در دومین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تجارت و سرمایه‌گذاری چین، غرفه منطقه آزاد ماکو میزبان فعالان اقتصادی و مالکان هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری چین بود که فرصت های سرمایه گذاری در حوزه های لجستیک،‌ کشاورزی،‌ معدن و صنایع و گردشگری این منطقه مورد استقبال و توجه فعالان اقتصادی چین قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا از پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،طی نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با مسئولان و فعالان اقتصادی استان «فوجیان» کشور چین، توانمندی ها، ظرفیت ها و فرصت های همکاری های دو جانبه بین ماکو و چینی ها مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه پیشتر نیز این منطقه میزبان سرمایه گذارانی از چین بوده اذعان داشت: این منطقه به عنوان وسیع ترین منطقه آزاد کشور و خاورمیانه به دلیل موقعیت جغرافیایی و دارابودن مرز بازرگان به‌عنوان  بزرگترین مرز زمینی و دروازه تجاري- بازرگاني ايران به کشورهای CIS و اروپا همواره از نقش و اهميت فراواني برخوردار بوده‌است.

حسین گروسی تشریح کرد: ماکو با برخورداری از موقعیت استثنایی در حمل و نقل و ترانزیت کالا به واسطه اتصال به بازارهای اروپا و آسیای میانه و برخورداری از فرودگاه دارای مرزهوایی با امکان انجام پروازهای بین المللی همچنین تبدیل ۶۰ کیلومتر از راههای منطقه به بزرگراه در کنار استقرار بزرگترین و مهمترین گمرک زمینی کشور، گمرک بازرگان در منطقه در کنار گمرک پلدشت  و برخورداری از زیرساختهای لجستیکی مجهز(انبارها و تیرپارک های هوشمند) ودرحال توسعه برای تسهیل صادرات و واردات ظرفیتی بی بدیل برای سرمایه گذاری در حوزه لجستیک و حمل ونقل را فراهم آورده است.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن بخش قابل توجهی از رودخانه مرزی ارس در منطقه و وجود ۷ سد از جمله سد ارس و سدهای مرتبط دیگر مثل کرم آباد، وجود اراضی وسیع برای فعالیتهای مختلف بخش کشاورزی ( زراعت، باغداری، دامپروری، شیلات) ظرفیتی دیگر برای کار اقتصادی در حوزه کشاورزی می باشد افزود: همچنین می توان به وجود معادن سنگ های ساختمانی وتزئینی تراورتن، سنگهای بازالتی و مرمریت وکانی های غیرفلزی منیزیت، سیلیس و برخورداری از نیروگاه برق با سرمایه گذاری خارجی،‌وجود کارخانه درحال توسعه سیمان و انواع مصالح ساختمانی ، وجود خطوط لوله انتقال گاز جهت تامین گاز مورد نیاز صنایع انرژی بر،  وجود شهرکهای صنعتی برای فعالیتهای تخصصی (صنایع سبک، نیمه سنگین، انرژی بر) و جمعیت فعال و آماده به کار قابل توجه و بالای ۵۰ هزار نفری، این منطقه را مساعد فعالیت در بخش صنعت و معدن نموده است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت:  در کنار آن وجود جاذبه های فراوان طبیعی، فرهنگی و تاریخی گردشگری با قابلیت توسعه گردشگری طبیعت و بوم گردی ها (برخورداری از قابلیت های گردشگری و وجود آثار تاریخی منحصر بفرد مانند کلیساهای زور زور، قره کلیسا، کاخ باغچه جوق، آثار باقی مانده شهر اورارتورها و …) و گذرگاه گردشگران زمینی به مقصد کشور ترکیه و اروپا زمینه ساز کسب و کارهای بهره گیرنده از این سفرها موقعیتی بی بدیل برای توسعه صنعت توریسم را ایجاد کرده است.

کد خبر : 4263
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.