معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر نیاز جزیره کیش به واردات خودرو از تسهیل گری در چارچوب قوانین در واردات خودرو به کیش خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، وحید زارع فکری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به بخش هایی از آیین نامه واردات خودرو و اولویت ورود خودروهای برقی و هیبریدی به مناطق آزاد و قیمت های مصوب شده در آیین نامه اظهار کرد: واردات خودروهای نو به سرزمین اصلی و مناطق آزاد دارای شرایط فنی و قیمتی است که در آیین نامه به آن اشاره شده اما با توجه به نیاز مناطق آزاد به ویژه کیش به ورود خودرو تلاش می کنیم تسهیل گری در چارچوب قوانین برای کیش اعمال شود.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که در آیین نامه جدید، ورود خودروهای احتراقی سواری به مناطق نیز دیده شده  که در آیین نامه های قبل دیده نشده بود. و این مسئله برای کیش حائز اهمیت است.

معاون اقتصادی منطقه آزاد کیش افزود: البته این آیین نامه نیاز به تطبیق در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در برخی از ابعاد آن از جمله ثبت سفارش که منشا شروع واردات خودرو لحاظ شده دارد و مطابق رای دیوان عدالت اداری که ثبت سفارش در مناطق آزاد الزامی نیست و با ثبت آماری می توان فرآیندهای داخلی گمرکی را انجام داد باید دوباره به جریان انداخته شود تا بتوان به ثبت آماری اکتفا کرد.

وی ادامه داد: توافق و ابلاع آیین نامه به پلیس راهور در راستای شماره گذاری خودروهای نو که قرار است به کیش وارد شود تا امکان شماره گذاری بعد از فرآیندهای ورود خودرو اتفاق بیافتند باید انجام شود.

زارع فکری با بیان اینکه در 28 مرداد ماه سال جاری نیز آیین نامه ورود ون، مینی بوس، کامیون، کامیونت و کشنده ها ابلاغ شده بود تاکید کرد: تا این لحظه خودرویی امکان استفاده از این آیین نامه را نداشته چون امکان شماره گذاری آن در سطح ملی یا منطقه ای نبوده است.

وی همچنین به ارزش قیمتی خودروهای وارداتی طبق آیین نامه اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی جزیره کیش باید خودروهایی وارد کیش شوند که استانداردهای لازم تعیین شده توسط پلیس راهور را داشته باشند.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش استاندارد فنی، محیط زیست و تاییدیه وزارت صمت را از مواردی عنوان کرد که باید در ورود خودروها چه نو و چه کارکرده لحاظ شود و افزود: تفاوتی در نو و کارکرده خودروها در مقوله بازرسی و استاندارد وجود ندارد.

وی از تدوین ایین نامه واردات خودرو ویژه کیش خبرداد و افزود: این آیین نامه باید به تصویب هیئت مدیره سازمان منطقه ازاد کیش برسد.

زارع فکری با بیان اینکه واردات خودرو عملا آغاز شده است از امکان ثبت سفارش خودرو در سامانه جامع تجارت توسط کیشوندان خبرداد و افزود: در تلاش هستیم تا تسهیلگری لازم در چارچوب قوانین برای ورود خودرو به کیش صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه هم افراد به صورت حقیقی و هم شرکت ها در قالب حقوقی می توانند برای  ورود خودرو اقدام کنند تاکید کرد:  ورود خودرو به جزیره کیش با گذشته تفاوت دارد زیرا در گذشته خودروهای وارد شده به مناطق آزاد پلاک منطقه را دریافت می کردند اما هم اکنون پلاک ملی مناطق آزاد را دریافت می کنند و باید شرایط مورد نیاز را دارا باشند.

به گفته این مقام مسئول در معاونت اقتصادی سازمان شرکت سرمایه گذاری واسطه گری ورود خودرو به منطقه آزاد را برعهده دارد. وی با بیان این مطلب تصریح کرد: خرید خودرو باید از شرکت های تولید کننده خودرو یا نمایندگان رسمی این شرکت های انجام شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به ابلاغ آیین نامه خورودهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز تاکید کرد: درخواست برای تبدیل پلاک خودروهای منطقه آزاد به پلاک ملی از هفته گذشته آغاز شده است که این فرآیند نیز دارای اصول، ضوابط و استانداردهای خاصی است.

بنابر آیین نامه واردات خودرو به مناطق آزاد با ورود یک خودرو جدید باید یک خودرو فرسوده از مدارخارج شود و خودروهایی که از نظر فنی فاقد استانداردهای لازم برای ورود به سرزمین اصلی و امکان ادامه فعالیت هستند به عنوان خودروی اسقاطی از چرخه تردد خارج شده و سقف آن ها زده خواهند شد.

وی در رابطه با 30 خودرو که در گمرک کیش وجود دارد نیز توضیح داد: این خودروها به دلیل نواقصی که امکان برطرف کردن آن وجود دارد نتوانستند استانداردهای لازم برای ترخیص را کسب کنند اما این به معنای عدم امکان ترخیص آن ها نیست و با رفع موانع استاندارد می توانند مجوز ترخیص دریافت کنند.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اهمیت ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی جزیره کیش و ورود خودرو با توجه به نیازهای مردم و ابلاغ آیین نامه ورود خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی که می تواند جزیره کیش را با چالش بیشتر کمبود خودرو مواجه کند خاطر نشان کرد: فرآیند واردات ناوگان حمل و نقل عمومی در حال انجام است و تلاش می کنیم تا هر چه سریعتر مشکلات مربوط به ورود خودرو به جزیره کیش رفع شود.

جزیره کیش از سال 1397 که ورود خودروهای خارجی ممنوع شد با توجه به شرایط آب و هوای ویژه و شرجی بالا که امکان استفاده از خودروهای داخلی را به حداقل ممکن می رساند با چالش کمبود خودرو، فرسودگی خودروها و هزینه بالای تعمیرات و مشکلات ورود قطعات خودرویی مواجه است.

در صورتی که ورود خودرو به جزیره کیش همچنان با کندی صورت گیرد و از سوی دیگر خودروهای کیش به سرزمین اصلی منتقل شود مشکلات مردم در این جزیره مرجانی روز به روز بیشتر خواهد شد که انتظار می رود مسئولان ارشد کشور و تصمیم گیرندگان به این مسئله توجه ویژه و وافری داشته باشند.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 4790
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.