سفر واقعیتی انکار ناپذیر و یکی از فعالیت های انسان پیشرفته به منظور لذت بردن از تعطیلات، کسب درآمد و سود است .
اگرمردم قصد مسافرت داشته باشند نیازمند رزرو بلیت هواپیما و هتل و طرح خوب برای سفر خود می باشند . مؤسسات و بنگاه های گردشگری و مسافرتی نقش عمده ای در تکامل و توسعه صنعت گردشگری دنیا داشته اند. این گونه مؤسسات سعی بر آن دارند که اطلاعات و فعالیت های مسافرتی و هر آنچه را که مورد نیاز گردشگران است فراهم کنند.
مهم ترین کار آژانس های گردشگری،برآورد تقاضا یا ایجاد تقاضای مثبت نسبت به جاذبه های گردشگری و به نوعی پیش بینی انگیزه های مردم برای مسافرت است.
دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری نقش تسهیل کننده در کانال توزیع خدمات صنعت گردشگری و تدارک زمینه مناسب مواجهه متقاضیان و عرضه کنندگان )ایجاد بازار( را بر عهده دارند .تبلیغات در رسانه های جمعی، تهیه و توزیع انواع نقشه ها و بروشورهای تبلیغی، راهنمای سفر و برنامه های سفر برای گردشگران از مهم ترین کار دفاتر گردشگری در دادن اطلاعات به گردشگران و رقابت با سایر مؤسسات است.
این دفاتر سعی دارند جاذبه ای جدید و یا پدیده ای بکر را به مردم و گردشگران معرفی کنند تا گوی سبقت از رقبای خود بربایند. این اقدامات در مجموع افزایشآگاهی های مردم و توسعه صنعت گردشگری را به همراه دارد. این تحقیق بر آن است که به بررسی نقش دفاتر خدمات گردشگری در توسعه صنعت توریسم پرداخته و ضمن بیان نقاط قوت وضعف دفاتر گردشگری کشور، راهبردهایی را جهت ارتقاء کیفی و کمی خدمات این دفاتر ارائه نماید تا بدینوسیله گام های موثری در جهت بهبود ارایه خدمات و پاسخ گویی به نیازهای گردشگران برداشته و شاهد توسعه و رونق روزافزون صنعت گردشگری درکشور بود. روش کار در این پژوهش تحلیلی توصیفی بوده که در این راستا ضمن انجام مطالعات کتابخانه ای و میدانی، به گردآوری -اطلاعات مورد نیاز پرداخته شده است.
نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تنها وجود دفاتر گردشگری متعدد نمی تواند عاملی در جذب گردشگران و بویژه گردشگران خارجی باشد ، بلکه عوامل دیگری نیز مانند وجود امکانات و تسهیلات مناسب و آشناییکارکنان دفاتر گردشگری با زبان های بین المللی در این امر می تواند موثر باشد .
در نتیجه می توان با ایجاد امکانات و تسهیلات وشرایط مورد نیاز گردشگران موجبات رضایت آن ها را فراهم نموده و با جذب تعداد زیادگردشگران، زمینه توسعه اقتصادی کشور را فراهم آورد.
نویسنده: دکتر حامد خوبیاری
استاد دانشگاه و مشاور توسعه تجارت