امام جمعه کیش با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف مناطق آزاد و اجرای کامل قوانین این مناطق گفت: باید تصمیم بگیریم که می خواهیم مناطق آزاد داشته باشیم یا نه؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، حجت الاسلام بی نیاز در سمینار یک روزه الزامات توسعه مناطق آزاد  در برنامه هفتم توسعه با اشاره به اینکه برنامه هفتم فرصتی برای تعیین تکلیف چالش ها و دغدغه های مناطق آزاد است اظهار کرد: دو نگاه ورویکرد مثبت و منفی در خصوص مناطق آزاد وجود دارد و باید ابتدا مشخص شود که فلسفه ایجاد مناطق آزاد چیست و اینکه می خواهیم مناطق آزاد داشته باشیم یا نه؟

وی تصریح کرد: ابتدا باید تکلیف مناطق آزاد در کشور مشخص شود زیرا مسئولان با نگاه های مختلف در خصوص این مناطق تصمیم گیری و تصمیم سازی می کنند.

امام جمعه کیش با اشاره به اینکه از نظر ساختاری و اختیارات مدیریتی باید تکلیف مناطق آزاد مشخص شود افزود: در برنامه هفتم توسعه باید به این موضوع نگاه ویژه ای شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئله مهم دیگر عدم اجرای قوانین است افزود: قوانین مناطق آزاد وجود دارد اما اجرایی نمی شود و قوانینی متناقض با آن به مناطق آزاد ابلاغ و تسری داده می شود.

حجت الاسلام بی نیاز ادامه داد: تحریم، رقبای خارجی و موانع داخلی از جمله مواردی است که منطق آزاد را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است و سهم موانع داخلی در این موضوع بیش از دیگر مسائل است.

وی یکی از مهمترین و اساسی ترین علل عدم موفقیت مناطق آزاد کشور نسبت به مناطق آزاد مشابه در کشورهای همسایه را عدم ثبات مدیریت عنوان کرد و افزود: طی دو سال گذشته 3 دبیر در دبیرخانه و 4 مدیرعامل در کیش معرفی و تودیع شده اند در حالیکه در مناطق آزاد خارجی گاه شاهد حضور 30 ساله یک مدیر هستیم و این ثبات موجب تصمیم گیری و تصمیم سازی های درست در مناطق است.

امام جمعه کیش فقدان برنامه ریزی، سیاست گذاری مناسب و معیار مشخص برای گردشگری در کشور را از دیگر مسائل مهمی عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد و تاکید کرد: باید تصمیم بگیریم که می خواهیم گردشگر خارجی بیاوریم یا نه و با چه ضابطه ای؟

وی خاطر نشان کرد باید تکلیف دوگانگی انحصار قدرت و ضرورت نظارت در مناطق آزاد مشخص شود تا این مناطق به ریل درست بازگشته و به تکالیف خود عمل کند.

 انتهای پیام/

کد خبر : 3356
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.