عکس/ نسرین فائق

همایش توسعه اقتصاد دریا محور و نقش آفرینی نهادهای اجتماعی- صنفی با حضور هیات مدیره و اعضاء اتحادیه کانون سراسر وکلای کشور در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، در این نشست علی قاسمی رئیس هیات مدیره کانون وکلای استان هرمزگان با تاکید بر اینکه وکلا علاوه بر وظایف ذاتی در مسئولیت پذذیری اجتماعی نیز به کنشگری می پردازند بر بهره گیری از توان و ظرفیت وکلای کشور در این خصوص اشاره کرد.

وی با تاکید بر موضوع همایش مبنی بر اقتصاد دریا محور اظهار کرد: بنابر سیاست های آتی باید بیش از 7 میلیون نفر در سواحل مستقر شده و شهرهای ساحلی جدید ساخته شود که نشان از اهمیت دریا و توجه به اقتصاد دریا دارد و به همین منظور نیز در برنامه هفتم توسعه مبحث مجزایی به این موضوع اختصاص داده شده است.

قاسمی افزود: کشورهایی که در نظام بین الملل محصور در خشکی هستند از نظر سیاسی و دیپلماتیک به کشورهایی وابسته اند که به آب های آزاد راه دارند چرا که امروزه 90 درصد اقتصاد و تجارت جهان از مسیر دریا و آب های آزاد صورت می گیرد و ایران یکی از کشورهایی است که به دریا و آب های آزاد اتصال داشته و همسایگان بسیاری محصور درخشکی در اطراف خود دارد و این ظرفیت و پتانسیل خوبی است برای اینکه تنها راه ارتباط تجارت این کشورها از طریق ایران است.

وی با بیان اینکه ایران دارای کیلومترها سواحل است افزود: تنها در استان هرمزگان 1300 کیلومتر مرز دریایی داریم و این یک ظرفیت بی بدیل برای گسترش تجارت و ارتباط با دیگر کشورها از مسیر دریا و اتصال کشورهای همسایه محصور در خشکی با تجارت جهانی است که باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

دبیر همایش اقتصاد دریا محور با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم باید سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم تصریح کرد: جذب سرمایه گذار نیازمند لوازم و ابزاری است که یکی از آن ها امنیت سرمایه گذاری و وجود سیستم قضاوتی، وکالتی و دفاعی است.

وی با تاکید بر اصل استقلال سیستم قضا و وکالت و اینکه استقلال جوهره اصلی کانون وکلاست افزود: اگر سیستم قوه قضائیه استقلال نداشته باشد سرمایه گذار خارجی ریسک نکرده و سرمایه خود راوارد کشور نمی کند

این سیستم قضا و وکالت باید مستقل باشد چرا که یک طرف دعوای سرمایه گذار خارجی دولت است و سیستمی که مستقل است و وابسته به دولت باشد و اگر قوه قضاییه اگر استقلال نداشته باشد سرمایه گذار خارجی ریسک نکرده و سرمایه خود را وارد کشور نمی کند.

ریل گذاری درست حول محور اقتصاد دریا

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه طی 40 سال گذشته به خوبی ننتوانسته ایم از پتانسیل و ظرفیت های دریا برای توسعه اقتصاد کشور استفاده کنیم افزود: بخش مهمی از اقتصاد کشورها امروز به دریا وابسته است مانند صنایع نفت، پتروشیمی، فولاد و حتی استفاده از ورزش و گردشگری درحوزه دریا در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص بهره گیری از ظرفیت دریا در رشد وتوسعه اقتصادی کشور افزود: سیاست های ابلاغی رهبری به استفاده از دریا توجه ویژه ای داشته است همچنین در برنامه توسعه هفتم نیز به درستی به آن پرداخته می شود.

دلخوش با بیان اینکه درکنار ظرفیت مناطق آزاد گذشته و جدید و مناطق ویژه اقتصادی با همکاری و همراهی بخش خصوصی و دولتی ریل گذاری مناسبی برای بهره گیری از ظرفیت دریا انجام می شود تاکیدکرد: مجلس در خصوص اقتصاد دریا پایه قدم های خوبی برداشته و امیدواریم ریل گذاری درست در حول محور اقتصاد دریا شکل بگیرد

وی با اشاره به کاهش پرندگان مهاجر و گونه های آبزی در تالاب انزلی بر اهمیت توجه به شرایط این تالاب تاکید و تصریح کرد: با نشانه گذاری شاهد بودیم که سالانه تعداد کثیری پرنده در تالاب انزلی وارد می شد که امروز به صورت بسیار چشمگیری کاهش یافته است.

از پتانسیل های دریا و صنایع مرتبط غفلت کرده ایم

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز با بیان اینکه دریا همیشه در طول تاریخ در اختیار ما بوده و ما این سرزمین را به دریا و خلیج فارس مزین می دانیم افزود:در کتاب های تاریخ آمده است که اغلب مبادلات در خلیج فارس در دست ایرانی ها بوده و در همه جا دفاتر تجاری داشته اند.

وی ادامه داد: سالیانه از آبراه تنگه هرمز بیش از 50 هزار کشتی عبور می کند و مابه غیر از دریای خزر 5400 کیلومتر در خلیج فارس و حاشیه شمالی دریای عمان ارتباط ساحلی داریم.

