با وجود اینکه در روزهای گذشته به کرات خبر افتتاح 4 طرح در جزیره کیش همراه با دیگر طرح های ارائه شده از سوی مناطق آزاد کشور قرار بود با حضور ویدئو کنفرانسی روحانی افتتاح شود در آخرین لحظات کیش از گردونه این افتتاح ها خارج شد.

به  گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، از هفته گذشته خبرهایی مبنی بر افتتاح چند طرح در جزیره کیش توسط رئیس جمهور همراه با طرح های عمرانی دیگر مناطق آزاد به گوش می رسد و از ابتدای هفته این خبرها رسما از سوی مسئولان و سایت سازمان اطلاع رسانی شد که قرار بود در جزیره کیش 4 طرح عمرانی و زیربنایی به بهره برداری برسد اما در آخرین ساعت های روز دوشنبه 14 خرداد که قبلا قرار بود در آن روز افتتاحیه صورت بگیرد اما به روز 15 تیر موکول شده بود خبرهایی مبنی بر عدم اجرای برنامه در کیش اعلام شد و خبرهای قبلی از سایت سازمان خارج شد.

بنابر آنچه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم تکریم و معارفه فرماندهان قدیم و جدید بسیج سپاه کیش اظهار کرد؛ به دلیل عدم آماده بودن برخی از طرح ها این افتتاحیه ها در کیش برگزار نشد و به نوعی کیش از گردونه افتتاح ها جا ماند.

قرار بود در این مراسم 4 طرح به بهره برداری برسد که یکی از مهمترین این طرحها ترمینال جدید فرودگاه کیش است که تنها 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که البته احتساب این 85 درصد با توجه به این است که تجهیزات لازم خریداری شده و 90 درصد آن نیز وارد کشور شده است اما در واقع می توان در یک نگاه گفت که این پروژه بسیار کمتر از آنچه ادعا می شود پیشرفت داشته است و اگر احتساب تجهیزات خریداری شده را در نظر نگرفته و تنها با یک نگاه تخصصی به پروژه نگریست حتی کمتر از 70 درصد این پروژه مراحل آمادگی فیزیکی را پشت سر گذاشته است و بخش مهمی از این پیشرفت طی چند ماه اخیر صورت گرفته و در یک مقایسه زمان بندی از سال 92 تاکنون می توان امیدوار بود که با ادامه روند فعالیت شاید در یک سال آینده این پروژه بتواند به شکل واقعی افتتاح شود.

اگر چه در خبرهای سازمان منطقه آزاد کیش پیشرفت این پروژه حدود 90 درصد ذکر شده است که این رقم نمی تواند واقعی باشد زیرا پیشرفت یکی دو ماه گذشته این پروژه در حد 5 درصد بیشتر نبوده و این مسئله به سادگی توسط متخصصان و فعالان در پروژه قابل اثبات است. البته این 5 درصد در یک میانگین نسبت به 10 سال گذشته یک رکورد محسوب می شود.

علاوه بر پروژه فرودگاه، دو پروژه جانبی این ترمینال نیز همچنان در گیر ودار مشکلات گرفتار است و آماده نشده است، پروژه باند جنوبی هایی بودند که افتتاح آن ها به دلیل آماده نبودن زمینه افتتاح ترمینال جدید فرودگاه کیش، مات شد.

بی تردید برای هر مراسم هزینه های بسیاری صرف می شود در بهترین حالت و خوشبینانه ترین شرایط هزینه های بالایی برای تبلیغات و اطلاع رسانی در سطح کشور از طریق رسانه های سراسری و تهیه بنرها و پوسترها در سطح شهر و فضای مجازی پرداخت شده است که با خارج شدن کیش از گردونه افتتاح ها این هزینه ها دود شده و به هوا رفته است.

به دلیل بی تدبیری برخی مسئولان سال هاست که در کیش طرح هایی نیمه کاره باقی مانده و یا بارها با حضور مسئولان بازدید یا افتتاح شده و هنوز هم اندر خم یک کوچه مانده اند و خاک می خورند برای نمونه می توان به مخزن بزرگ آب کیش، پژوهشگاه بزرگ کیش، پروژه هندورابی، مخازن سوخت رسانی، تطویل باند فرودگاه و ... اشاره کرد. طرح هایی که شاید ده ها پیمانکار عوض کرده اند و با تغییر هر مدیرعامل ماه ها و سال ها روند فعالیت آن ها به عقب برگشته و هنوز هم فقط برای مردم کیش هزینه اند نه سرمایه .

و مخازن سوخت نیز با وجود اینکه مدت ها پیش قرار بود آماده شود هنوز به اتمام نرسیده است و برای راه اندازی و بهره برداری واقعی نیاز است که این دو پروژه جانبی نیز به بهره برداری برسد.

شرکت اکسیر کیش با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال و با ایجاد اشتغالزایی مستقیم برای ۲۰ نفر و غیر مستقیم ۱۵۰ نفر با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون عدد انواع لوازم آرایشی و بهداشتی در زمینه عطریات و افشانه از دیگر طرح هایی بود که توسط بخش خصوصی وارد عرصه تولید شده است و قرار بود در این مراسم افتتاح شود.

همچنین براساس خبرهای اعلام شده هتل پنج ستاره پالاس با  وسعت  ۱۰ هزار متر مربع و با ۳۱ هزار متر مربع زیر بنا و ۱۱هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و ایجاد زمینه اشتغال برای  ۲۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۸۰ نفر به صورت غیر مستقیم و مرکز بزرگ اسلامی کیش در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و حجم سرمایه گذاری ۶۰۰میلیارد ریال و با اشتغالزایی مستقیم ۱۰ نفر و غیر مستقیم ۱۵۰۰ نفر به عنوان نخستین مرکز بزرگ اسلامی کیش  از دیگر طرح

 

کد خبر : 2483
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.