سرپرست منطقه آزاد کیش گفت: دیپلماسی اقتصادی مبحثی مغفول مانده در مناطق آزاد و موجب گلایه سرمایه گذاران در همه مناطق آزاد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، سعید پورزادی در سمینار یک روزه  الزامات توسعه مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه کشور اظهار کرد: برنامه توسعه پلتفرمی است که پیش روی توسعه اقتصاد کشور به ویژه مناطق آزاد که بخش عمده آن در مناطق صفرمرزی قرار دارند واقع شده است.

وی با بیان اینکه این مناطق به دلیل ویژگی و جانمایی  های خاص در دوره های مختلف از نخستین برنامه توسعه وادوار مختلف با فراز و فرودهای بسیار مواجه شده اند اظهار کرد: در مقاسیه میزان عملکرد این مناطق از برنامه اول تا هفتم توسعه در هر منطقه به تکفیک فعالیت ها به اعداد کمی و کیفی خواهیم رسید.

پورزادی با تاکید بر اینکه با بررسی های انجام شده شاید این مناطق در برنامه سوم موفق تر بوده اند افزود: در دیگربرنامه ها شاخص های اتقصادی که برای این مناطق تعریف شد تاثیر گذاری کمتری داشته اند.

وی با اشاره به ویژگی های مناطق آزاد و تاثیر گذاری در اقتصاد و توسعه مناطقی که در آن قرار گرفته اند و توسعه اقتصاد ملی افزود: دست یابی به تاثیرگذاری مناطق آزاد در محیط پیرامونی و دست یابی به اهداف تعیین شده، نیازمند نشست های تخصصی، برنامه ریزی های مدون و همکاری میان دولت و مجلس است.

سرپرست منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه ویژگی های جغرافیایی مناطق آزاد به عنوان مناطق ژئوپولتیک، پتانسیل های سرزمینی موضوعات آمایشی و اقتصاد دریا محور، مشارکت و سرمایه گذاری داخلی و خارجی از جمله مباحث این نشست است افزود: جذب مشارکت های بین المللی، دیپلماسی اقتصادی که مبحثی مغفول مانده است و موجب گلایه سرمایه گذاران در مناطق آزاد شده زیرا ما در مناطق آزاد ساختاری برای جذب سرمایه گذاری خارجی نداریم و جهت دهی سرمایه گذاری ها با بهره گیری از اعتبارات بانکی و سوق آن به سمت فعالیت های مولد و حذف فعالیت های غیر مولد از دیگر مباحثی است که در این نشست مورد بررسی قرار می گیرد.

وی همچنین مبحث مقررات و قوانین مناطق آزاد را بحثی کهنه و قدیمی عنوان کرد و افزود: ضوابطی که در ادوار مختلف در قالب دستورالعمل و آیین نامه رسوب کرده و موجب برورکراسی سنگین در مناطق آزاد شده واحکامی که اختیاراتش از مناطق آزاد گرفته شده مانند احکام دائمی ماده 65 توسعه مناطق آزاد و اجرای کامل این ماده قانونی به ویژه مواد 27 و 13 افزود: همچنین ماده 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی در فناوری و صادرات آن و حتی واردات دانش از مرز مناطق آزاد موضوعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود از خواسته های مناطق آزاد کشور است.

پورزادی ادامه داد: طرح های دانش بنیان و فناور که ارزش صادراتی داشته و تراز تجاری مناطق آزاد را مثبت کرده و به سمت ارتقاء موضوعات و مباحث اقتصاد دیجیتال جهت دهی کند  به دلیل محدودیت زمین در کیش و هدایت جریان سرمایه گذاری درحوزه صنعت و و موضوعات صنایع دانش بنیان و فناور که ارزش صادراتی محصول داشته باشد از اولویت های منطقه آزاد کیش است.

وی پایان دادن به طرح های نیمه تمام و هدایت سرمایه بخش خصوصی، عمومی و غیردولتی به سمت طرح های نیمه تمام در مناطق آزاد را از دیگر مباحث این نشست برشمرد و افزود: دو مرحله اوراق صکوک در کیش  ارائه و به صورت نظام مند به سمت بازار سرمایه در پروژه های نیمه تمام هدایت شده است.

هدایت صحیح جریان و بازار سرمایه در زیرساخت های جزیره کیش، بحث لحستیک و ترانزیت به دلیل ظرفیت های مناطق آزاد به ویژه چابهار، احیاء مزیت ها، معافیت های مالیاتی، ظرفیت ماده 10 و تبصره 17 در قانون برنامه و بودجه 1401 کاهش قیمت های تمام شده، صادرات و خلق ارزش     مزیت رقابتی و مزیت های صادرات از دیگر مباحثی است که پورزادی در این نشست به آن ها اشاره کرد.

سمینار یک روزه الزمات توسعه مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه کشور، با حضور حجت الاسم  علیرضا بی نیاز امام جمعه کیش، حجت الاسلام رجایی نیا معاون سازمان گردشگری برنامه و بودجه، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی، ابوذر سروش معاون نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی، بابک نگاه داری رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، صمد عزیز نژاد عضو هیئت مدیره بانک ملی، علی احمدی رئیس کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام، هادی احمدیان قائم مقام گروه آینده پویا، علیرضا ابراهیم پور سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، طهمورث قاسمی دبیر مجمع سازندگان کیش و جمعی از فعالان اقتصادی و اصحاب رسانه در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد. 

انتهای پیام/

کد خبر : 3355
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.