عملیات اجرایی ساخت مصلی کیش در 15 دی ماه 1387 با حضور حجت الاسلام سید رضا تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور وقت و در زمان مدیریت عاملی داوود مددی در سازمان منطقه آزاد کیش و امامت جمعه حجت الاسلام علیدادی امام جمعه وقت کیش آغاز شد. و تاکنون به بهره برداری کامل نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، در روزهای گذشته شاهد حضور حمیدرضا مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در جزیره کیش جهت بازدید از روند پیشرفت برخی پروژه های عمرانی از جمله اتفاقی که در دیدار اخیر دبیر شورایعالی مناطق آزاد کیش از مراحل احداث آن تنها به سه سال و با اعتبار 50 میلیارد تومانی یاد  شده است.

براساس این گزارش یکی از پروژه هایی که مومنی از آن بازدید کرد مصلای بزرگ کیش بود که براساس خبرهای منتشر شده در سال 87، کلنگ احداث آن در دی ماه  سال 87 بر زمین زده شد و در این خبر آمده است«  برای ساخت مصلای بزرگ كيش بيش از چهار ميليارد تومان اعتبار پيش‌بينی شده كه به تدريج برای احداث آن هزينه خواهد شد.  این مصلا در زمینی به مساحت 46 هزار متر مربع در شمال شرق جزیره کیش  با ظرفيت بيش از چهار هزار نفر و دارای بخش‌های مختلف از جمله حوزه علميه برادران و خواهران، سالن مطالعه مركزی، كتابخانه، سالن آمفی تئاتر و بخش خدماتی  است. » يادآور می‌شود، در مراسم آغاز عمليات ساخت مصلای بزرگ كيش شيخ «يعقوب شمس» امام جمعه اهل سنت و جمعی از معاونان، مديران و مسئولان محلی حضور داشتند.
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۹ خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به نقل از اداره ‌كل امور فرهنگی و روابط عمومی سازمان منطقه آزاد كيش

 

پیشرفت 80 درصدی فیزیکی در سال 95

اگر چه در واقع عملیات اجرایی این پروژه چند منظوره از سال 1391 آغاز شد، اما پس از گذشت بیش از 7 سال از این پروژه در خرداد ماه 1395 در بازدید علی اصغر مونسان مدیرعامل اسبق سازمان منطقه آزاد کیش، امام جمعه وقت کیش حجت الاسلام علیدادی از بهره برداری فاز اول این پروژه در 28 خرداد 95 همزمان با ( 11 رمضان ) دومین جمعه ماه مبارک رمضان خبر داد و این پروژه را یکی از موفقیت های دوره مدیریت مونسان برشمرد.

در ادامه این خبر آمده است« این مصلی دارای شبستان ویژه برادران با وسعت 1760 متر مربع و ظرفیت 2400 نفر و شبستان خواهران به مساحت 890 متر مربع و ظرفیت 1200 نفر است .

از 2 گنبد مصلای کیش، مرحله سفت کاری گنبد داخلی با 385 متر مربع مساحت پوسته به اتمام رسیده و ارتفاع آن تا کف 24 متر است. گنبد بیرونی نیز دارای750 متر مربع مساحت پوسته و ارتفاع آن تا کف مصلی 36 متر است.

مناره این مصلی نیز در وضعیت فعلی با ارتفاع 42 متر ساخته شده که پس از تکمیل به 50 متر ارتفاع خواهد رسید.

برای ساخت این مصلی از بهترین مواد ساختمانی از جمله سنگ مرمر نباتی ممتاز ایرانی در دیواره های شبستان استفاده شده است.

از دیگر بخش های مصلای کیش 2 ساختمان جانبی برای وضو خانه، 6 کلاس آموزشی، 2 کارگاه کامپیوتر، 2 اتاق مخصوص اساتید، 42 سرویس بهداشتی و 6 سرویس بهداشتی ویژه جانبازان و معلولان است. همچنین 1350 متر مربع فضاهای دسترسی به راه پله ها، اتاق های صوت و برق، انبار، آبدارخانه، کودکستان و آسانسور های بزرگ اختصاص دارد. در حال حاضر ۸۰ درصد پروژه عملیات تجهیزاتی مکانیکی مصلی به اتمام رسیده و  کانال کشی و نصب دستگاه هوا ساز، درها و پنجره های عمده و عملیات برق رسانی جهت بهره برداری است.ساخت این مصلی با مساحت ۵۳ هزار متر مربع به همت معاونت عمران و ترافیک شرکت سرمایه گذاری و توسعه جزیره کیش، جهت برگزاری مراسم نمازجمعه و دیگر مناسبت ها در جزیره کیش در حال تکمیل است»

برگزاری اولین نماز جمعه در مصلای کیش خرداد ماه 95

28 خرداد 95 براساس گزارش های تصویری موجود در سازمان منطقه آزاد کیش و خبرگزاری ها بهره برداری فاز اول مصلای بزرگ کیش و افتتاح رسمی این مجموعه چند منظوره با برگزاری نماز جمعه صورت پذیرفت و جزیره کیش رسما صاحب یک مصلای بزرگ شد.

