بازارچه بهارانه مهنورا در آستانه نوروز ۱۴۰۲ به همت امور بانوان سازمان منطقه آزاد کیش میدان عرضه هنر دست بانوان کیشوند شده است تا مامنی بر ثبت خاطرات کیشوندان و گردشگران باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا از ایرنا، بوی نان تازه در جدال با زیبایی سواحل نقره فام و آبی نیلگون خلیج همیشه فارس در اسکله تفریحی کیش پیروزمندانه من را راهی بازارچه بهارانه مهنورا (ماه نورانی) می کند؛ کم‌کم با نزدیک شدن عقربه های ساعت شمار به ۲۰ دارد شلوغ می شود.

در محوطه ورودی به بازارچه که چند قدمی تا ساحل فاصله دارد عده ای مشغول آماده کردن صحنه استیج و سکوی نمایش برای هنرنمایی و ایجاد فضایی شادتر و مفرح تر برای کیشوندان و مسافران هستند تا این مکان علاوه بر بازارچه جشنواره ای شادی آفرین نیز در اعیاد شعبانه باشد.

تکه ای از برکت خلیج فارس

از ۲ طرف استیج که برای اجرای برنامه های مختلف آماده کرده اند راه هایی در مانند برای ورود به بازارچه مهیا شده است، من که به دنبال بوی نان تا اینجا آمده ام مسیرم را از سمت راست ادامه می هم و وارد بازارچه می شوم.

بعد از ورود اولین غرفه مربوط به سه بانویی که سیمایی جنوبی داشتند با خون گرمی و خوشرویی به استقبالم می آیند و ترجیح می دهم بعد از خوردن نان محلی که می پختند خبرنگار ایرنا بودنم را متوجه شوند و از کسب و کارشان چند سوالی بپرسم.

از آنجایی که "شنیدن کی بود مانند دیدن" من هم با اجازه شاعر می خواهم بگویم به راستی "بو کردن کی بود مانند مزه کردن"، مزه توصیف و فراموش نشدنی نان محلی توموشی به عقیده هرمزگانی ها مانندجنوب گرم و مانند خلیج فارس پر برکت است ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.

بعد از خوردن نان و معرفی خودم می خواهم مواد لازم این نان را بدانم، که یکی از آنان اینگونه توضیح می دهد: "موادش شامل آب، آرد، نمک، تخم مرغ، مهیاوه، سوراغ، روغن، پنیر و جعفری است که برای خوشمزه شدن باید روی تابه مخصوص پخته شود".

سرشان که شلوغ می شود غرفه را آرام در همین لاین روبه سمت بالا ترک می کنم و غرفه های دیگر پر است از غذاهای متنوع و رنگارنگ خانگی و سنتی که بانوان خانه‌دار درست کرده اند و به صورت کاملا بهداشتی در حال فروش و عرضه به بازدید کنندگان هستند.

از ترش و شیرین تا تند و ملس، آش و فست فودهای خانگی تا لواشک و آجیل و شیرینی جات و ترشی ها همگی یکجا جمع شده بودند تا بازدید کنندگان همین ها را برای یک وعده شام انتخاب کنند.

جالب بود که در انتهای این مسیر مانند ورودی با استیج ۲ دَر برای آن در نظر گرفته بودند اینجا نیز در انتهای بازارچه با قرار دادن غرفه کارشناسان بهداشتی در وسط این مسیر ۲ در ایجاد کرده اند.

به نظرم وجود این درها نشانه این بود که هرکسی که تمایل به دیدن ادامه بازارچه ندارد مجبور به ماندن نیست و می تواند در انتهای مسیری که به بازدید پرداخته از بازارچه خارج شود، که این نشان از احترام به علایق همگان دارد.

انتهای پیام/

 

خوشحال از نحوه طراحی بازارچه در مسیر به بازدیدم ادامه می دهم و آنجا با انواع مختلف هنر دست بانوان کیشوند که می شد گفت هرکدام نماینده بخشی از اقوام ایرانی هستند، آشنا می شوم.

چرم دوزی، رزینی، منجوق و مروارید دوزی، عروسک های کاموایی، مجسمه های چوبی، انواع مختلف صنایع دستی جنوب کشور، سوزن دوزی و نقش حنا از جمله هنرهایی بود که زنان کیشوند هنرمندانه آن را به نمایش گذاشته بودند.

در طی مسیر از تمامی غرفه داران سوال هایی مبنی بر نحوه گرفتن غرفه و میزان رضایتشان از استقبال بازدید کنندگان پرسیدم، که می توانم بگویم بیش از ۹۰ درصد آنان رضایت کامل از این اتفاق و تلاش مسوولان در راستای اعتلای مشاغل خانگی داشتند و در این میان بانوانی هم بودند که دل خوشی از استقبال نداشتند.

اما آنچه این بازارچه را متفاوت کرده بود حضور غرفه ای در ابتدای ورودی ساحل از سمت چپ بود که به نام افغانستان کشور همسایه بود که هنر صنایع دستی و بوی غذاهای محلی بانوان افغانی هربازدید کننده ای را مجبور به گذراندن دقایقی در این غرفه می کرد.

 

اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش که متولی برگزاری این بازارچه است، رییس این اداره به خبرنگار ایرنا گفت: بازارچه بهارانه مهنورا با هدف استقبال از نوروز در سه بخش سوغات، عذاهای ستی و صنایع دستی تا ۱۶ اسفند دایر شده است.

عالمه خسروی اظهار کرد: مهمترین هدف از ایجاد این بازارچه حمایت از بانوان هنرمند کیشوند در ایام قبل از نوروز برای ارایه هنر خود و سایر بانوان برای تامین بخشی از نیازهای سفره هفت سین است.

وی یادآور شد: این نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۳ دایر بوده و در کنار عرضه محصولات، در راستای رسالت فرهنگی و اجتماعی نسبت به برگزاری برنامه های شاد ویژه کودکان در ایام اعیاد شعبانه اقدام شده است.

خسروی افزود: همه روزه بیش از ۸۰۰ بازدید کننده کیشوند و مسافر از این بازاچه بازدید کرده اند که در روزهای تعطیل این تعداد بیش از یکهزار نفر برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه این بازارچه با مشارکت ۶۰ بانوی کیشوند که در حوزه مشاغل خانگی فعال هستند دایر شده است اضافه کرد: حضور بانوان تبعه افغان ساکن در کیش برای نخستین بار از تفاوت های این دوره با دوره های پیشین است.

خسروی گفت: این غرفه به منظور اعطای نقش به این بانوان در مسوولیت های اجتماعی در اختیار آنان قرار داده شده است.

 

کد خبر : 3416
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.