چندین سال است که هر از گاهی  اصطلاح قاچاق سوخت را از رسانه های ارتباط جمعی می شنویم . پدیده ای که در سالهای بعد از انقلاب اسلامی در استان های مرزی و همچنین استان های مجاور و متصل به این استان ها نسبت به بخش های دیگر کشور تبلور و نمود خاصی پیدا کرده است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، قاچاق سوخت از نظر قانونی یک پدیده مجرمانه است که از یک طرف ذخایر نفتی کشور و از طرف دیگر محیط زیست آبزیان دریایی را با خطر جدی مواجه کرده است و ما چه بسیار شاهد مرگ آبزیان دریایی ناشی از تخلیه عمدی گازوئیل وسایر فرآورده های نفتی به دریا برای جلوگیری از کشف و برخورد قضایی ، توسط قاچاقچیان بودیم .

از دیگر سو با توجه به اینکه ناوگان حمل و نقل زمینی در کشور نبض تپنده اقتصاد کشور است، پدیده قاچاق سوخت  و فروش غیر قانونی سهمیه کارت سوخت برخی رانندگان کامیون ها و تریلی ها به اقتصاد کشور آسیب جدی و جبران ناپذیری وارد می کند که نتیجه آن، افزایش قیمت روز افزون کلیه کالاهای مصرفی و غیر مصرفی در کشور به جهت نیمه فعال شدن ناوگان حمل و نقل تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات داخلی است و سالانه میلیارد ها ریال ضرر به اقتصاد کشور در این خصوص وارد می شود.

در حال حاضر از مراجع مبارزه با قاچاق سوخت، نیروی انتظامی و سازمان تعزیرات حکومتی بیشترین سهم را ایفا می کنند.

 یگان های مختلف نیروی انتظامی در خشکی و دریا کار  شناسایی، تعقیب، کشف و دستگیری مجرمین در این خصوص را عهده دار هستند.

بنابر آمارهای موجود، سالانه تعداد زیادی از پرسنل نیروی انتظامی در امر مبارزه باقاچاق منجمله قاچاق سوخت به فیض شهادت می رسند

پس از کشف و دستگیری قاچاقچیان  در این زمینه مجرمین مذکور در مرحله اولیه به شعبات تخصصی ویژه قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی در سراسر کشور جهت رسیدگی قضایی و قانونی معرفی میشوند .

پس از رسیدگی های لازم، حکم قضایی توسط مراجع مذکور صادر و اجرا شده و موارد سازمان یافته در این خصوص نیز به دادسرا های دادگستری جهت ادامه رسیدگی ارسال می شوند.

احکام صادره از شعبات تخصصی مذکور سازمان تعزیرات حکومتی شامل ضبط سوخت مکشوفه به نفع دولت و بازگشت به چرخه توزیع قانونی، پرداخت جزای نقدی (جریمه) کلان به خزانه کشور، مصادره وسیله های نقلیه حامل سوخت به نفع دولت و همچنین ابطال پروانه صیادی شناور های مذکور از جمله احکامی هستند که بصورت قطعی از سوی مراجع رسیدگی مذکور تعزیرات حکومتی صادر و اجرا می شود.

پدیده قاچاق سوخت سالهاست که علی رغم تلاش های شبانه روزی نیروی انتظامی و برخورد های شدید مراجع قضایی مذکور ، به دلیل اختلاف قیمت سوخت داخل و خارج کشور، از بین نرفته و ادامه دار است و در ماه های اخیر شاهد تلاش نیروهای دریابانی به ویژه در حوزه خلیج فارس وخاص تر ، دریابانی استان هرمزگان برای مبارزه با این پدیده شوم هستیم.

 

گزارش از:  ثمین طالبی

کد خبر : 2477
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.