روزهای سخت صنعت گردشگری گویا تمام شدنی نیست و درحالیکه امید می رود با کنترل کرونا صنعت گردشگری رونق دوباره پیدا کند مشکلاتی که حاصل بی تدبیری هاست دامان گردشگری را رها نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار، علی اقتصاد مدیرعامل جامعه کلوپداران و تفریحات دریایی کیش در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه به چالش های این صنف اشاره و اظهار کرد: کلوپ های کیش در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار دارند و اگر گامی برای حل مشکلات ان ها برداشته نشود یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کیش از چرخه این صنعت خارج خواهد شد.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه صدف یا نیو تجارت طی یک سال ونیم گذشته در پخش فرآورده های نفتی افزود: تمامی مصرف کنندگان سوخت برای احراز هویت و درخواست سوخت باید در این سامانه ثبت نام کنند.
مدیرعامل جامعه کلوپ داران با بیان اینکه برای ثبت نام در این سامانه باید مراحل 13 گانه ای را پشت سر گذاشت افزود: مساله مهمی که باید به ان اشاره کرد این است که شناورهای تفریحی در این سامانه جایگاهی ندارند.
وی ادامه داد: در طول این مدت باید برای هر کلوپ ماهانه ۵ هزار و ۹۰۰ لیتر سهمیه در نظر گرفته می شد که در این سامانه دیده نشده و در سه ماه گذشته این سهمیه به 2 هزار لیتر کاهش یافته  است.
علی اقتصاد با اشاره به الزام ثبت نام کلوپ ها در سامانه جامع دریانوردی بنابر دستورالعمل سازمان بنادر و کشتیرانی تاکید کرد: طی جلسات متعدد مقرر شد شناورهای دریایی با دریافت تاییدیه معاونت حقوقی و گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش توسط سازمان بنادر و کشتیرانی سوخت در سامانه صدف شوند تا امکان دریافت سهمیه سوخت برای آن ها فراهم شود اما تا امروز هیچ شناوری در این سامانه ثبت نشده است.
وی با بیان اینکه مهلت تایید و تحویل 5 هزار و 900 لیترسوخت به کلوپ های دریایی تا شهریور ماه سال جاری بود افزودک از اوایل مهرماه هر سه جایگاهی که قرار بود سوخت به کلوپ ها تحویل دهد تعطیل شده است.

به گفته مدیرعامل جامعه کلوپ داران با تعطیلی جایگاه های سوخت، شناورها برای تامین ( تهیه توسط ظرف های 20 لیتری از پمپ بنزین ها، خرید سوخت قاچاق لیتری 5 هزار تومان، ...) و نگهداری سوخت مورد نیاز خود به روش های مختلفی متوسل شده اند که می تواند خطرآفرین بوده و در صورت بروز حادثه فاجعه بار باشد.

وی با بیان اینکه کلوپ ها درآستانه ورشکستگی قرار داشته و مدتی پیش قصد تعطیل کردن فعالیت های خود را داشتند گفت: با رایزنی های معاونت فرهنگی سازمان کلوپ ها در حال فعالیت هستند اما در صورت ادامه مشکلات به ناچار این بخش از جاذبه گردشگری کیش نیز در کما فرو خواهد رفت.

 علی اقتصاد با بیان اینکه مسئول شرکت پخش فرآورده های نفتی کیش به کلوپ داران گفته است که سوخت را لیتری 10 هزار تومان می توانند تهیه کنند افزود: شورای تامین ابلاغ تامین سوخت مراکز تفریحات دریایی را به متولیان این حوزه ارسال کرده اما شاید به دلیل مشکلات درون سازمانی این اتفاق صورت نگرفته و سوخت در اختیار کلوپ ها قرار داده نشده است.

وی با تاکید بر همکاری وهمدلی  بالای کلوپداران با مردم و متولیان بهداشت و درمان در پیک پنجم کرونا اظهار کرد: در این پیک کلوپداران اولین صنفی بودند که خودجوش اقدام به تعطیلی کلوپ ها کردند.

مدیرعامل جامعه کلوپ داران از ایجاد سامانه جامع این صنف خبرداد و افزود: در راستای ارائه خدمات مطلوب و جلوگیری از ورود دلالان به این حوزه و مواردی مانند پورسانت های بالا که موجب بروز مشکلاتی برای فعالان این صنف شده است سامانه جامع کلوپداران به آدرس: http://App.daryakish.com طراحی و آماده ارائه خدمات است.

