با آغاز سرویس دهی اسنپ در جزیره کیش، رانندگان تاکسی به نشانه اعتراض دست از خدمات رسانی به مردم کشیده و در مقابل سازمان منطقه آزاد کیش تحصن کردند اگر چه مردم در حرکتی خودجوش اقدام به سرویس دهی به همشهریان خود کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، ما امروز در عصری زندگی می کنیم که شاهد تغییرات سریع و گسترده در محیط پیرامونی و علوم وتکنولوژی هستیم و به ناچار برای باقی ماندن در صحنه باید با این تغییرات پیش رفته و با آن ها سازگار شویم.

از سوی دیگر بهره گیری از سسیستم های جدید زمینه ایجاد رقابت و خلاقیت، نوآوری و توسعه را فراهم می سازد و باعث می شود که سازمان های موفق به ادامه بقا شوند و در صحنه باقی بمانند و با بهینه سازی خدمات و کیفیت شاهد رشد و ارتقاء سیستم های خود باشند.

اگر چه همواره در همه جوامع که مدت ها در آن تغییر صورت نگرفته و سال هاست که به یک شیوه روتین اداره می شوند مقاومت هایی در برابر تغییرات و ورود تکنولوژی های جدید دیده می شود اما مهمترین مسئله امروز این است که تغییرات اجتناب ناپذیر است و ما محکوم به پذیرش تکنولوژی های جدید و همگام شدن با برترین های جهان پیرامونی خود هستیم.

در جزیره کیش نیز مدت های طولانی است که سیتسم حمل و نقل که روزی زبانزد خاص و عام در فرهنگ، اخلاق و رعایت اصول راهنمایی و رانندگی به عنوان یک جاذبه زیبا بود، دستخوش مشکلات و معضلاتی شده که نیاز به تغییرات را ضروری ساخته است.

در کنار تمامی معضلاتی که در این سیستم دیده می شود؛ ورود تکنولوژی های جدید به این حوزه در دنیا و حتی سرزمین اصلی و اینکه جزیره کیش به عنوان یک شهر هوشمند و گردشگر پذیر که سالانه نزدیک به 2 میلیون گردشگری داخلی و خارجی را میزبانی می کند تغییرات ساختاری را یک ضرورت انکار ناپذیر ساخته است.

پس از اینکه بارها و بارها در طی دو سه سال اخیر که مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی جزیره داد مردم را درآورده و آنان را به مطالبه گری در سطح گسترده وادار ساخت هاست؛ برای نخستین بار مدیرعامل حمل و نقل جزیره کیش در یک حرکت مردمی و جهادی با شرکت هایی که در حوزه حمل و نقل اینترنتی در سطح کشور خدمات ارائه می کنند و رضایت مردمی را در کارنامه فعالیت خود دارد کرد که با استقبال مردمی هم روبرو شد اگر چه در این میان رانندگان تاکسی در اعتراض به این حرکت مردمی چندین مرحله اقدام به تحصن کرده و دست از کار کشیدند تا با پرهیز از خدمات رسانی به مردم، مسئولان را تحت فشار قرار داده و به خواسته خود که لغو قرار داد شرکت عمران با شرکت اسنپ دست یابند.

تحصن و رسیدن به مطالبات چه به حق و چه به ناحق و عدم ارائه خدمات به مردم از سوی تاکسی ها، موجب شد که جمعی از مدیران و کارکنان شرکت عمران و خدمات در دور اول تحصن و بسیاری از مردم به صورت خودجوش در تحصن روز گذشته به کیشوندان و گردشگران به صورت رایگان خدمات دهند.

در همین راستا و برای حل مشکل به وجود آمده ابوالفضل طیبی نشستی با مدیران حوزه حمل و نقل و نمایندگان تاکسیداران جزیره کیش با حضور اصحاب رسانه برگزار کرد که در این نشست مدیران شرکت حمل و نقل جزیره به تشریح روند انتخاب شرکت اسنپ به عنوان طرح قرار داد خدمات دهی اینترنتی در جزیره کیش پرداختند و پس از آن نمایندگان تاکسیداران با بیان مشکلات خود و اینکه امکان ارائه خدمات اینترنتی در مجموعه های داخل جزیره وجود دارد از ورود اسنپ به بازار کار خود گلایه کردند.

همچنین در این نشست اصحاب رسانه نیز نقدهایی را که به حوزه خدمات رسانی تاکسی ها در جزیره وجود دارد بیان کردند.

