دبیرشورایعالی مناطق آزاد وویژه اقتصادی گفت: با توجه به اینکه در کشور ما مناطق آزاد بدون زیرساخت های اولیه شکل گرفته است، حدود 60 درصد از اعتبارات و بودجه صرف توسعه زیرساخت ها در این مناطق می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، حجت الله عبدالملکی در آیین افتتاح مدرن ترین فرودگاه کشوردر جزیره کیش با اشاره به اینکه در طول دوسال گذشتته سرعت اجرای طرح ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به دوره های ماقبل خود 2 برابر شده است افزود: این پروژه که امروز به صورت رسمی شروع به کار کرده است در دولت سیزدهم با سرعت 4 برابری نسبت به دوره های قبل پیشرفت کرده است.

وی  با بیان اینکه این پروژه بیش از 10 سال به طول انجامیده است افزود: به گفته مهندسان فعال در این پروژه 40 درصد آخر پروژه که سخت ترین بخش است و 50 درصد بار اجرایی کار را بر دوش دارد در این دو سال شکل گرفته و 50 درصد ابتدایی در 8 سال قبل این یعنی کشور ما در مسیر عمران و آبادانی قرار گرفته است

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اینکه مناطق آزاد کشور ما امروز در مسیر اقتصاد مقاومتی درحال حرکت است و براساس نظریه اقتصاد مقاومتی 6 مسئولیت یا ماموریت بر عهده این مناطق است تاکید کرد: جهش تولید، افزایش صادرات، انتقال فناوری، تامین مالی از سرمایه گذاری خارجی، تامین نیازهای اساسی کشور و عمران و آبادی منطقه این شش ماموریت طلاییاست که در طول دو ساله دولت سیزدهم  هر شش مورد با سرعت بالایی در حال حرکت است.

وی با تاکید بر اینکه شالوده این شش مورد یکی بحث سرمایه گذاری و دیگری عمران و پروژه های زیرساختی است افزود: ادبیات بهشت سرمایه گذاری از سوی ما مطرح شد و به واسطه 5  خصوصیت همزمان هزینه تولید پایین، زیرساخت های توسعه یافته، دسترسی خوب به بازارهای داخلی وخارجی، سهولت کسب و کار و در نهایت تخفیف های مالیاتی و گمرکی در مناطق آزاد کشور که در کمتر مناطق آزاد جهان وجود دارد؛ به همراه بسته های سرمایه گذاری از ابتدای سال تا آخر شهریورماه موجب شد که بیش از 420 هزار میلیارد تومان تقاضا برای سرمایه گذاری در این مناطق ثبت شود.

همکاران در مناطق آزاد به نسبت این دو مورد سرافراز هستند و در جریان هستید که ما ادبیات بهشت سرمایه گذاری رو مطرح کردیم و به واسطه اینکه 5 خصوصیت در مناطق آزاد همزمان وجود دارد که در کمتر نقطه در جهان با هم وجود دارد.

به گفته عبدالملکی در حوزه سرمایه گذاری وعمران رونق در این مناطق در حال اتفاق است و از مجموع بودجه 14 هزار میلیارد تومان مناطق آزاد که به صورت درآمد هزینه اداره می شوند و ریالی بودجه دولتی دریافت نمی کنند حدود 9هزار میلیارد تومان در زیرساخت و در عمران استفاده می شود درحالیکه به طور متوسط بخش زیادی از بودجه کشور صرف هزینه های جاری می شود.

وی ادامه داد: در مناطق آزاد بیش از 60 درصد بودجه و اعتبارات برای توسعه زیرساختها هزینه می شود وما امروز زیرساخت های خوبی در این مناطق داریم.

6 فرودگاه فعال در داخل محدوده مناطق و 10 بندر فعال در این مناطق، زیرساخت ریلی و راهور در اروند و ارس به گفته مشاور رئیس جمهور فعال است و به همت وزارت راه به زودی در مناطق دیگر مانند انزلی در کاسپین با خطوط ریلی به سرزمین اصلی  متصل می شود و در چند سال آینده چابهار هم شاهد این اتصال خواهیم بود.

عبدالملکی تاکید کرد: ما هر چه داریم غیراز هزینه های جاری برای زیرساخت ها خرج می کنیم و از سرمایه گذاران خصوصی هم برای توسعه زیرساخت ها کمک می گیریم

وی تصریح کرد: ما پروژه های ساخت اسکله را به بسته های سرمایه گذاری تبدیل کرده ایم که سرمایه گذار خصوصی اسکله بسازد.

وی خاطر نشان کرد: ما به کمک دولت و اعتبارات دولتی برای نزدیک شدن به ایده آل خود نیاز داریم، در اغلب کشورها ایجاد زیرساخت ها جزء وظایف دولت است و دولت ها ابتدا زیرساخت ها را تکمیل و سپس تبدیل به مناطق آزاد می کنند ولی متاسفانه در مناطق آزاد ما به ویژه مناطق آزاد جدید  هیچ زیرساختی نداریم و کارمان برای شروع سخت خواهد بود.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 4461
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.