طراحی و اجرای پروژه های بزرگ بی شک نیازمند مطالعه و تحقیق و تفحص توسط کارشناسان خبره و شرکت های توانمندی است که علاوه بر اجرای طرح در زمانبندی مناسب از خلاقیت و ایده پردازی لازم برخوردار باشند و اگر جز این باشد تنها عایدی این طرح ها تحمیل هزینه های سنگین بر سرمایه های مردمی و اقتصاد کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، اجرای پروژه عمرانی، توسعه ای و گردشگری در سال های اخیر در جزیره کیش به وفور دیده می شود، طرح هایی که توسط سازمان منطقه آزاد و یا بخش خصوصی اجرا می شود که در هر دو بخش شاهد بروز مشکلاتی هستیم.

در بخش خصوصی بیش از هرچیز کمبود منابع مالی و در بخش دولتی ناکارآمدی طرح، طراحی، مهندسی، ساخت و یا بهره برداری است که پروژه ها را با مشکل یا رکود مواجه ساخته است.

طراحی و ساخت اسکله 35 هزار تنی جزیره کیش از جمله طرح هایی است که در مراسم افتتاح مسئولان و طراحان از امکان بهره برداری آن خبردادند اما به دلیل عدم وجود عمق لازم برای استفاده و پهلوگیری کشتی ها عقیم ماند.

حال یک سال پس از افتتاح  پروژه یاد شده و با در نظر گرفتن اینکه جزیره کیش دارای آب و هوای گرم و شرجی است و سازه ها به سرعت دچار تخریب و خوردگی می شوند عدم استفاده و تعمیرات به موقع باعث می شود سازمان منطقه آزاد کیش مطالعه و بررسی امکان لایروبی و بهره گیری از مواد حاصل از لایروبی را به شرکت مکین از قرارگاه خاتم الانبیاء سپرد؛ تصمیم گیری که پس از امکان سنجی و در نظر گرفتن شرکت های توانمند در این حوزه انتخاب شده، اما اینکه چرا این مسئله برای بسیاری ازرسانه  به ویژه رسانه های خارجی مورد توجه قرار گرفته است مطلبی است قابل تامل.

به یقین اگر مسئولان وقت که طراحی و اجرای این پروژه را برعهده داشتند مطالعات دقیق تر و بیشتری انجام داده و آن را بی ثمر به حال خود رها نمی کردند امروز شرایط مطلوبتر بود.

از اولین قدم تا لایروبی

 7 مهر 94 بود که علی اصغر مونسان مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد کیش در نشستی با حضور مهدی بازرگان معاون اقتصادی و برنامه ریزی شورای عالی مناطق آزاد از لایروبی اسکله 12 هزار تنی، اجرای طرح حفاظت کاتدیک این اسکله و واسکله سوختی، تعریض موج شکن شرقی بندرتجاری کیش و آغاز عملیات احداث اسکله 35 هزار تنی ساخت 8 پست اسکله رورو، خریداری و نصب آب شیرین کن هزار متر مکعبی، استحصال 15 متر مربع زمین از مواد لایروب اسکله 12 هزار تنی و ساخت آب انبار کانتینری به منظور توسعه بندرگاه کیش به منظور حدف بنادر واسطه در مسیر ورود کالا و بالفعل کردن ظرفیت بالقوه اقتصادی این بندر همچنین ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات برای تبدیل شدن کیش به دروازه ورودی کشور سخن گفت.و برای انعقاد قرار داد با بخش خصوصی اعلام آمادگی کرد.

تاخیر در افتتاح و بهره برداری از اسکله

پس از گذشت یکسال در 28 مهر 95 در خبری دیگر به نقل از مونسان گفته شد که بهره برداری از اسکله 35 هزار تنی که از اردیبهشت 95 عملیات اجرایی آن آغاز شده است تا یکسال آینده به بهره برداری می رسد.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت ویژه ای که موضوع دریا دارد و درسال های گذشته از این مزیت به طور مناسب استفاده نشده است وجود سواحل جنوبی و ارتباط با آب های آزاد را پتانسیل مناسبی برای تولید ثروت و ایجاد اشتغال خواند.

به گفته وی با لایروبی که در سال 93 در بندرگاه کیش صورت گرفته آبخور منطقه از منفی 5 متر به منفی 10.5 متر رسیده و این فرصت خوبی برای پهلوگیری کشتی های بزرگ است.

بنابراظهارات مونسان در این خبر با به بهره برداری رسیدن این اسکله نیازی به پهلوگیری کشتی ها در سواحل کشورهای دیگر نخواهد بود تا پس از خرد کردن کالا در بندر آن ها را به کشور ترانشیپ کرد.

