مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با اشاره به ایجاد شرایط امکان ثبت سفارش برای گروه 4 کالایی گفت: سامانه ثبت سفارش گروه 4 کالایی در مناطق آزاد از امروز باز است و فعالان اقتصادی این مناطق می توانند در کوتاه ترین زمان سفارشات خود را ثبت کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، 22 فروردین ماه امسال بود که دولت برای کنترل بازار ارز، اقدام به اجرای سیاست جدید ارزی گرفت و در این سیاست برای نخستین بار معافیت ثبت سفارش برای مناطق آزاد برداشته شد. تصمیمی که فعالان اقتصادی مناطق آزاد به ویژه جزیره کیش را که با سرزمین اصلی ارتباط زمینی نداشته و تمامیت ارضی آن منطقه آزاد است با چالش هایی روبرو کرد.

در مصوبه هیئت دولت، ثبت سفارش واردات کالا در مناطق آزاد اینگونه اظهار شده بود:

از آنجایی که دولت با محدودیت منابع ارزی روبرو است، به تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در 2 تیرماه امسال، نامه‌ای از سوی وزیر صنعت به سازمان توسعه تجارت ابلاغ و در آن ثبت سفارش برای 1339 قلم کالا ممنوع شد.

این کالاها که گروه چهارم کالایی هستند، کالاهای غیرضرور، مشابه تولید داخل و لوکس را شامل می‌‌شوند.

اما در روزهای اخیر شاهد بخشنامه جدیدی از سوی گمرک جمهوری اسلامی بودیم که براساس آن امکان انتقال کالاهای مشمول اولویت گروه چهارم (کالاهای لوکس و غیر ضروری) که پیش از این و قبل از ممنوعیت، مجوز ثبت‌سفارش گرفته‌اند به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فراهم می‌شود.

گفته شده است که این بخشنامه در راستای اجرای سیاست‌های جدید دولت و دستور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین رئیس کل گمرک ایران مبنی بر انجام اقدامات اورژانسی برای کاهش رسوب کالا در بنادر صورت گرفته است.

بر اساس تقسیم‌بندی اولیه صورت گرفته از کالاهای وارداتی، چهار گروه کالایی تفکیک شده است که گروه اول مربوط به کالاهای اساسی، گروه دوم مربوط به کالاهای واسطه‌ای، گروه سوم کالاهای مصرفی و در نهایت گروه چهارم شامل کالاهای لوکس و غیرضروری می‌شود که در شرایط کنونی تخصیص ارزی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

رحمان سادات نجفی، مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش در این رابطه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه دراین رابطه چند بخشنامه مختلف در بازه زمانی اخیر داشته ایم که در اولین بخشنامه ورود مواد اولیه مورد نیاز تولید و تجهیزات مورد نیاز تولید بدون انتقال ارز و بدون ثبت سفارش به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آزاد اعلام شد.

وی افزود: پیرو این بخشنامه در تاریخ 26 آذر ماه بخشنامه ای از معاونت گمرک جمهوری اسلامی مبنی براینکه ورود کالاهای گروه 4 به مناطق آزاد ممنوع شده است اعلام شد که به این بخشنامه فعالان اقتصادی این مناطق در ترانزیت کالاهای خود در مرز بازرگان و بندرعباس دچار مشکل شدند.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با تاکید براینکه در راستای پیگیری رفع مشکلات یاد شده در هفته گذشته با وزیر اقتصاد و دارایی دیدار و گفتگو شده و وعده هایی دریافت شده بود اضافه کرد: پیرو این پیگیری ها شاهد ابلاغ بخشنامه ای بودیم که براساس آن بخشنامه قبلی مبنی بر عدم ترانزیت کالاهای گروه 4 به مناطق آزاد ملغی شده و براساس بخشنامه صادر شده توسط معاونت فنی گمرگ جمهوری اسلامی ایران که دو روز پیش صادر شد سامانه ثبت سفارش برای مناطق آزاد باز است و فعالان اقتصادی می توانند کالاهای مورد نیاز خود را براساس سهمیه اختصاص داده شده ثبت کنند.

وی با تاکید براینکه هم اکنون تمامی کالاهایی که از قبل ثبت سفارش شده بودند به صورت ترانزیت حمل شده است افزود: هم اینک نیز به محض ثبت سفارش کالا پس از تایید از جامعه بازاریان و دریافت تاییدیه شورای عالی مناطق آزاد در نهایت در مدت زمان یک روز ثبت سفارش انجام شده و می توانند کالاهای خود را حمل کنند.

سادات نجفی با بیان اینکه از ابتدا به دنبال دریافت ارز دولتی نبودیم خاطر نشان کرد: گروه دو و سه کالایی نیز نمی توانند تمام ارز مورد نیاز را دریافت کنند و گروه 4 کالایی مشمول ارز دولتی نمی شود؛ ما به دنبال این بودیم که براساس سهمیه بتوانیم کالاهای خود را ثبت سفارش کرده و به جزیره کیش انتقال دهیم.

جزیره کیش یکی از مهمترین و نخستین مقاصد گردشگری ایران اسلامی است که سالانه میزبان نزدیک به 2 میلیون گردشگر داخلی و خارجی است و خرید کالاهای با کیفیت یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه است.

 

انتهای پیام/

 

کد خبر : 1472
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.