مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه اگر اقتصاد قدرت تولید داشته باشد به عنوان لوکوموتیو و نیروی محرکه عمل می کند گفت:‌ حرکت قطار توسعه کشور به یک لوکوموتیو اقتصادی قدرتمند نیاز دارد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، حجت اله عبدالملکی در همایش ملی مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با شعار تیم ملی اقتصاد بین الملل ایران افزود: قطار توسعه کشور برای حرکت به تولید نیاز دارد و برای تولید باید منابع طبیعی، نیروی کار،‌ سرمایه، علم و فناوری و بازار نیاز است که خوشبختانه همه را یکجا در کشور عزیزمان داریم.

وی با بیان اینکه نگاه کارشناسان اقتصادهای ضعیف مثل واگن قطار و فاقد قدرت حرکت است و کشورهای پیشرفته را به لوکوموتیو تشبیه کرده اند خاطرنشان ساخت: اقتصاد کشور ایران یک لوکوموتیو قدرتمند است ولی به دلیل برخی نقایص قادر به حرکت نبوده و می توان با تعمیر آن شاهد حرکت قطار توسعه در ریل راهبردهای تبیین شده بود.

 

هرآنچه که برای جهش تولید نیاز است را داریم

مشاور رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هرآنچه که برای جهش تولید نیاز است را ما داریم اضافه کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقشه راه اقتصاد موفق را برای ما ترسیم نموده و اقتصاد مقاومتی بعنوان اقتصادی که درشرایط دشوار تهدید و دشمنی به اهداف خود می رسد الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی است.

وی با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی از جمله استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت بیان داشت: رکن اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی،‌ تقویت فرهنگ جهادی و تقویت تولید ملی است.

عبدالملکی با اشاره به بند ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی خاطرنشان ساخت: در این بند بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه به منظور انتقال قناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج تاکید ویژه شده است.

 

چرا تولید ملی مهم است

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادی با اشاره به اینکه تولید چون از ارکان اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است اضافه کرد: تولید در سطح ملی خلق رفاه  و در سطح بین الملل خلق قدرت می کند.

 

 عنصراصلی تولید،  سرمایه گذاری است

عبدالملکی سرمایه گذاری را عنصر اصلی تولید عنوان کرد و گفت:‌ از حجم کل سرمایه جهان، ۱/۳ تریلیون دلار آماده جذب است که باید از این منابع استفاده و استحصال کنیم.

وی در ادامه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارای قوانین متمایز، با معافیت گمرکی و مالیاتی با سهولت کسب و کار معرفی کرد و اظهار داشت: در این مناطق دو راهبرد را در دولت مردمی دنبال می کنیم یکی مردمی سازی اقتصاد و دیگری جهانی شدن اقتصاد.

مشاور رئیس جمهور در خصوص اهداف این مناطق بر اساس سیاست ها و قوانین گفت: جهش صادرات، انتقال فناوری، جهش تولید،‌ تامین نیازهای اساسی، جذب سرمایه های خارجی و عمران و آبادانی مناطق از جمله این اهداف است.

وی ارتقای رتبه صادرات،‌ جذب سرمایه گذاری،‌ اشتغال و ترانزیت را از جمله هدفگذاری های سال جدید مناطق آزاد عنوان کرد و گفت:‌در سال ۱۴۰۱،‌ ۱۸ میلیارد دلار صادرات،‌ ۱۰ درصد جذب سرمایه خارجی کشور،‌ اشتغال حدود ۷۰۰ هزار نفر،‌ ترانزیت ۸۰ درصدی را داشتیم.

 

 رشد نرخ سرمایه گذاری و صادرات مناطق آزاد در دولت سیزدهم 

عبدالملکی سرمایه گذاری های انجام شده در دولت مردمی را ۲۲۰ همت و خارجی را ۴۰۰ میلیون یورو عنوان کرد و از مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد در این دولت خبرداد.

وی با اشاره به رفع معضلات بنیادین مناطق آزاد گفت: ثبت قطعی کالاهای ورودی و خروجی برای کنترل قاچاق و اصلاح فرآیند ثبت شرکت ها و حذف شرکت های صوری در این مناطق آنجام شده است.

مشاور رئیس جمهور گفت:‌ برای جهش سرمایه گذاری مناطق نیز بهبود فضای کسب و کار در مناطق و طراحی ۱۰۰۰ بسه سرمایه گذاری  به ارزش ۹۰۰ همت سال گذشته به مرحله اجرا درآمد.

وی از راه اندازی صنعت بانکرینگ در خلیج فارس،‌ راه اندازی خط منظم کشتیرانی چابهار به هند،‌ چین و امارات، راه اندازی اولین بانک آفشور،‌ اخذ موافقت اصولی بورس بین الملل و بیمه بین الملل،‌ ثبت جهانی ژئوپارک ارس در این دولت خبر داد.

 

 چگونه مناطق آزاد بهشت سرمایه گذاری اند؟ 

عبدالملکی گفت:‌هزینه تولید پایین، زیرساخت های مطلوب، دسترسی عالی به بازار،‌ سهولت کسب و کار و معافیت های مالیاتی و گمرکی مناطق آزاد را به بهشت سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

وی با اشاره به برنامه های سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد گفت: توسعه عمران و آبادانی و تقویت امور زیربنایی، جهش تولید و افزایش صادرات و توانمندسازی جوامع محلی را در سال جدید پیگیری می کنیم.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 5349
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.