طرح صدف با دو بخش کیش مهر و کیش بان با هدف توسعه فرهنگ شهروندی، حجاب و عفاف، و پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی به همت معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با بهره گیری از مشارکت های مردمی اجرا می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، سیدعلیرضا فاطمیان پور در نشست با اصحاب رسانه همزمان با روز کیش از اجرای" طرح صدف " در جزیره کیش خبرداد و اظهار کرد:  تبلور هنجارهای اجتماعی مانند رعایت قوانین و فرهنگ ترافیکی،  احترام به حقوق شهروندی، پاکیزگی و نظافت شهری و بسیاری دیگر از اصول و فرهنگ اجتماعی موجب است تا کیش به عنوان ساحل آرامش و آسایش در کشور مشهور شود.

وی با تصریح بر کمرنگ شدن برخی از این هنجارهای اجتماعی در طول سالهای اخیر اجرای " طرح صدف " را ظرفیتی برای پاسداشت و حفظ ارزش ها و هنجارهای اجتماعی مطابق با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی عنوان کرد که به آن ها شهرت یافته است.

فاطمیان پور بهره گیری از هوشمندی و صبور بودن را از جمله خصوصیاتی برشمرد که در بازگشت فرهنگ کیشوندی به جزیره مرجانی کیش و گذر از چالش ها می تواند موثر واقع شود.

وی تاکید کرد:  این طرح از دو بخش « کیش مهر» و  « کیش بان » تشکیل شده است که در بخش اول نظارت عمومی مردمی و برپایی کمپین های رسان های مشتمل بر بخش هایی مانند  بیلبوردها و تیزرهای تبلیغاتی، تولید پادکست، عضویت افتخاری، محصولات کودک و نوجوان، سامانه شکایت مردمی در راستای ترویج ارزش های فرهنگی اجتماعی، سفیر با دعوت از افرا و چهره ها و گروه های مرجع برای پیوستن به کمپین ها، فعالیت می کند.

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در بخش دوم با عنوان « کیش بان » که با شرایط ویژه ای گزینش آن ها صورت می پذیرد این افراد وظایفی همچون؛ حفظ حریم خانواده با تاکید بر عفاف وحجاب، نظم شهری، حقوق شهروندی، محیط زیست، هنجارهای اجتماعیو مقررات محلی، قوانین راهنمایی و رانندگی وعبور ومرور، ضوابط و مقررات کسب وکار، جرائم مشهور و بهداشت و نظافت عمومی، خدمات رسانی وکمک به مردم در همه موقعیت ها به ویژه شرایط بحران و در نهایت سوانح و حوادث یر مترقبه و پدافند یرعامل را برعهده دارند.

وی افزود: کیش بانان به عنوان  ملجأ و مرجع قابل اعتماد ساکنان و گردشگران، وظیفه گشت زنی و ارسال گزارشات لحظه ای از هرگونه مسئله ای در سطح شهر به مرکز طرح “صدف” را دارند و در حقیقت واسطه ای بین دولت و مردم هستند.

فاطمیان پور ادامه داد: دوره های آموزشی با هدف افزایش مهارت های کلامی، زبانی و شغلی همچنین آگاهی از قوانین و ضوابط برای کیش بانان برگزار می شود تا آ«نها بتوانند خدمات شایسته و درخور شان ساکنان و گردشگران ارائه دهند. آن ها براساس دستوالعمل اجرایی خود در موارد مشاهده تخلف صرفا تکرداده و در صورت عدم رعایت فرد نسبت به چهره پردازی و ثبت اطلاعات وگزارش در سامانه کیش بان اقدام خواهند کرد.

گفتنی است موضوعاتی از قبیل تشکیل شورای سیاست گذاری و کمیته راهبری طرح صدف، طراحی لباس مخصوص برای کیش بانان، ارجاع موضوعات مطرح شده از سوی کیش بانان به حوزه های مربوطه جهت بررسی از سوی دبیرخانه طرح صدف، پخش پادکست های تهیه شده جهت فرهنگ سازی در پرواز ها، فرودگاه و بندرگاه کیش و اجرای طرح صدف در حوزه کارمند و ارباب رجوع دیگر مواردی بود که سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست به آنها اشاره کرد.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 4435
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.