معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: اعضاء کمیسیون عمرانی مجلس در بازدید از ترمینال جدید فرودگاه کیش، باند جنوبی، بندر و مخازن سوخت هواپیمایی، روند پیشرفت پروژه ها در کیش را مثبت ارزیابی کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، سعید پورزادی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به  بازدید جمعی از اعضاء کمیسیون عمرانی مجلس، نماینده کیش در مجلس شورای اسلامی، معاونان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، جمعی از مسئولان استان هرمزگان، مسئولان سازمان بنادر و کشتیرانی و مدیر کل بنادر هرمزگان از ترمینال جدید فرودگاه کیش، باند جنوبی، روشنایی باند، مخازن سوخت و بندر مسافری کیش اظهار کرد: بازدید کنندگان روند پیشرفت پروژه های کیش را مثبت ارزیابی کردند.

وی افزود: با توجه به تجهیزات نرم افزاری و هوشمند سازی، ایجاد زیرساخت هایی مانند تهیه بلیط، گیت ها، بازرسی و نقاله هایی که سفارش خرید آن ها داده شده است، رمپ های مسافری و تعمیرات ابنیه و محوطه سازی های انجام شده در چند ماه اخیر و براساس نظر مسئولان بنادر و کشتیرانی که در این بازدید حضور داشتند، بندر مسافری کیش به عنوان یکی از ترمینال های مجهز بنادر کشور معرفی شد.

پورزادی همچنین به همکاری با سازمان بنادر در راستای مباحث محیط زیستی و لکه های نفتی موجود در دریا اشاره کرد و افزود: در این رابطه تجهیزاتی از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی اختصاص یافته و فضای فیزیکی همکاری نیز از سوی سازمان منطقه آزاد کیش تامین شده است.

وی با تاکید بر اینکه کیش در بحث پروژه های عمرانی توانست نمره قابل قبولی از نمایندگان مجلس و کمیسیون عمرانی دریافت کند افزود: ارزیابی حاضران در این بازدید عملکرد موفق کیش در مباحث عمرانی و زیرساختی به ویژه در بخش ترانزیت هوایی و دریایی بود.

معاون عمرانی زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه نمایندگان کمیسیون عمرانی مجلس با هدف ارزیابی و بررسی پروژه های عمرانی و زیربنایی و رفع موانع و مشکلات ادامه فعالیت پروژه ها به استان هرمزگان سفر کرده و از پروژه های عمرانی جزیره کیش نیز بازدید کردند افزود: ما در جزیره کیش پروژه راکد و غیر فعال نیمه تمام نداریم و پروژه های عمرانی و زیرساختی جزیره کیش در حال تکمیل است.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرهای استان بخشی از پروژه ها با کمبود اعتبار مواجه بوده و به همین دلیل نیمه کاره رها شده اند  افزود: در جزیره کیش منابع از محل درآمدها و سرمایه های سازمان و بازار سرمایه تامین و همه پروژه های زیرساختی تعیین تکلیف شده اند.

پورزادی با اشاره به پیشرفت 91 درصدی ترمینال جدید فرودگاه کیش افزود: با رسیدن به پیشرفت 94 درصدی امکان بهره برداری از این پروژه فراهم خواهد شد.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: هم اکنون در حال خرید مبلمان ترمینال هستیم و پس از نصب مبلمان، انجام تست های لازم و دریافت تاییدیه از سازمان هواپیمایی کشوری پس از رسیدن به 94 درصد پیشرفت به مرور و با برقراری پروازهای کوچک و محدود بهره برداری از ترمینال جدید فرودگاه آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی خواهیم کیفیت و بهره برداری صحیح و اصولی را فدای سرعت کنیم افزود: باید فرودگاه از نظر سیستم های فرودگاهی آماده باشد ضمن اینکه تمامی موارد منوط به کسب تاییدیه از سازمان هواپیمایی کشوری و ارزیابی و بررسی های این سازمان از تکمیل زیرساخت ها، تجهیزات وامکان بهره برداری صحیح از ترمینال است.

پورزادی در خصوص باند جنوبی فرودگاه نیز با اشاره به اینکه بخش هایی که در اختیار پیمانکار قرار داشت به اتمام رسیده و بخش هایی مانند تکمیل دیواره آتش، تاکسی وی های انتهایی باند، محوطهه سازی و روشنایی درحال انجام است و به سرعت به دنبال تکمیل این پروژه و بهره برداری همزمان از آن با ترمینال جدید هستیم.

وی دریافت تاییدیه از سازمان هواپیمایی کشور را در این خصوص نیز مهم ارزیابی کرد وافزود: بهره برداری از تمامی بخش های باند و ترمینال منوط به دریافت تاییدیه از سازمان هواپیمایی کشوری است.

به گفته پورزادی، تکمیل مخازن سوخت فرودگاهی نیاز به گذرزمان دارد و در سال جدید وعده ای برای اتمام این پروژه داده نمی شود زیرا برخی از تجهیزات مورد نیاز داخلی نیست وباید از خارج از کشور خریداری شود که با شرایط تحریم ها، زمان بر خواهد بود.

وی تامین هزینه های این پروژه را از محل منابع و اعتبارات سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و در خصوص زمان دقیق بهره برداری از این پروژه افزود: تمام تلاش ما بر این است تا این پروژه تا پایان سال در صورتی که مشکل پیش بینی نشده ای به وجود نیاید به اتمام برشد.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان در خصوص میزان هزینه های اتمام پروژه نیز اظهار نظر دقیق نکرد و افزود: در این رابطه نیز رقم دقیقی نمی توان تا پروژه به اتمام نرسیده اعلام کرد زیرا گاه موانع و هزینه های پیش بینی نشده ای در مسیر اتمام طرح قرار می گیرد اما تمامی هزینه های موردنیاز پیش بینی و تامین شده است.

پورزادی در پایان با اشاره به تشکیل کارگروه های ویژه مانند اجرایی، نظارت، تامین مالی و بهره برداری در معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش خاطر نشان کرد: نمایندگان کمیسیون عمرانی مجلس، معاونان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مسئولان سازمان بنادر و کشتیرانی و مسئولان استانی در این بازدید حجم پروژه های عمرانی، روند و سرعت پیشرفت پروژه های در حال تکمیل جزیره کیش و روش های تامین منابع مالی این پروژه ها را مثبت ارزیابی کردند.

گفتنی است اعضاء کمیسیون عمران مجلس در اولین برنامه نظارتی خود در جزیره کیش، از طرح توعه فرودگاه بین المللی کیش بازدید کرده و در جریان میران پیشرفت پروژه و موانع پیش رو قرار گرفتند.

در این بازدید عبدالحلال ایری، رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه کیش از دیر باز به دلیل موقعیت ویژه و استراتژیک خود و زیبایی بی نظیر و توسعه همه جانبه اقتصادی و گردشگی، مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده همواره یکی از مطرح ترین مناطق آزاد کشور محسوب می شود؛ توسعه فرودگاه و افزایش ظرفیت پروازهای فرودگاه کیش را ضرورتی بی بدیل برشمرد.

عملیات اجرایی ترمینال جدید فرودگاه کیش با هدف افزایش گردشگران کیش از حدود 2 میلیون به 6 میلیون نفر از سال 91 آغاز شده است و اکنون در مرحله تکمیل قرار دارد و هم اکنون پیشرفت این پروژه به 91 درصد رسیده است که به گفته مسئولان با رسیدن پروژه به 94 درصد امکان بهره برداری از ترمینال فراهم خواهد شد.  

انتهای پیام/

 

کد خبر : 3014
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.