وجود خودروهای زیبا و لوکس خارجی به همراه فرهنگ زیبای ترافیک و قانونمندی و احترام مردم به قوانین سال هاست که به عنوان یکی از جاذبه های جزیره کیش در سراسر کشور مطرح بوده؛ زیبایی هایی که امروز به دلایل مختلف کم کم دستخوش تغییرمی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، با افزایش مشکلات اقتصادی در کشور و تاثیر آن در مناطق آزاد، شاهد بروز معضلات و مشکلاتی در این مناطق هستیم؛ معضلاتی که نه تنها نباید در این مناطق دیده شود بلکه باید با استفاده از توانمندی مناطق آزاد تاثیرات این مشکلات در کشور به حداقل کاهش یابد.

عدم اجرایی شدن قوانین مناطق آزاد که در طی سال های اخیر محل اعتراض و انتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان در مجلس نیز بوده باعث شده تا جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد تجاری کشور و تنها منطقه ای که به طور کامل به عنوان منطقه آزاد شناخته می شود روزهایی با طعم گس بی توجهی از سوی مسئولان کشوری را تجربه کند.

پس از تحمل مشکلات اقتصادی که دامنگیر تجار و سرمایه گذاران جزیره شده بود این روزها چشم کیشوندان به حضور خودروهای ملی در جزیره کیش به عنوان خودروی پلیس روشن شده؛ اتفاقی که در عین ناباوری برای کیشوندان و سکوت مسئولان، موجب اظهار نظرهای متفاوتی از سوی آنان شد.

 حمایت از تولید داخل بهانه یا واقعیت؟

دسته ای از مردم که با اعمال قانون منع ورود خودروهای خارجی به کشور و افزایش قیمت خودرو در جزیره کیش توان خرید خودرو را از دست داده اند با ابراز خشنودی از این رویداد معتقدند که ورود خودروهای ملی موجب شکسته شدن حباب قیمت خودرو و کاهش آن خواهد شد.

عده ای دیگر حمایت از تولید داخل را عنوان کرده و با این دلیل از ورود خودروهای ملی به جزیره کیش اظهار خرسندی کردند اگر چه معتقدند خودروهای داخلی که وارد جزیره کیش می شوند باید از بهترین نوع خودروهای تولید داخل باشد.

اما مخالفان نیز دلایل خود را اینگونه عنوان کردند؛

اجرای قوانین مناطق آزاد رویایی دست نیافتنی

وجود خودروهای خارجی در کیش و رعایت اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی از جاذبه های جزیره مرجانی است که با ورود خودروهای ملی دستخوش نابودی خواهد شد.

برخی نیز با توجه به گردشگر پذیر بودن جزیره کیش وجود خودروهای خارجی را از موارد جذب گردشگران به ویژه گردشگران داخلی عنوان می کنند که امکان سوار شدن این خودروها را در سرزمین اصلی ندارند به ویژه اینکه گردشگران خارجی نیز از خودروهای داخلی که کیفیت پایینی نیز دارند راضی نخواهند بود.

اما مهمترین دلیلی که عده ای از کیشوندان به آن اشاره کرده اند این است که؛ خودروهای تولید داخل با وجود کیفیت پایینی که برخی از آن ها دارند در جزیره کیش قدرت و توان ماندگاری بسیاری پایین داشته و هزینه های بالایی نیز در برخواهند داشت مضاف بر اینکه حتی در سرزمین اصلی نیز این خودروها با وجود امکانات پایین و به خصوص کولرهایی که توان سرمایشی مطلوب و متناسب با گرمای کیش را ندارد نمی تواند خودروی مناسبی برای جزیره کیش باشد.

سمند در تعقیب لامبورگینی و فراری

 با وجود فرسودگی خودروهای پلیس؛ استفاده از خودروی ملی به عنوان خودروی پلیس کیش که حتی در سرزمین اصلی از برندهای خارجی برای این منظور استفاده می شود به هیچ روی قابل توجیه نیست و این اتفاق دستمایه طنز، ظنز پردازن در شبکه های اجتماعی شده است. طنز اما تلخ از واقعیت هایی که همواره با بهانه های مختلف به دنبال توجیه آن ها هستیم.

