فدراسیون بادبانی در حالی تولد یک سالگی خود را پشت سرگذاشت که در این مدت نه تنها «کیش» به عنوان مقر این مجموعه هیچ عایدی از آن نداشته، بلکه طبق بازدید میدانی خبرنگار ایرنا، دفتر اصلی فدراسیون که در این جزیره دایر شده بود، تعطیل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا از ایرنا، شاید در اوایل برخی‌ها عملکرد ضعیف و خروجی نزدیک به صفر فدراسیون بادبانی را نشات گرفته از نوپا بودن این فدراسیون عنوان کنند، اما با گذشت ۴۲۱ روز از عمر این فدراسیون و نیم نگاهی به عملکرد آن در این مدت، می‌توان به وضوح نقش مدیریت ناکارآمد را در یک سیستم ارزیابی کرد.

جزیره «کیش» درهمان روزهای نخست تشکیل این فدراسیون، مقر آن اعلام شد تا ضمن بهره مندی از ظرفیت و زیرساخت‌های کم نظیر موجود در این جزیره مرجانی برای قهرمان پروری، در توسعه گردشگری ورزشی منطقه نیز نقش آفرینی کند؛ اما آنگونه که امروز شاهد آن هستیم «کیش» از فدراسیون بادبانی حتی دیگر نام آن را نیز یدک نمی‌کشد و مقر آن تعطیل شده است.

پس از با خبر شدن از تعطیلی مقر فدراسیون بادبانی که در کیش مستقر است، به سراغ «حمید شمالی» دبیر کل فدراسیون بادبانی رفتیم تا دلایل آن را جویا شویم.

ایرناآقای «شمالی» بفرمایید دلیل تعطیلی مقر فدراسیون بادبانی چیست؟

پاسخ: نخست باید اعلام کنم که بنده دیگر دبیرکل فدراسیون بادبانی نیستم و از سوی آقای «خسرو ابراهیمی» سرپرست این فدراسیون برکنار شدم.

ایرنا: این برکناری چه زمانی اتفاق افتاده است؟

پاسخ: حدود یک ماه پیش اعلام کردند که بنده برکنار شدم.

ایرنا: این برکناری و تغییر دبیرکل فدراسیون بادبانی چرا اطلاع رسانی نشده است؟

پاسخبه خود بنده هم اعلام نکرده بودند؛ من از طریق برخی روسای هیات‌ در استان‌ها از خبر برکناری خودم مطلع شدم؛ البته آقای ابراهیمی نیا بارها در جلسات خواستار استعفای من شده بود که پس از رد چندین باره این درخواست، بنده عزل شدم. هر چند از ابتدا نیز این تصمیم قابل پیش بینی بود.

ایرناچرا قابل پیش‌بینی؟ دلیل مخالفت سرپرست فدراسیون بادبانی با شما به عنوان دبیرکل این فدراسیون چه بود؟

پاسخحوزه بادبانی به دلیل ناتوانی فدراسیون قایقرانی از توسعه این ورزش از آن منفک شد و فدراسیون بادبانی برای توسعه این رشته ورزشی در استان‌های ساحلی شکل گرفت که طی یک سال گذشته به آن بی توجهی شد؛ نه تنها توجهی به مباحث فنی و علمی در فدراسیون نمی‌شد بلکه تمامی تمرکز و دغدغه صرفا به برگزاری سریع مجمع و انتخاب رییس این فدراسیون پس از دوره سرپرستی معطوف بود؛ ما منتقد وضعیت حاکم بر فدراسیون بودیم؛ متاسفانه انتظار داشتند که دبیرکل به جای نقش آفرینی در توسعه و پیشرفت بادبانی و فدراسیون، یک میرزابنویس و ماشین امضاء باشد.

ما به دنبال شفافیت، سلامت، مشارکت همه جانبه در ساختار و سلسله مراتب اداری و اجرایی و بهره مندی از نظر نخبگان این حوزه بودیم، اما متاسفانه توجهی به آن نمی‌شد؛ نباید شرایطی فراهم شود که سرپرست فدراسیون بدون استفاده از نظر کارشناسان برای کل کشور یک نسخه بپیچد! عملا بنده به عنوان دبیرکل فدراسیون و تیم فنی از سیاست‌ها و برنامه‌ها بی خبر بودیم.

