مشاور رئیس جمهور و معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نگاهی تحول گرایانه به توسعه نوآوری و فناوری در جزیره کیش گفت: کیش نیازمند نگاهی جدید و اندیشه های نوآورانه برای مولد بودن و پویایی به ویژه در حوزه های گردشگری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، روح الله دهقانی فیروز آبادی در نشست با فعالان حوزه گردشگری، فناوری و شرکت های دانش بنیان در جزیره کیش با بیان اینکه هر پدیده و رویکردی در سارمان ها براساس مدلی طراحی و اجرا می شود که در جزیره کیش حدود40 سال پیش مدلی اقتصادی برمبنای تجارت به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور طراحی شد که این مدل طی سال های گذشته در همان مسیر ادامه یافت در حالیکه در کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایگی کیش این مدل به روز و نوآوری شد.

وی با بیان اینکه این مدل در زمان خود یک نوآوری بود که به سرعت در کیش رشد کرد افزود: باید این شکل در سال های بعد تحول و نوآوری های جدیدی را تجربه می کرد همانگونه که در کشورهای همسایه این مدل رشد کرد و به مرور نرخ گسترش آن ها با رویکرد تجاری پرسرعت تر و جدی تر از ماا پیشرفت و ما فرصت نوآورری در تجارت را از دست دادیم و از منطقه آزاد به نیمه آزاد تبدیل شدم.

دهقانی فیروز آبادی با اشاره به تعریف درست از منطقه آزاد و ویژگی هایی که این مناطق باید برای رشد و توسعه داشته باشند افزود: مزیت منطقه آزاد دوری از سرزمین اصلی نیست بلکه دور شدن از بروکراسی های دست و پا گیر اداری و ارائه مشوق های لازم و ویژه رشد و توسعه است.

وی مولد بودن را از تعاریف مهمی برشمرد که در رویکرد شهرهای امروز باید به آن توجه کرد نه تعاریفی که از گذشته برای یک شهر به ویژه شهر هوشمند از آن یاد می شود و ادامه داد: امروز رکن اساسی برای یک شهر پویایی و مولد بودن است و اگر این ویژگی در آن نباشد شهر میرا خواهد بود.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه امروز اگر نوآوری نباشد همه چیز خسته کننده خواهد بود افزود: جاذبه زیبایی تعاریفی است که برای مدت زمان خاصی قابلیت دارد اما نوآوری و فناوری قابلیتی است که همواره جاذبه خواهد داشت و کیش با داشتن ظرفیت ها و زیرساخت های لازم می تواند در این حوزه های گردشگری و تجارت گام های مثبتی بردارد.

وی ایجاد زمینه های بهره گیری از نوآوری در رشد و توسعه منطقه با به وجود آوردن زیرساخت و تامین منابع را از وظایف حکومتی برشمرد و افزود: امروزه تنها نقطه ای که می تواند در همه جوامع ارزش آفرین بوده و موجب رشد و توسعه شود نوآوری، فناوری و بهره گیری از ایده های نوین است.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر بیان اینکه در کشور هم اکنون بیش از 70پارک علم و فناوری داریم که تنها یک درصد از تولید ناخالص داخلی ما دانش بنیان است در حالیکه در کره جنوبی با 18 پارک علم و فناوری بیش از 50 درصد اقتصاد دانش بنیان است.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه امروز کیش نیازمند طراحی و نوآوری در فعالیت هاست افزود:  باید در کیش جاذبه های جدید تعریف و ایجاد شود و سرمایه گذاری با ریسک های مناسب در جزیره

وی ادامه داد: دوره تجارت و بازرگانی به شکل سنتی گذشته است و تنها نقطه ای که امروز ارزش ایجاد می کند علم و فناوری است. ما در تولید علم و فناوری، نیروی ارزان قیمت، استاد و زیرساخت ها امکانات و فرصت های ویژه ای داریم که می شود ارزش های چندصد درصدی ایجاد کرد.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری انیمیشن، داروهای زیست فناورانه، نانو تکنولوژی، هوش مصنوعی، کسب و کارهای اینترنتی از جمله فرصت های نوآورانه سرمایه گذاری است که ارزش های چندین برابری برای افزایش تولید ناخالص داخلی ایجاد می کند افزود: باید برای بوم کیش طرح های جدید تعریف کرده و مزیت های آن شناسایی و فرصت های اشتغال و تاثیری گذاری جدید در کیش ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه نباید منتظر حضور شرکت های دانش بنیان سرزمین اصلی در کیش بود افزود: باید برای داشته ها طرح های نو نوشت و طرح های گذشته را بازطراحی کرد و با شناسایی شرکت های برتر دانش بنیان کشور با اختصاص فرصت ها و مزیت های ویژه مانند راه اندازی خط تولید زمینه تولید و صادرات محصولات دانش بنیان و افزایش تولید ناخالص کشور زمینه توسعه کیش را فراهم ساخت با این شرط که در هر رشته 20 دانش آموز از جزیره کیش فرصت یادگیری و کارورزی در این شرکت ها را به مدت زمان مشخص داشته باشند تا زمینه آموزش و رشد علمی برای دانش آموزان و دانشجویان کیش بیش از گذشته فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: با ایجاد زمینه های نوآورانه و طراحی های نوین برای توسعه کیش می توان کیش را به هاب صادرات و واردات منطقه تبدیل کرد.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 3341
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.