اما به هر دلیل عملیات بیش از یک سال به طول انجامید و به جای مهر 96 یا خرداد 97 ( در خبر دیگری آمده بود ) این اسکله در روز پنح شنبه 25 مرداد ماه 97 با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و برخی از مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) افتتاح شد؛ پروژه ای که توسط موسسه مکین و گروه تخصصصی نوح(ع) انجام شده بود و اعلام شد که در حال حاضر این اسکله آماده تخلیه و بارگیری کالاست.

در این خبر آمده است که: اسکله کانتینری 35 هزار تنی بندر تجاری جزیره کیش 318 متر (278 متر اسکله اصلی و 40 متر برگشتی) طول و 40 متر عرض دارد و پیش‌بینی می‌شود در زمان بهره‌برداری ظرفیت تخلیه و بارگیری یک و نیم میلیون تن کالا در سال معادل 150 هزار TEU را داشته باشد. ((  1397/5/25 11:30

ضرورت لایروبی اسکله

اما با توجه به اینکه در خبر افتتاح اسکله آمده بود که این اسکله از هم اکنون آماده تخلیه و بارگیر کالاست در عمل چنین اتفاقی نیافتاد و به دلیل عمق کم  برای پهلوگیری کشتی ها نیاز به لایروبی ضرورت داشت که این اتفاق تا کنون به دلایل مختلف انجام نشده بود.

پروژه لایروبی اسکله 35 هزار تنی که با هدف بسترسازی پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما در بندرگاه کیش با فراز و نشیب هایی که به همراه داشت در روزهای گذشته پس از بررسی های طولانی مدت توسط مسئولان طی تفاهم نامه ای به موسسه مکین از قرار گاه خاتم الانبیاء سپرده شد که براساس این تفاهم نامه مراحل مقدماتی تحقیق و مطالعات آن انجام شود.

پروژه لایروبی اسکله 35 هزار تنی از اولین مراسم افتتاح از مهمترین مواردی بود که مسئولان در دوره های مختلف تلاش داشتند تا با توجه به اهمیت پروژه و هزینه هایی که برای ساخت اسکله انجام شده صورت پذیرد و بی تردید استحصال زمین از مواد لایروبی شده نیز همواره مسئله ای بوده که ذهن مسئولان را به خود مشغول کرده بود اما شاید تا به امروز به دلیل سختی کار و نیاز به تجهیزات که در کشور کمتر وجود داشته این امکان را برای مسئولان وقت ایجاد نکرده است.

اسکله ۳۵۰۰۰ تنی بندر تجاری کیش یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی در بخش حمل و نقل دریایی کالا و مسافر است که راه اندازی آن نقشی مهم در اقتصاد کیش و رونق بخش گردشگری دریا ایفا می کند. 

با توجه به اینکه جزیره کیش دارای شرجی بالای هواست که موجب خوردگی سازه ها می شود بی شک عدم استفاده به موقع از سازه های اسکله، شرایط نامطلوبی ایجاد کرده وهزینه های انجام شده برای ساخت این اسکله به هدر خواهد رفت پس عاقلانه ترین کار یافتن راهکاری است که از این سازه با توجه به گذشت مدت زمان ساخت بهره برداری لازم صورت پذیرد.

پرداخت هزینه های بی تدبیری مسئولان از سرمایه های ملی

طرح های مطالعاتی ناقص و انجام پروژه ها بدون کارشناسی دقیق در سال های اخیر از مشکلاتی است که در بسیاری از پروژه های عمرانی، توسعه ای و گردشگری در کشور و در جزیره کیش شاهد آن هستیم، پروژه هایی که سرمایه های ملی بسیاری برای آن هزینه می شود اما در عمل هنگام بهره برداری متوجه وجود نواقص بسیاری در طرح ها می شویم.

طراحی کاربردی، امکان سنجی، برآورد هزینه و زمانبندی پروژه ها از نخستین و مهمترین ملاحظاتی است که بی شک کارشناسان و مهندسان خبره و توانمند به آن ها توجه می کنند اما گاه به دلایل مختلف کار به دست افراد کاردان سپرده نمی شود به همین دلیل شاهد عدم کارایی لازم در پروژه ها و زمانبری و هزینه بری بیش از برآوردهای صورت گرفته هستیم. هزینه هایی که به واسطه بی تدبیری مسئولان به سرمایه های ملی تحمیل می شود و در نهایت کسانی که از این مسئله متضرر می شوند مردم هستند.


  انتهای پیام/

 

 

کد خبر : 1707
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.