عدم رعایت ساختار سازمانی و سلسله مراتب مشکلاتی را ایجاد کرده بود؛ اینکه سرپرست فدراسیون شخصا با ورزشکار استان هماهنگی برنامه انجام دهد و رییس هیات استان از آن مطلع نباشد به هیچ عنوان اقدامی حرفه‌ای و پذیرفتنی نیست.

ایرنامقر فدراسیون بادبانی که در کیش مستقر است، چه زمانی تعطیل شده و چرا؟

پاسخ: در همان زمان تاسیس فدراسیون «ورزش‌های دریایی و ساحلی» و فدراسیون «بادبانی» قرار بر این شد تا مقر آن‌ها کیش باشد؛ از فدراسیون «ورزش‌های دریایی و ساحلی» اطلاعی ندارم اما دفتر اصلی فدراسیون بادبانی در کیش هرگز به معنای واقعی کلمه فعال نشد، چرا که سرپرست فدراسیون اعتقادی به آن نداشت؛ اما چند هفته‌ای است که این دفتر کاملا تعطیل شده است.

سازمان منطقه آزاد کیش برای حمایت از رشته بادبانی یک ساختمان به صورت رایگان به عنوان مقر این فدراسیون اختصاص داد که البته بخش اعظمی از تجهیز این دفتر را نیز بر عهده گرفت؛ اما متاسفانه با تمامی این حمایت‌ها، سرپرست فدراسیون از همان روز نخست به دنبال انتقال مقر این فدراسیون از کیش به تهران بود که اخیرا نیز دفتر کیش پس از برکناری بنده به طور کامل تعطیل شد؛ البته از ۶ ماه گذشته تمامی اختیارات ما در کیش محدود شده بود و حتی حقوق کارکنان پرداخت نمی‌شد تا ما خود مجبور به تعطیل آن شویم، که ما شخصا با حمایت رییس استانی هیات بادبانی در کیش حقوق پرسنل را پرداخت می‌کردیم. می‌توانیم اعلام کنیم که مقر فدراسیون بادبانی در کیش رسما سقوط کرده است.

ایرنادلیل مخالفت سرپرست فدراسیون بادبانی با قرارگیری مقر این فدراسیون در کیش چیست؟

پاسخ: این را باید از خود ایشان بپرسید؛ شاید خنده دار باشد ولی سرپرست فدراسیون بادبانی از روز نخست حتی یکبار هم به مقر این فدراسیون مراجعه نکرده است.

ایرنا: انتخابات ریاست فدراسیون بادبانی چه زمانی برگزار می‌شود؟

پاسخ: اطلاعی ندارم؛ اما قطع یقین آقای «خسرو ابراهیمی» سرپرست این فدراسیون برای ریاست این فدراسیون نامزد نخواهد بود.

ایرنا: البته خود ایشان نیز پیش‌تر رسما اعلام کرده که تمایلی به نامزدی در انتخابات ندارد.

پاسخ: ربطی به تمایل ایشان ندارد؛ آقای «ابراهیمی» ۷۲ سال سن دارد و طبق اساسنامه افراد بالای ۶۵ سال اجازه حضور به عنوان نامزد در انتخابات ریاست فدراسیون را ندارند؛ البته مواردی هم است که برای اولین بار در مصاحبه با شما آن‌ها را اعلام می‌کنم.

از ابتدای تاسیس فدراسیون بادبانی برخی‌ از آقایان در داخل فدراسیون به دنبال تغییر اساسنامه جهت نامزدی افراد بالای ۶۵ سال بودند که خوشبختانه وزارت ورزش و جوانان زیر بار آن نرفت؛ من شخصا یکی از مخالفان جدی تغییر اساسنامه و انجام کار غیرقانونی بودم، چرا که مصوبه هیات دولت است و به تایید شورای نگهبان رسیده و دلیلی نداشت برای برخی منافع شخصی آن را تغییر داد. شاید این موضوع سرآغاز جبهه گیری آقای «ابراهیمی» با بنده بوده باشد.

