی کمتر از ده سال گذشته نقش بازارسرمایه در تامین مالی اقتصاد کشور بسیار کمرنگ بود، اما از سال ۱۳۸۴ با تصویب قانون اوراق بهادار و تاسیس بورس و نهادهای مالی نقش آن پررنگ‌‌تر شده است.

وی با اشاره به اینکه در نیمه ابتدایی امسال، حدود ۳۰۰ همت تامین مالی صورت گرفت و انتظار می‌رود تا پایان سال این عدد به ۸۰۰ همت افزایش یابد. از رشد 30 درصدی بازار سرمایه خبرداد و افزود: این اعداد نشان می‌دهد که بازارسرمایه می‌تواند نقش موثری در تامین مالی اقتصاد داشته باشد و امیدوارم این ارقام افزایش یابد.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: سال جاری تعداد نهادهای مالی فعال به بیش از 1000 نهاد رسیده است. طی دوسال گذشته مجوز ۲۰۰ نهاد مالی به منظور خدمت‌رسانی بهتر در قالب کارگزاری، سبدگردان و ... غیره صادر شد. تعداد شرکت‌های پذیرفته شده نیز به ۸۰۰ عدد رسید.

رییس سازمان بورس ادامه داد: عدم اعمال حاکمیت شرکتی یکی از موانع جدی در بحث سرمایه‌گذاری و تامین‌مالی است و برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص بهبود فرآیند آن صورت گرفته است. بحث گسترش ابزارهای مالی نیز یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بورس است.

عشقی همچنین با شاره به عوامل اثرگذار بر بازارسرمایه گفت: یکی از عوامل رونق بازارسرمایه، پیش‌بینی پذیری بازار و اقتصاد است. برخی نگاه‌های سینوسی به بازار و صنایع اعتماد سهامداران را دچار خدشه می‌کند و سال‌ها بازگشت این اعتماد طول می‌کشد.

رحیم سرهنگی، مدیرعامل منطقه آزاد کیش نیز در این مراسم، گفت: یک‌دهه از برگزاری این نمایشگاه گذشته و این رویداد به یک بلوغ رسیده است. در این نمایشگاه به دنبال ایجاد یک گروه از فعالان اقتصادی به منظور توسعه و نوآوری اقتصادی هستیم.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه حضور سفرای کشورهای بریکس در نمایشگاه سبب رونق و شکوفایی است، افزود: در تلاش هستیم که این نمایشگاه به مجمع بزرگ اقتصادی غرب آسیا تبدیل شود و اعتقاد دارم که برای تحقق این امر جزیره کیش، از تمامی امکانات لازم برخوردار است

همچنین مالک رحمتی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز در این رویداد گفت: آنچه امروز باید برای همه ما در اولویت قرار بگیرد رشد اقتصادی کشور است و رشد و توسعه، جز از مسیر سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه اگر شاخص سرمایه‌گذاری یک کشور مسیر صعودی را طی نکند، نمی‌توان ادعا کرد در مسیر رشد و توسعه و پیشرفت است، افزود: از اهالی بازارسرمایه تشکر می‌کنیم. این نهاد اقتصادی طی دو سال گذشته در حوزه تامین منابع مالی نقش زیادی ایفا کرده است .

رحمتی ادامه داد: بانک مرکزی باید تورم را مهار و نقدینگی را کنترل کند و این کار میسرنمی شود مگر با کمک بازارسرمایه.

وی با اشاره به اینکه بازارسرمایه به شفافیت بیشتر اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند خاطر نشان کرد: امیدواریم همه شرکت‌های دولتی و خصوصی در این اتاق شیشه‌ای فعالیت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 4405
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.