طیبی در این جلسه با اشاره به اینکه انتخاب اسنپ به عنوان شرکت طرف قرار داد پس از جلسات و بررسی های بسیار اپ های داخل جزیره و سرزمین اصلی صورت گرفته و تلاش شده است که خدمات رسانی در حوزه حمل و نقل جزیره کیش با همکاری اسنپ در وهله اول توسط تاکسی های کیش صورت بگیرد اما در کیش آژانس ها و تاکسی ها حاضر به همکاری نشدند اظهار کرد: در تمامی مراحل گفتیم که اولویت اول و آخر ما برای استفاده از خدمات اینترنتی با همکاری شرکت اسنپ رانندگان تاکسی هستند اما رانندگان نه تنها تمکین نکردند بلکه اقدام به تحصن و ایجاد مشکل در حمل و نقل عمومی کردند.

وی با تاکید بر اینکه دو مرحله فراخوان برای ثبت نام رانندگان تاکسی در سامانه اسنپ صورت گرفت اما استقبالی از سوی تاکسیداران وجود نداشت افزود: خدمات دهی مناسب به مردم از وظایفی است که ما در آن کوتاهی نمی کنیم و به این دلیل که برخی از قوانین تمکین نمی کنند خدمات دهی مختلف نمی شود.

طیبی با دعوت از نمایندگان تاکسیداران به بررسی بیشتر موضوع و یافتن راهکاری مناسب برای حل این معضل تصریح کرد: با قاطعیت پای خدمات رسانی مطلوب به مردم ایستاده ایم و در برابر تحصن کسانی که با در پیش گرفتن مسیری نادرست که به زیان مردم تمام می شود می خواهند به خواسته های خود برسند کوتاه نخواهیم آمد ضمن اینکه همچنان اولویت ما در خدمات دهی با اسنپ استفاده از رانندگان زحمت کش و تلاشگر تاکسی است.

وی با اشاره به اینکه شرکت عمران و خدمات خانه تاکسیداران و رانندگان تاکسی همکاران ما هستند و از همکاران خود انتظار همراهی و همکاری داریم افزود: خدمات رسانی اینترنتی و استفاده از اپلیکیشن های مجوز دار برای خدمات دهی به مردم انحصاری اسنپ نیست و دوستان هر کدام که توانستند مجوز دریافت کنند به صورت قانونی می توانند خدمات ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش در برابر درخواست کاهش کمیسیون اسنپ که به گفته یکی از رانندگان تاکسی در صورت کاهش زمینه همکاری رانندگان تاکسی با شرکت اسنپ را فرهم خواهد ساخت تاکید کرد: با شرکت اسنپ در این رابطه رایزنی هایی صورت گرفته و میزان کمیسیون از 20 به 10 درصد کاهش یافته است.

رانندگان تاکسی جزیره کیش با اشاره به اینکه تاکسی ها در کیش به واسطه امتیازی که دارند قیمت های بالایی دارند و استفاده از رانندگان شخصی برای حضور در اسنپ این قیمت ها را تحت تاثیر قرار داده است خواستار حذف استفاده از خودروهای شخصی در اسنپ شدند.

در این رابطه نیز ابوالفضل طیبی با بیان اینکه اولویت اول برای خدمات دهی با تاکسی هاست افزود: در صورتی که تاکسی ها به تماس های گرفته شده پاسخ ندهند، سیتسم به صورت خودکار بر روی خودروهای شخصی فعال در اسنپ سوئیچ شده و مردم می توانند از این خدمات استفاده کنند.

برخی از رانندگان به عدم استعلام های لازم از رانندگان فعال در اسنپ اشاره کردند که در این رابطه نیز مدیر نظارت شرکت حمل و نقل به اتصال سیستم های خدمات رسانی حمل و نقل در کشور به سامانه وزارت کشور و دریافت استعلام های لازم اشاره کرد و افزود: تمامی استعلام های لازم برای ورود افراد به سیستم حمل و نقل اینترنتی به سرعت و در طی دو ساعت با استفاده از سامانه های وزارت کشور صورت می گیرد.

بهینه سازی، بازسازی و تجدید ساختار سازمانی در ارائه یک خدمات عمومی از امور ضروری است که باید توسط مسئولان و متولیان هر سازمان صورت بگیرد اگر چه در برابر آن مقاومت هایی نیز وجود داشته باشد.

مشکلات و معضلاتی که در طی سال های اخیر در بخش حمل و نقل عمومی جزیره کیش وجود دارد موجب شد تا ورود تاکسی اینترنتی به عنوان یک مطالبه عمومی از سوی مردم مطرح شود.

اگر چه برخی نقدها بر مسئولان سیستم حمل و نقل از سال های گذشته وارد است اما تسری دادن مشکلات به ورود سیستم های نوین و استفاده از تکنولوژی های جدید نه تنها منافعی برای رانندگان تاکسی و سرویس حمل و نقل عمونی ندارد بلکه چهره خوبی را که طی سال ها در میان مردم کسب کرده اند مخدوش می کند.

 

 

کد خبر : 2266
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.