ایرنا: آیا فدراسیون بادبانی بودجه‌ای نیز دارد؟

پاسخ: بله؛ از آذرماه ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ میلیارد ریال بودجه به این فدراسیون اختصاص یافت که شاید کمتر از ۲ میلیارد ریال آن صرف توسعه بادبانی کشور شده باشد. مابقی نیز هزینه سفرهای استانی و اقامتی سرپرست هیات و تیم همراهش شده است. درست است که من دبیرکل بودم اما اجازه دسترسی به اطلاعات نیروی انسانی، قراردادها و جزئیات سفرها و ماموریت‌ها و خریدها را نداشتم . همین ۲ دوره آموزشی بین المللی هم که در کیش و انزلی انجام شد با هزینه و حمایت‌های بخش خصوصی و خود ورزشکاران بوده است.

مرداد ماه یک دوره آموزشی بین المللی برگزار کردیم که متاسفانه به دلیل برگزاری آن در کیش، فدراسیون حمایتی مالی از این رویداد نداشت تا شاید لغو شود و کیش محور فدراسیون نباشد؛ در این شرایط بحرانی با هزینه شخصی ۲ میلیارد ریال برای برگزاری این رویداد بین المللی و حفظ آبروی فدراسیون به صورت شخصی هزینه شد که تا به امروز فقط ۸۰۰ میلیون ریال آن پرداخت شده است و ما یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال را مطالبه داریم. جالب آنجاست که تمام فاکتورها را ماه‌ها پیش تحویل گرفته‌اند. حق الزحمه مدرس خارجی را نیز بخش خصوصی با ۵۰۰ دلار پرداخت کرد که آقایان آن را نیز پرداخت نکردند.

ایرنا: پیش‌تر اخباری منتشر شده بود که این فدراسیون حتی به قایق‌های خود برای برگزاری مسابقات داخلی نیز دسترسی ندارد، در این رابطه توضیح می‌دهید؟

پاسخ: متاسفانه امروز هم فدراسیون و هیات‌های استانی به قایق‌ها دسترسی ندارد؛ تمامی قایق‌های بادبانی از روز نخست در انزلی و نزد فدراسیون قایقرانی بود و تا به امروز به جز در یک یا دو استان، هیچ قایقی توزیع نشده است؛ البته شاید سرپرست فدراسیون به دنبال توزیع آن‌ها قبل از مجمع باشد که باید در این رابطه از خود ایشان سوال کرد.

ایرنا: برخی اخبار از احتمال اخراج ایران از فدراسیون جهانی بادبانی به دلیل پرداخت نشدن حق عضویت آن حکایت دارد؛ آیا این صحت دارد؟

پاسخ: یکی از مبهم‌ترین تصمیمات فدراسیون بادبانی، همان پرداخت نکردن حق عضویت سالانه فدراسیون جهانی است که هنوز هم پاسخی برای آن پیدا نکردم. بنده از روز نخست در تمامی جلسات هیات رییسه و طی مکاتبات رسمی به موضوع مهم پرداخت حق عضویت سالانه به فدراسیون‌های جهانی و آسیایی تاکید داشته و اعلام کردم که این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری برایمان رقم بزند.

اگر حق عضویت سالانه در زمان شخص شده به فدراسیون جهانی پرداخت نشود، حق رای ما برای آن سال از دست می‌رود و هیچگونه خدمات یا مجوزی تا زمان پرداخت برای ما صادر نمی‌شود؛ طبق آخرین ارزیابی ۲ هزار و ۴۸۰ پوند برای فدراسیون جهانی و یک هزار و ۲۰۰ دلار برای فدراسیون آسیاسی بدهی داریم. این بدهی مختص یک سال نیست و از زمان تفکیک نشدن فدراسیون بادبانی و قرار گیری آن در زیر مجموعه فدراسیون قایق رانی این بدهی انباشت شده است. البته بد نیست به این نیز اشاره کنیم که آقای «خسرو ابراهیمی» که سرپرستی فدراسیون بادبانی را بر عهده دارد پیش از این نیز نائب رییس فدراسیون قایق رانی را عهده دارد بودند که بخش اعظم این بدهی و گرفتاری از آن دوره به ارث رسیده و همچنان حل نشده باقی مانده است. لذا ایشان نباید به دنبال یافتن مقصر باشند.