وی تک نرخی شدن خدمات و تفریحات را از مواردی برشمرد که می تواند به ایجاد رقابت در کیفیت به جای ایجاد رقابت در پورسانت دهی منجر شود تاکید کرد: این هدف مهم به دلیل عدم حمایت ها مسئولان و ثبات در مدیریت ها تاکنون عقیم مانده است.

علی اقتصاد با بیان اینکه اگر سیاست گذاری های درستی صورت نگیرد در آینده نزدیک شاهد تعطیلی کلوپ ها و تفریحات دریایی خواهیم بود تصریح کرد: جامعه کلوپ داران قدرت اجرایی ندارد و این وظیفه سازمان است که بر تخلفات نظارت کرده و با آن ها برخورد کند.

وی با اشاره به اینکه به گفته مومنی 98 درصد سرمایه گذاری ها در مناطق آزاد مربوط به بخش خصوصی است تاکید کرد: باید از بخش خصوصی حمایت شود اما با راهبردهای غلط بخش خصوصی در حال نابودی است.

این سرمایه گذار ادامه داد: کلوپ ها به دلیل مشکلات مالی در طی سه سال گذشته امکان نوسازی لوازم و تجهیزات خود را نداشته اند و تنها به تعمیرات و بازسازی اقدام کرده اند که یک فاجعه است.

مدیرعامل جامعه کلوپداران و تفریحات دریایی، یکی از دیگر مشکلات این صنف را قراردادهای اجاره برشمرد و با اشاره به اینکه در سال های گذشته قرار دادهای کلوپ ها 3 تا 5 ساله بسته می شد اما از 5 سال پیش قرار دادها به صورت سالیانه بسته و تکرار می شود توضیح داد: از ابتدای شروع کرونا( دو ماه پس از تعطیلی اولیه به واسطه کرونا) در حالیکه تمامی بخش ها اقدام به بخشیدن اجاره بهای اصناف می کردند، این صنف با افزایش دو تا سه برابری مواجه شد.
اقتصاد افزایش اجاره بهای یاد شده را غیر کارشناسی خواند و افزود: کارشناسی صورت گرفته برای افزایش اجاره بها صحیح نبوده و با مقاومت فعالان این صنف مواجه شد به همین منظور در تاریخ 28 اسفند 99 سازمان اقدام به پلمب دو کلوپ کرد که با پس از نشست با مسئولان سازمان کلوپ ها باز شدند اما وعده های داده شده در این نشست عملی نشدند و مشکلات همچنان ادامه دارد.


وی طولانی شدن روند اداری دریافت مجوزها را از دیگر مواردی عنوان کرد که به یک معضل تبدیل شده است و افزود: برای گرفتن مجوز فعالیت یک ساله بیش از 6 ماه باید در رفت و آمد باشی و به محض دریافت مجوز فرصت یک ساله تمام شده است.

به گفته این فعال اقتصادی هزینه های کلوپ ها به دلیل اینکه لوازم و تجهیزات آن ها باید از کشورهای دیگر تهیه شود به دلار پرداخت می شود و با افزایش قیمت دلار این هزینه ها هم به سرعت افزایش می یابد به همین دلیل تهیه لوازم و نوسازی تجهیزات برای کلوپ ها مقدور نیست.

وی تصریح کرد: به دلیل سیاست گذاری های غلط مسئولان چند سال است که حال بخش خصوصی خوب نیست

اقتصاد یکی از سیاستگذاری های نادرست را ارائه مجوزهای انحصاری و غیرقانونی عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه استفاده از جت اسکی به دلیل خطر بالای ان طی سال های گذشته ممنوع شده یکی از کلوپ ها با استفاده از رانت و رابطه توانسته است مجوز استفاده از این وسیله را دریافت کند.

وی افزود: استفاده از تفریح دریایی پاراسل در شب نیز به دلیل خطر بالای آن از مواردی است که غیر تخصصی و نا ایمن است اما با این حال دیده می شود که این کلوپ خاص با بهره گیری از رانت توانسته مجوز این تفریح دریایی را نیز دریافت کند.

مدیرعامل جامعه کلوپ داران با اشاره به اینکه هم اکنون 22 کلوپ تفریحات دریایی در کیش وجود دارد که تنها 18 کلوپ در حال فعالیت هستند خاطر نشان کرد: تفریحات دریایی یکی از جاذبه های مهم جزیره کیش است که می تواند در صورت توجه و رسیدگی مسئولان به این حوزه از محورهای مهم گردشگری و رقیب اصلی برای کشورهای همسایه قرار بگیرد و با جذب گردشگران داخلی و خارجی در اقتصاد کیش و کشور گام های بزرگی بردراد.


کد خبر : 2616
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.