خبرگزاری تستیم، برگزاری اولین نماز جمعه در مصلی کیش ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳، سید حسین تهوری

در ادامه روند پیشروند پروژه مصلی کیش در اسفند ماه 99 غفار آقازاده سرپرست معاونت عمرانی شرکت عمران، آب و خدمات کیش از پیشرفت ۷۵درصدی پروژه مصلای بزرگ کیش خبرداد.

بنابر این گزارش به نقل از روابط عمومی شرکت عمران، آب و خدمات کیش به گفته آقا زاده با پیگیریهای مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش قرارداد جاری کارگاه ساختمانی مصلی که از سال ۹۸ آغاز به کار کرده و به دلیل شیوع کرونا با کندی کار مواجه شده بود عملیات احداث بخش‌های باقیمانده آن درحال حاضر با سرعت بیشتری فعال شده است.

وی در ادامه می افزاید: با نظارت و پیگیری ابوالفضل طیبی پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۷۵ درصد ( اسفند 99) رسیده است ( در حالیکه در سال 95 براساس گفته های مدیرعامل وقت این پروژه پیشرفت فیزیکی 80 درصدداشته است).

در این خبر آمده است که این پروژه در زمینی به مساحت 50 هزار متر مربع و 5 هزار متر مربع زیر بنا در حال احداث است در حالیکه در خبر دیگری در 14 بهمن ماه 99 درخبری از روابط عمومی شرکت عمران، آب و خدمات آورده شده است« گفتنی است پروژه مصلای کیش در زمینی به مساحت 15 هزار متر مربع با زیر بنای 4 هزار متر مربع در میدان فارور این جزیره احداث شده و این مجموعه دارای بخش‌های مختلفی از جمله حوزه علمیه برادران و خواهران، سالن مطالعه مرکزی، کتابخانه و بخش های خدماتی است.»

البته در خبرهای قبل به گفته مونسان فاز اول این پروژه 15 هزارمتر و زیربنای 4 هزار متر در حال ساخت است.

و اما در آخرین خبر از مصلی کیش که در سایت سازمان منطقه آزاد کیش ثبت شده است آمده است « مشاور رئیس جمهور در بازدید از مصلای بزرگ کیش که با حجم سرمایه گذاری 50 میلیارد تومان در سه سال گذشته ساخته شده و مرحله اول این مجموعه نیز به بهره برداری رسیده در جریان پیشرفت اقدامات عمرانی این طرح بزرگ قرار گرفت.» چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۳:۴۲:۱۵

همچنین ایرنا در خبر بازدید مومنی به تاریخ 16 تیر 1400 نیز آورده است « عبدالنبی شرفی روز چهارشنبه در بازدید دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی از طرح احداث مصلی جزیره کیش اظهار داشت: این طرح در زمینی به مساحت ۵۵ هزار متر مربع با پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع در حال احداث است.

وی اضافه کرد: اکنون طرح به صورت کلی دارای ۸۰ پیشرفت فیزیکی بوده و اتمام آن نیازمند ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که این میزان اعتبار تامین و در صورت تخصیص یازمان منطقه آزاد کیش طرح تا پایان امسال به بهره بردای خواهد رسید.

شرفی یادآور شد: اما بخش داخلی مصلی اکنون ۹۵ درصد پیشرفت دارد و پیش بینی می شود به منظور استفاده در برپایی نمازهای جماعت از جمله نماز جمعه و اعیاد در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.»

در حالیکه کلنگ این پروژه در سال 87 بر زمین زده شده و از سال 91 اقدامات عملیاتی و اجرایی آن آغاز شده و همچنین فاز اول آن در رمضان 95 به بهره برداری رسیده و از سال 95 تا کنون نمازهای جمعه و بسیاری از مراسم های مذهبی در این مصلا برگزار شده است در سایت سازمان منطقه آزاد کیش آمده است که این پروژه در سه سال گذشته و با حجم سرمایه گذاری 50 میلیاردی ساخته شده است و  البته به گفته ایرنا این پروژه بنابر گفته شرفی مدیرعامل جدید شرکت عمران و خدمات در زمینی به مساحت 55 هزار متر مربع و 5300 متر مربع زیربنا در حال احداث است و 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 95 درصد پیشرفت داخلی و برای اتمام هم نیاز به 100 میلیارد ریال اعتبار دیگر دارد؛ به نظر می رسد این همه اخبار ضد و نقیض و اعلام ساخت مصلا در سه سال آن هم بعد از حدود 13 سال که کلنگ آن به زمین زده شده است جای تامل و سوال دارد.

بی تردید پروژه ای که در طی 13 سال گذشته توسط مدیران عامل در مسیر احداث قرار گرفته است با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد و مسئله و مشکل اصلی به این دوره مدیریت برنمی گردد و مدیرعامل کنونی به هیچ عنوان در مورد بازخواست قرار ندارد اما گفته های خلاف واقع در خصوص پروژه موردی است که به حوزه مدیریت جدید بر می گردد و بهتر است که در هنگام بیان تاریخچه احداث یک پروژه براساس واقعیت ها سخن گفته شود و از بیان خلاف واقع پرهیز شود.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 2484
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.