ایرنا: اتفاقا اوایل ماه جاری اعلام شد که حق عضویت فدراسیون آسیاسی پرداخت شده است؛ آیا از آن اطلاعی نداشتید؟

پاسخ: چرا اتفاقا خبر دارم؛ ایشان زمانی مجبور به اینکار شدند که موضوع رسانه‌ای شد. بنده بارها راهکارهای اجرایی را جهت پرداخت حق عضویت ارائه دادم اما ایشان بحث را عوض می‌کردند و مجال حل مشکل را نمی‌دادند. جالب است بدانید که درست ۳۰ دسامبر یعنی آخرین روز از سال ۲۰۲۳، حق عضویت سال ۲۰۲۳ پرداخت شد؛ به عبارتی دیگر ما در حالی حق عضویت ۲۰۲۳ را در آخرین روز از سال پرداخت کردیم که دیگر فرصتی برای دریافت هیچ حقی نداشتیم. نه حق رای برایمان باقی مانده بود، نه امکان حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک را داشتیم. فرصتی که از کشور بدلیل اهمال کاری از دست رفت.

شرایط پیچیده‌ و بحرانی بر فدراسیون بادبانی ایران حاکم است در نهایت منجر به عدم دعوت از ایران به مجمع عمومی فدراسیون جهانی بادبانی در ماه گذشته میلادی در اسپانیا شد و صندلی ایران پهناور با آن همه ظرفیت در این رشته ورزشی در این جلسه خالی ماند.

همچنین فدراسیون بادبانی طی یک سال گذشته عملا نتوانست تا شروط کمیته ملی المپیک برای اعزام به مسابقات آسیاسی مهیا کند و نتیجه آن شد که در عین ناباوری این فدراسیون از اعزام ورزشکار به بازی‌های آسیاسی نیز جا ماند.

به گزارش ایرنا، «کیش» به دلیل زیرساخت‌های بسیار قوی‌تر نسبت به سایر مناطق ساحلی کشور به عنوان مقر فدراسیون بادبانی انتخاب شده است که می‌توانست در توسعه گردشگری ورزشی برای بالا بردن تراز اقتصادی منطقه نقش آفرینی کند، اما با بی توجهی به آن عملا نتیجه‌ای تاکنون حاصل نشده و مقر آن رسما تعطیل شده است.

خطوط ساحلی گسترده، زیرساخت های بالای ورزشی، آب و هوای همواره پاک، بالاترین زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری کشور جهت میزبانی رویدادهای ملی و بین المللی، ایمنی و امنیت بسیار بالا، قرارگیری در اصلی‌ترین کریدور باد خلیج فارس، همسایگی با چندین کشور با هدف توسعه همکاری‌های بین المللی، امکان سفر بدون ویزا و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی سبب شد تا کیش در همان مرحله نخست و طبق سیاست‌های دولت به عنوان مقر فدراسیون بادبانی انتخاب شود.

حال باید منظر ماند و دید که مقر اصلی این فدراسیون که رسماً از کیش به تهران منتقل شده است هم راستا با سیاست‌های وزارت ورزش و جوانان و شخص هشمی است، یا ایشان برنامه دیگری برای این ورزش دریامحور دارد.

کد خبر : 4767
زیبا حسین زاده

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

پایگاه خبری فیدار کیش

پایگاه خبری "فیدار آریا" یک منبع رسمی و معتبر در زمینه اخبار محلی و ملی است. این پایگاه خبری با تکیه بر خبرنگاران و تحلیل‌گران حرفه‌ای، به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در خصوص وقایع مهم و جالب برای خوانندگان خود فعالیت می‌کند. با توجه به مستقر بودن در جزیره کیش، این پایگاه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم محلی و سایر نقاط کشور باشد.