معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه رویداد بین المللی رادمان گفت: قوانین پرشمار و محدودیت ها در زمینه آفرینش؛ انتشار و دسترسی همگانی، بازار محصولات فرهنگی را رنجور و نحیف کرده است. تدوین و بازخوانی سیاست های فرهنگی، زمینه را برای تولید و نشر محصولات و جذب مشتری و رونق بازار هموار می سازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا؛ سید محمود اسلامی در این مراسم با بیان اینکه متخصصان فرهنگی وخلاق تقریبا در همه بخش ها حضور دارند و به حل مشکلات اجتماعی و هدایت نوآوری در اقتصاد کمک می کنند اظهار کرد:این محتوای فرهنگی در قالب اثر، کالا و یا اطلاعات است که مصرف کننده را به پرسش از هستی و انسان وا می دارد و بی تردید این صنایع قرهنگی و خلاق است که زمینه آفرینش و انتشار اندیشه، خرد و دانش ضمنی مردم یک سرزمین در عرصه جهانی و بازار متنوع مصرف فرهنگی را فراهم سازد.

وی افزود: به دیگر سخن اقبال به طراحی و تولید اثر یا کالای فرهنگی، نخبگان و نوآوران این صنعت را در جایگاه ترویج دهندگان اصیل ترین ارزش های یک جامعه قرار می دهد و با همین دیدگاه است که اندیشمندان، ظهور صنایع خلاق در هزاره سوم را پایان عصر نادیده گرفتن انسان در صنعت و آغاز عصر فرهنگ می دانند.

اسلامی ادامه داد: علیرغم اهمیت روزافزون مشاغل و کسب وکارهای خلاق؛ ضعف های زیربنایی بسیاری برای شکل گیری صنعتی قدرتمند وجود دارد که باید برطرف شود. در این نشست فاخر، بی آن که بخواهم آنان که مرسوم است و با تفصیل به الزام مدیران بخش فرهنگ وهنر برای حمایت از تولید خلاق و سرمایه گذاری در توسعه صنایع فرهنگی و نیز چگونگی رشد کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری خلاقیت بپردازم، می خواهم تا بر اهتمام بایسته و گسترده دولت سیزدهم برای حضور تشکل های صنفی و پیوند فعالان و اندیشمندان این عرصه در هر دو بخش اقتصادی و اجتماعی تاکید کنم و اگر بتوانم در این فرصت مقدور از لزوم چنین همبستگی سخن بگویم. زیرا که فارغ از تعاریف گوناگون، فرهنگ به واقع؛ شیوه انجام کارها و درک ما از چرایی یک وضعیت را نیز شکل می دهد،

وی تاکید کرد: توسعه صنایع فرهنگی به مدد  فناوری های نوین؛ بخشی کلیدی برای تحقق چشم انداز دولت سیزدهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ما باور داریم شناسایی فرهنگ و هنر به عنوان دارایی ملت ایران، یعنی تکیه بر قدرت فرهنگی این ملت که در طول زمان ایجاد شده است و با همت جوانان به قدرتی اقتصادی هم تبدیل می شود و بسیاری از چالش های کلیدی چون اشتغال را نیز با رصت سازی؛ بر طرف می کند.

 معاون وزیر ارشاد بیان کرد: فرهنگ وهنر در هر گوشه زندگی این مردم نمایان است و تولید کنندگان محتوی اگر ارزش های این فرهنگ ایرانی و اسلامی را شناخته باشند واز تجربه وکاربرد آن در عرصه های دیگر نهراسند باید قابلیت های نوآوری و کار آفرینی تحسین شده شان را ارج نهاد و توسعه داد.

وی افزود: نهادسازی خلاقیت به منزله حضور بخش خصوصی توانمند و احیاء و ایجاد تشکل های صنفی در عرصه صنعت فرهنگی و خلاق است و البته نوسازی ساختارهای سیاستی و قانونی نیز همپای این حضور ضروری است. به حداکثر رساندن سهم اشتغال فرهنگی و خلاق برای پیشبرد اهداف رشد و نوآوری نیازمند اقدامات چند جانبه است وسیاست گذاران در همه سطوح محلی تا ملی و همچنینن کنشگران بخش خصوصی و مدنی همگی باید نقش خود را در این مهم ایفا کنند.

اسلامی ادامه داد: رابطه دولت با فعالان فرهنگی و خلاق و بازار محصولات فرهنگی نیز بایستی قابلیت نقد و اصلاح داشته باشد. در هم تنیدگی  دولت با نهادهایی چون اقتصاد و فرهنگ، ناشی از قدرت وحضور پررنگ دولت است که بر شکل گیری بازار و نیز چگونگی گردش الی و تمامیت این اقتصاد اثر دارد. هر میزان سرمایه گذاری در تولید محصولات فرهنگی می تواند سهم فرهنگ در اقتصاد کشور را چند برابر کند. این در حالی است که حوزه ساستگذاری و فعالیت وزارت فرهنگو ارشاد اسلامی در این زمینه تاکنون فقط به صدور مجوز و نظارت بر متوای تولید شده، محدود بوده است. قوانین پرشمار و محدودیت ها در زمینه آفرینش؛ انتشار و دسترسی همگانی، بازار محصولات فرهنگی را رنجور و نحیق کرده است. تدوین و بازخوانی سیاست های فرهنگی، زمینه را برای تولید و نشر محصولات و جذب مشتری و رونق بازار هموار می سازد.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محورهایی نظیر تدوین نظام راهبردی حقوق مالکیت فکری برای توسعه ساز و کارهای حمایت از هنرمندان جوان و کارآفرینان خلاق و دارایی هی معنوی شان؛ بازاریابی سبک زندگی؛ رشد شرکت های مستقل و تسهیل دسترسی به بازار و حضور در بازار؛ آموزش هنر و نیز مدیریت هنری و کارآفرینی خلاق، صورت پذیرفته است و آماده ایم تا کسب وکارهای موجود و نوپا و شرکت های آماده صادرات را با خدمات مالی، اعتباری، کاهش تعهدات ارزی و ایجاد فضایی رقابتی پشتیبانی کنیم.

اسلامی با بیان اینکه ادراک دولت ها و نیز کنشگران بخش خصوصی از ارزش خلاقیت؛ موجب بروز و ظهور نوآوری در جامعه خواهد شد افزود:  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم با همین رویکرد؛ برنامه توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و گسترش سرمایه گذاری و مشارکت بخش غیر دولتی و تشویق نهادسازی مرتبط را در دستور کار قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: در پایان بر این باور اصرار دارم که فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای کشور از آن میزان قابلیت و تعهد و عرق ملی برخوردارند، تا نیازهای مردم را شناسایی کنند؛ از تجربه کردن نهراسند، از سختی ها و کمبودهای سخت افزاری و نرم افزاری دلسرد نشوند و مهمتر از همه دمی از آموختن و کشف فرصت های نوآوری، غفلت نورزند و دغدغه شان، انسان ایرانی و جامعه انسانی با تمام آرمان ها و زیبایی هایش باشد و همراه شادمانی و سختی های زندگی همین مردم نجیب، آثار ارزشمندی را برای مردم ایران زمین بیافرینند.

 رویداد بین المللی رادمان که با هدف جذب سرمایه گذاران مختلف برای ایده های برتر برگزار شده به مدت سه روز شاهد ارایه طرح های نواورانه برگزیده در جمع سرمایه گذاران و علاقه مندان این بخش بود و قرار است در کنار حمایت های سرمایه گذاران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هر طرح برگزیده یک میلیارد ریال تسهیلات ارایه کند.

 

انتهای پیام/

 

کد خبر : 3445
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.