ساده ترین سوال اینکه؛ درگرمای طاقت فرسا و هوای شرجی بالای 80 درصد در تابستان جزیره کیش که حتی کولرهای با کیفیت خودروهای خارجی نیز گاه از سرویس دهی ناتوان می شوند آیا کولر پراید، سمند یا دیگر خوردوهای داخلی امکان سرویس دهی خواهند داشت؟

آیا واقعا با خرید تعدادی خودروی داخلی از سوی کیشوندان و باز شدن پای این میهمان ناخوانده که در سال های گذشته حتی برخی از رسانه ها به دلیل کیفیت پایین و حادثه ساز بودن آن ها عنوان ارابه مرگ را به این خودروها داده بودند می تواند افزایش توان خودرو سازان داخلی و در نهایت بالارفتن کیفیت این خودروها را در بر داشته باشد؟ اگر این چنین است چرا با پیش فروش بالای خودروها در سال گذشته که در یک روز و حتی در چند دقیقه پیش فروش میلیاردی داشتند این افزایش کیفیت مشاهده نشد؟

در حالیکه هنوز هم برخی از ثبت نام کنندگان سال گذشته خودروهای خود را تحویل نگرفته اند و میلیاردها پول در حساب شرکت های خودروسازی واریز شده است آیا تغییر در امکانات و کیفیت این خودروها دیده شد؟

آیا حمایت از تولیدات داخل به معنای مصرف نکردن تمامی محصولات خارجی است؟ و با این روند و برهم زدن آرامش جزیره کیش خودروسازی کشور روند رو به رشدی خواهد داشت؟

کیش  بخشی از  ایران و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است

آیا پاکیزگی هوا، زیبایی بصری جزیره کیش، کاهش قانونمندی که در روزهای اخیر نیز به وضوح شاهد آن هستیم؛ بی توجهی به قوانین مناطق آزاد از مواردی نیست که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد؟

آیا مسئولان گرامی کشوری و محلی از این پس از میهمانان خارجی خود در جزیره مرجانی که همواره به دلیل شرکت در همایش ها و نمایشگاه ها و افزایش ارتباطات بین المللی به جزیره سفر می کنند با خودروهای ملی استقبال خواهند کرد؟

آیا وجود برخی تفاوت ها که موجب افزایش کیفیت بخش یا شهری از ایران اسلامی می شود دلیل بر این است که این شهر دیگر جزئی از ایران نیست؟

آیا ارتقاء سطح زندگی و ایجاد جاذبه های گردشگری برای جلوگیری از خروج سرمایه های ملی و سرمایه گذاران توانمند ایرانی همچنین ایجاد فرصت جذب سرمایه گذاران بزرگ خارجی موجب می شود که کیش دیگر بخشی از ایران اسلامی تلقی نشود؟

اینکه به هر بهانه ای عده ای یادآوری می کنند که کیش بخشی از ایران است تنها به دلیل عدم شناخت قوانین مناطق آزاد در جهان و حتی در قانون اساسی کشور عزیز ایران نمی تواند باشد؟ که به حق از برترین  و مدرن ترین قوانین اساسی جهان است.

آیا وجود جزیره ای که در جهان زبانزد باشد نمی تواند به عنوان یک افتخار برای ایران اسلامی در دنیا مطرح باشد؟ جزیره ای که  با وجود سرمایه گذاران بزرگ و کیفیت زندگی برتر همواره در برگزاری مراسم مذهبی و حمایت از انقلاب اسلامی و آرمان های انقلاب پیشتاز بوده است و بارها از سوی مسئولان عنوان شده که به عنوان پایلوت در بسیاری از رویدادها باید شناخته شود.

در حالیکه این روزها افزایش کیفیت آموزش و پرورش و کاهش هزینه های درمان برای کیشوندان از دغدغه هایی است که در کنار مشکلات مسکن و معیشت نگرانی هایی را برای جزیره نشینان به وجود آورده است ورود خودروهای داخلی به جزیره که پیش از این تنها به عنوان میهمان و با رعایت مدت زمان معین امکان پذیر بود بر نگرانی ساکنان این خاکپاره مرجانی افزوده است. آیا این اتفاق یک عقب گرد در پایلوت سازی نیست؟

  انتهای پیام/

 

 

 

کد خبر : 1610
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.