طغیانی افزود: از 50 هزار کشتی عبوری از تنگه هرمز 17 هزار کشتی نفتکش است و بیش از 17 میلیون بشکه فقط نفت از این راه عبور میکند.

وی با اشاره به صنعت بانکرینک که از سال های گذشته به عنوان یک صنعت سودآور مطرح شده و ایران در استفاده از این ظرفیت با تمامی داشته ها غفلت کرده است افزود: این کشتی ها نیازمندی های اولیه ای دارند که ما از آن ها می توانستیم به خوبی استفاده کرده و درآمد خوبی داشته باشیم اما از این 25 خدمت مانند سوخت، تعمیرات، تامین قطعات، رنگ آمیزی، تامین خوراک و ... غافل بوده ایم.

این نماینده مجلس افزود: یک برآ<رد اولیه نشان می دهد که ما یک اقتصاد یکصد میلیارد دلاری حول و حوش کشتی ها را ندیده ایم و از اقتصاد دریا به صورت نستی ماهی می خواهیم و بس.

وی تصریح کرد: اقتصاد دریا اقتصاد بسیار پر رونقی است و در همین همسایگی ما بندر فوجیره از حوزه بانکرینگ و خدمات به دریا 27 میلیارد دلار سالانه درآمد دارد که کل نفت خام صادر شده سال قبل ما شاید به 50 میلیارد دلار هم نرسد.

طغیانی با بیان اینکه بیش از نیمی از درآمد نفتی ما را فوجیره با سوخت رسانی و خدمات به کشتی ها درمی آورد تصریح کرد: اگر این مبالغ به ریال تبدیل شود درآمد فوجیره 500 همت است  در حالیکه کل بودجه عمرانی ما 250 همت می شود.

وی افزود: اقتصاد دریا صرفا ماهیگیری و گردشگری دریا نیست و اعداد بزرگی دارد و سعی شده است در برنامه توسعه هفتم به این مسئله پرداخته شود.

طغیانی یکی از مهمترین موانع بهره گیری کشور از صنعت دریا محور را عدم وجود شرکت هایی برسمرد در که در قدو قواره بین المللی بوده و بتوانند با شرکت های بزرگ خارجی مذاکره کرده و آن ها را مجاب به سرمایه گذاری و ورود به بازار ایران کرده و حواشی این مذاکرات و قراردادها را مدیریت کند

ضرورت همراهی نهادهای مدنی در حمایت از قوانین مناطق آزاد

طهمورث قاسمی دبیر مجمع سازندگان کیش نیز در این همایش با اشاره به اهمیت ورود و مشارکت نهادهای مدنی در مباحث اجتماعی و تاکید بر استقلال نهادهای مدنی افزود: لایحه ای از سوی دولت به مجلس ارسال شده است با عنوان لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم ماده 140 که مسئله بسیار مهمی است و در صورت تصویب آسیب های بسیار جدی را متوجه این مناطق آزاد خواهد کرد.

وی افزود: قانون اداره مناطق آزاد به صراحت عنوان کرده است که سرمایه گذاران از زمان دریافت پروانه اشتغال به مدت 20 سال از معافیت های قانونی مالیات برخوردارند اما در این اصلاحیه قید می شود که سرمایه گذاران از زمان تاسیس مناطق آزاد مشمول این معافیت می شوند و اگر این قانون مصوب شود و براساس آن معافیت ها از سال 1372 که مناطق آزاد تاسیس شده اند تعیین شود عملا بسیاری از سرمایه گذاری ها از شمول این معافیت ها خارج شده و با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

قاسمی تاکید کرد: مناطق تجاری و صنعتی یکی از محورهای اساسی توسعه اقتصاد دریا محور است که بدون این جزایر و توسعه این مناطق آزاد بحث اقتصاد دریا و ظرفیت های حداکثری آن به بار نخواهد نشست

تاسیس بانک ها و بیمه های فراساحلی و بورس بین الملل هم از دیگر مواردی است که  به گفته کارشناسان و سخنرانان این همایش در جذب سرمایه گذار در مناطق آزاد و فعالیت های مرتبط با اقتصاد دریا تاثیر گذار خواهد بود.

بی تردید ارتباط موثر با جهان پیرامون در رشد و توسعه هر منطقه و کشوری مهم است و سهم هر کشور در توسعه اقتصادی به ارتباط جهانی آن وابسته خواهد بود در دنیایی که تکنولوژی هر لحظه پیشرفت کرده و مرزها را در می نوردد عدم ارتباط با جهان و فاصله گرفتن از آن تنها به ضرر کشورها خواهد بود.

ایران و به ویژه جزیره کیش فرصت های بسیاری را تاکنون برای بهره گیری از ارتباط با جهان پیرامونی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و ساحلی از دست داده اند که امید می رود با وجود کارشناسان و نخبگان اقتصادی در کنار مشارکت نهادهای مدنی رویکردهای مناسبی را در آینده نسبت به بهره گیری از این ظرفیت ها شاهد باشیم.

همایش اقتصاد دریا محور به همت کانون وکلای استان هرمزگان و با حضور روسا و اعضای اتحادیه ها و کانون های وکلای سراسر کشور با برگزاری سخنرانی ها، کارگاه های آموزشی و پنل های تخصصی به مدت سه روز در جزیره کیش برگزار شد.

انتخابات این دوره اتحادیه سراسری کانون های وکلای کشور نیز در جزیره کیش برگزار شد.

 

 

انتهای پیام/

کد خبر : 4473
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.