سرپرست مرکز بهداشت کیش از اجرای طرح پزشک خانواده در جزیره کیش تا پایان سال جاری خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، اسدالله احمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه جزیره کیش با اشاره به نقش مهم رسانه ها در اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری ها بر اجرای طرح پزشک خانواده به عنوان یک برنامه علمی تاکید و اظهار کرد: پزشک خانواده شهری در جزیره کیش هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در جزیره کیش 50 هزار پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد اما همه آن ها فعال نیستند افزود: در طرح پزشک خانواده هر 3 هزار نفر تحت پوشش یک پزشک، یک ماما و یک مراقب سلامت قرار می گیرند و هر 6 تیم متشکل از این سه نفره دارای یک کارشناس روان و یک کارشناس تغذیه به افراد خدمات رسانی خواهند داشت.

احمدی با تاکید بر اینکه روح برنامه پزشک خانواده ارجاع، پیشگیری و افزایش امید به زندگی است افزود: برای اجرای برنامه پزشک سلامت نیاز به زیرساخت هایی مانند افزایش فضای فیزیکی و نیروی انسانی وجود دارد.

وی تشخیص زودهنگام بیماری را از عوامل مهمی در کاهش هزینه های درمان و جلوگیری از مرگ های زودهنگام عنوان کرد و افزود: جلوگیری از ناتوانی ها و مرگ های ناگهانی و قابل اجنتاب در سایه نظام سلامت و مراقبت های اولیه دست یافتنی است.

سرپرست مرکز بهداشت کیش در رابطه با خدمات رایگان به گروه های هدف از ارائه خدمات و مراقبت های مادران پیش و پس از بارداری، واکسیناسیون و آزمایشات سطح یک به عنوان یک ایده برای فرزند آوری است که هنوز اجرایی نشده است اشاره کرد و افزود: خدمات سطح یک خدمات سلامت با تعرفه های دولتی یا خدمات رایگان است که نیازمند برنامه ریزی های بیشتری است.

وی در بخش دیگری از این نشست در خصوص تب دنگی و پشه آئدس از تشکیل 5 کمیته درمان، بهسازی، حشره شناسی، ارزشیابی و آموزش خبرداد و افزود: در این رابطه تاکید بر پیشگیری قبل از ابتلاء افراد و گسترش و شیوع بیماری است.

احمدی با تاکید بر اینکه پشه آئدس به تنهایی عامل خطر نیست و بیماری را از افراد مبتلا به افراد سالم منتقل می کندادامه داد: برای جلوگیری از ابتلاء افراد به تب دنگی که به دلیل گزش پشه آئدس ایجاد می شود برخی ملاحظات محیطی مانند خشک نگهداشتن محیط به خصوص پرهیز از مصرف آب های شیرین که بیش از چند روز در فضای باز مانده اند، خشک کردن زیرگلدانی ها، استفاده از درپوش برای آب هایی که در فضای باز قرار می گیرند مانند آب کولر و ... می تواند در پیشگیری از گسترش پشه های آئدس تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: زمین های نم دار و خیس می تواند محل افزایش لارو این حشرات باشد.

به گفته سرپرست مرکز بهداشت کیش، همکاری و همراهی مردم و رسانه ها در اطلاع رسانی و جلوگیری از گسترش بیماری و پیشگیری از ابتلاء به بیماری که با علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب شدید، درد استخوان و در مفصل، سردرد، حالت تهوع و .. رخ می دهد ضروری است.

وی خاطر نشان کرد: در جزیره کیش نمونه ای از بیماری دیده نشده و در صورت بروز مشاهده افراد مشکوک تست های سریع برای تشخیص وجود دارد اما این پشه در نقاط مختلف جزیره کیش دیده شده است. و باید مراقبت های لازم برای عدم ابتلاء به بیماری به صورت جدی صورت پذیرد.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 4369
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.