رئیس مرکز بهداشت کیش با تاکید بر اهمیت توجه به سلامت جامعه در تمامی ابعاد از برگزاری ویژه برنامه های هفته سلامت در کیش خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، اسدلله احمدی در نشست با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه با اقدامات مناسب می توان افزایش طول عمر، بهبود کیفیت زندگی و سلامت جامعه در ابعاد مختلف اجتماعی، روحی، جسمی و معنوی را رقم زد.

وی با تاکید بر اینکه فرآینده های ساده ای چون مراقبت های سلامت، غربالگری و پیشگیری و به طور کل نظام مراقبت های اولیه بهداشتی می توان به سلامت خانواده کمک کرد افزود: این فرآیندهای ساده نتایج مهم، بزرگ و ارزشمندی چون ، جلوگیری از بیماری های واگیر دار، اپیدمی ها، کاهش مرگ و میر کودکان، طول عمر و سلامت جامعه را به همراه داشته است.

رئیس مرکز بهداشت کیش یکی از نگرانی ها در حوزه بهداشت کیش را تب دنگ که توسط پشه آئدس منتشر می شود عنوان کرد و افزود: پدیده افزایش گرمایی زمین به افزایش بیماری هایی مانند تب دنگ منجر می شود به ویژه که ما در منطقه ای گرمسیر و شرجی حضور داریم باید پیشگیری های لازم در این مورد صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: پشه آئدس که در جزیره کیش در سال گذشته به سرعت افزایش یافت یکی از نگرانی های ماست که زمینه بروز تب دنگ را به همراه دارد.

احمدی ادامه داد: پشه آئدس در هر مرحله تخم ریزی بیش از یکصد تخم تولید می کند در صورتی که حتی نیمی از این تعداد تخم ماده باشند آن ها نیز هر کدام امکان تولید یکصد تخم را دارند در نتیجه شاهد افزایش فضایی این پشه ها خواهیم بود و بهترین راه جلوگیری از گسترش این پشه با انجام کارهای ساده ای است که به طور دائم از طریق رسانه های جمعی به مردم اطلاع رسانی می شود.

وی همچنین به استفاده بی رویه و بدون تجویز پزشک داروها به ویژه انتی بیوتیک ها هشدار داد و افزود: مصرف بی رویه و سرخود این داروها موجب مقاوم شدن باکتری ها به این داروها می شود که نتیجه درمان ها را به شدت مورد تاثیر و کاهش قرار می دهد.

رئیس مرکز بهداشت کیش در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت غربالگری برای تشخیص و درمان به موقع بیماری ها به ویژه در رابطه با بیماری های سرطان تاکید کرد و افزود: سرطان پستان در بین بانوان از شیوع بیشتری برخوردار است که بهترین راه برای آن شناخت و درمان به موقع است به همین منظور در مرکز بهداشت کیش روزانه برنامه های غربالگری درحال انجام است.

وی با بیان اینکه این بیماری جان مادر را که ستون خانواده است می گیرد و کانون اصلی خانواده دچار آسیب های اجتماعی می شود تاکید کرد: پیشگیری از بروز سرطان سینه از اولویت های نظام مراقبت سلامت در دنیاست و مهمترین مسئله در پیشگیری از بروز آن سبک زندگی سالم است.

احمدی با اشاره به اینکه سبک زندگی می تواند موجب کاهش بروز ابتلاء مادران به این بیماری شود تاکید کرد: در کشورهای اروپایی میزان ابتلاء به دلیل سبک زندگی و فرآیندهایی مانند استفاده بالا از غذاهای فست فود، مصرف الکل، عدم فرزند آوری و ... نسبت به کشورهای آفریقایی و آسیایی بیشتر است و به نوعی می توان گفت با افزایش رفاه و بی توجهی به سبک زندگی سالم بیماری شیوع بیتشری پیدا می کند.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته به دلیل تشخیص زودهنگام امکان درمان سریعتر و طول عمر بیشتر بیمار(حدود 55 سال) وجود دارد که این زمان در کشورهای توسعه نیافته به دلیل عدم تشخیص به موقع 10 سال کمتر است.

رئیس مرکز بهداشت کیش با بیان اینکه شناخت بیماری در مراحل اولیه امکان درمان را بیشتر می کند افزود: در کشورهای پیشرفته به دلیل آموزش های صورت گرفته افراد با روش های بسیار ساده در منزل با معاینات شخصی که انجام می دهند در صورت مشاهده هر گونه تغییر وضعیت را با مشاوران بهداشتی در میان گذاشته و به موقع خدمات درمانی دریافت می کنند .

وی با بیان آماری از خدمات ارائه شده توسط مرکز بهداشت کیش در ایام نوروز افزود: در ایام نوروز بیش از یک هزار و 165 بازدید از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی، 241 مورد آزمایشات کارت تندرستی، 23 مورد نمونه برداری از آب های آشامیدنی، 30 مورد رسیدگی به شکایات، 597 مورد کلر سنجی، 25 مورد اخطار بهداشتی و 5 هزار و 293 مورد خدمات ارائه شده در پایگاه های بهداشتی صورت گرفته است.

به گفته رئیس مرکز بهداشت کیش در بازه زمانی 24 اسفند 1402 تا 15 فروردین 1403، 275 مورد واکسیناسیون، 50 مورد خدمات دندانپزشکی، 408 مورد خدمات آزمایشگاهی، معدوم سازی بیش از 3 هزار و 200 کیلوگرم موادغذایی تاریخ مصرف گذشته، 604 مورد تزریقات و پانسمان و 22 مورد نمونه برداری هایپوتیروئید توسط پرسنل مرکز بهداشت کیش انجام شده است.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به سلامت در ابعاد مختلف و تبریک هفته سلامت به برخی از ویژه برنامه های این هفته در کیش اشاره کرد و افزود: اول تا هفتم اردیبهشت ماه به نام هفته سلامت  با شعار « سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» در سال 1403 نامگذاری شده است و در جزیره کیش نیز ویژه برنامه هایی در راستای گرامی داشت این هفته برگزار می شود.

نواخته شدن زنگ سلامت، غبارروبی مزار شهدای گمنام جزیره کیش، پاکسازی سواحل در روز زمین پاک، پخش فیلم و کلیپ های دوران کرونا از رسانه ملی و نصب بنرهایی در رابطه با هفته سلامت در کیش، ارسال پیام های بهداشتی توسط کارشناسان سلامت خانواده، دیدار با ائمه جمعه، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و خانواده های معظم شهدا، ویزیت رایگان سالمندان و معلولان در منزل، ویزیت رایگان پرشکی، بازدید دانش آموزان از مرکز جامع سلامت بوعلی، حضور کارشناسان تغذیه در برنامه های زنده تلویژیونی، همایش ورزشی همگانی واقع در اسکله تفریحی و همایش پیاده روی خانوادگی از جمله برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش است که رئیس مرکز بهداشت کیش در این نشست به آن ها اشاره کرد.

اسدالله احمدی در انتهای این مراسم از همراهی و همکاری رسانه ها در اطلاع رسانی و حمایت از مرکز بهداشت کیش به ویژه در دوران کرونا و هنگام بروز مشکلات و نیاز به اطلاع رسانی سریع تقدیر کرد.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 5328
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.